24. 12. 2018 16:12 | BRATISLAVA/zg

Pozor na sviatkové prejedanie sa: Miloš Bubán má pre vás pár cenných rád

Nezabúdajte, že recept, ako sa vyhnúť zažívacím ťažkostiam, je jednoduchý.

Bolesti brucha.
Bolesti brucha. Foto: shutterstoc.com/ Ohmega1982

Náš zažívací systém čaká asi najlákavejší a najťažší program roka. Jedla a pitia na ten istý žalúdok bude aspoň dvakrát toľko ako bežne a nervov ešte viac.

Tradičné vianočné predávkovanie tukmi, sladkosťami a alkoholom je totiž nesmierne výbušná zmes. Nemusí však uškodiť. Recept, ako sa vyhnúť zažívacím ťažkostiam, je jednoduchý. Keď vieme, že už máme dosť, tak už nejeme.

Náš žalúdok ma kapacitu približne 1 liter, čo je asi jedna bežná porcia obedu. Žalúdok sa síce dokáže roztiahnuť, a preto vieme zjesť viac, ale okrem jedla sa do žalúdka dostáva aj vzduch a tekutiny, ak pijete nápoje počas jedla, a to ešte viac nafúkne žalúdok a aj črevá.

Pálenie záhy, nafukovanie a bolesti brucha

Najviac nás cez sviatky trápi pálenie záhy, nafukovanie, bolesti brucha. Dodrživajte zásady:

- vyhýbajte sa častému maškrteniu
- stravovanie si plánujte vopred
- namiesto koláčikov si dajte ovocie či oriešky
- pite dostatok tekutín, najmä vody
- nezabúdajte na zdravý pohyb
- zaraďte do jedálneho lístka dostatok čerstvej zeleniny a ovocia
- používajte šetrnú úpravu jedla, vyhýbajte sa vyprážaniu
- jedzte pravidelne menšie porcie jedla

Čo robiť pri pocite plnosti a prejedenosti

- ak to zvládnete, skúste obsah žalúdka vyvrátiť, príde k akútnej úľave - spravte si diétny režim, pár dní dopĺňajte len tekutiny, ľahšie jedlá a nezabúdajte na pravidelný pohyb - niekedy pocit prejedenia a plnosti ustúpi po hodinovej prechádzke na čerstvom vzduchu

Čo nám hrozí z prejedania? V Teleráne to vysvetlil gastroenterológ Miloš Bubán.

 

Pár rád, resp. zdravších chutných tipov dali aj odborníci z úradu verejného zdravotníctva, nad ktorými by ste sa mali zamyslieť.

- pri pečení používajte namiesto bieleho cukru med
- uprednostnite sušené ovocie, ktoré nebolo chemicky ošetrené, orechy nepražené a nesolené
- pri fritovaní zemiakov udržiavajte teplotu 160 až 175, pri opekaní v rúre 180 až 220 stupňov

Mäsové dobroty

Zdravšie a pritom chutne môžete pripraviť aj jedlá z mäsa. Predovšetkým skúste menej soliť. Odborníci odporúčajú prijať v strave denne maximálne 5 gramov soli. Namiesto vyprážania mäso uduste, pečte alebo pripravte na pare a okrem rýb dajte prednosť bielym druhom mäsa. Tradičný zemiakový šalát zahustite namiesto majonézy bielym jogurtom. K mäsu si doprajte veľa zeleniny, dá sa upraviť na mnoho spôsobov. Na Vianoce bývajú doma väčšie zásoby ovocia ako inokedy, skúste si urobiť miešané šaláty, napríklad v kombinácii s odtučneným tvarohom či syrom, alebo namixovať zeleninovo-ovocné šťavy.

Kalorický alkohol

Iba máloktorá návšteva sa zaobíde bez uvítacieho pohára alkoholu. Ustriehnite si popíjanie, alkohol je zdrojom nadbytočnej energie, ale telu nedodá žiadne výživné látky, ani vitamíny a minerály. Navyše, vyvoláva chuť na kalorické pokrmy v podobe ťažších mastných jedál, na sladkosti, či na slané pochúťky.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy