15. 07. 2019 12:56 | BRATISLAVA/zg

Dochádzajú vám baterky? Vráťte sa k dvom zvykom v jedle z detstva

Tak sa vám energia z jedla rozloží na celý deň.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Photographee.eu/shutterstock

Stáva sa vám, že napoludnie v práci zistíte, že vám dochádzajú „baterky"? V krajinách na juhu Európy mávajú tzv. popoludňajšiu siestu, kde všetko vyriešia krátky oddychom, možno aj spánkom.

Možno práve v letných horúčavách sa vaše baterky vybíjajú častejšie. Dopoludnia ste v pohode, ale popoludní vám začne klesať energia, začne sa vám zívať a vy počítate hodiny do konca pracovnej doby.

Ale nemusí byť za tým iba pokles energie. Môžete byť podráždení, začne vás bolieť hlava a máte pocit, že sa už na nič neviete sústrediť a nedokážete myslieť na nič iné, iba ako na posteľ. Dá sa to vyriešiť kávou, silným čajom alebo doplnením cukru. Máme pre vás pár rád, ako si dopumpujete energiu, aby ste pracovný deň v pohode doklepali.

Silné vnútorné hodiny

Možno to znie prekvapivo, ale vnútorné hodiny sú čiastočne zodpovedné za to, že niekedy poobede nevládzeme. Energetická hladina nám pribúda a ubúda po celý deň.

Podľa odborníkov pre väčšinu z nás najsilnejšia túžba po spánku prichádza niekoľko hodín po polnoci. Ďalšia potreba odpočinúť si, hoci nie taká silná, sa príde popoludní. Do tej doby býva človek zvyčajne hore okolo 6 až 8 hodín a začína sa tak prejavovať prirodzená potreba spánku.

Harmonogram, akoby mal vyzerať váš deň. Budete mať zdravší a šťastnejší život
Harmonogram, akoby mal vyzerať váš deň. Budete mať zdravší a šťastnejší život Foto: Shutterstock.com
 

Keďže sa tieto vnútorné rytmy môžu v dôsledku nedostatočného spánku narušiť alebo aj zvýrazniť, mali by ste si vytvoriť zdravý spánkový režim pre celodennú energiu. Medzi faktory, ktoré ju ovplyvňujú, patrí aj jedlo, ale aj to aké a kedy jeme.

Lepší je cukor z ovocia ako z cereálií

Ak popoludní pravidelne strácate energiu, je čas pozrieť sa na stravovacie návyky. Popoludňajšia túžba po spánku môže byť z veľkej časti spôsobená tým, že potraviny, ktoré cez deň prijímate, vám neposkytujú to správne „palivo" v správny čas.

Hladina cukru v krvnom obehu je to, na čo sa vaše telo spolieha pri poskytovaní energie. Tú potrebujete pre každodenné fungovanie. Pochádza takmer výlučne zo sacharidov, ktoré prijímate.

Ich rôzne druhy majú rôzne účinky na hladinu cukru v krvi. Sladké potraviny plné rafinovaných sacharidov, ako sú sladené nápoje či biele pečivo, sú strávené relatívne rýchlo a uvoľňujú glukózu do krvného obehu. Hoci tento nárast energie môže znieť ako dobrá vec, no netrvá to príliš dlho. Je to preto, lebo telo uprednostňuje pomalé a plynulé spracovanie cukru.

Ovocie a zelenina - ilustračná snímka.
Ovocie a zelenina - ilustračná snímka. Foto: shuterstock.com
 

Mnohí ľudia poobede nevládzu fungovať kvôli tomu, že prijímajú zlé cukry. Začnú deň s niečím ako sladké cereálie, ktoré spôsobia, že sa hladina cukru rapídne zvýši, no takmer rovnako rýchlo sa aj zníži. To môže vyvolať túžbu po cukre, ktorú niektorí môžu zahnať pečivom alebo nejakým cukríkom. A potom sa cyklus opakuje. Keďže neposkytujú telu pomalý a stabilný zdroj paliva, ich hladina energie kolíše ako po celý deň.

Naopak, keď prijmete sacharidy z celozrnných potravín, zeleniny či ovocia, ich strávenie bude trvať dlhšie. Namiesto toho, aby nastal veľký skok v hladine vášho cukru v krvi, sa glukóza postupne dostáva do krvného obehu a poskytuje udržateľnú energiu počas dlhšieho časového obdobia.

Jedzte každých pár hodín a všetky denné jedlá

Na to, aby ste si energiu udržali po celý deň a vyhli sa poobedňajšej strate energie potrebujete dobre vyvážené jedlo či niečo malé pod zub. Mali by ste si zapamätať, že treba jesť každých pár hodín.

Ľudia, ktorí vynechávajú niektoré denné jedlá, nedokážu fungovať po celý deň. Keď nejete v pravidelných časových intervaloch, hladina cukru v krvi klesne a tým klesá aj hladina energie.

Podobný účinok poklesu energie môžete zažiť aj v prípade, ak ste cez obed zjedli príliš veľa. Cítite sa ťarbavo? Bohužiaľ, niektorí ľudia robia oboje. Neraňajkujú a potom zjedia obrovskú obednú porciu, pretože dovtedy hladujú. No a potom sa divia, prečo cez deň nevládzu fungovať.

Veľká porcia ťažkého jedla vyžaduje mnoho energie na to, aby ho telo strávilo. Ako náhle sa krv dostane ku tráviacemu traktu, aby pomohla procesu trávenia, začnete cítiť potrebu zdriemnuť si.

Dostatočný pitný režim

Keď nemáte dostatok vody v tele, môže to ovplyvniť vašu náladu a schopnosť jasného premýšľania. Voda a bylinkové čaje sú vhodné na popíjanie po celý deň. Niektorí ľudia sa spoliehajú na kofeínové nápoje, aby si dobili energiu. To nie je nevyhnutne problém, pokiaľ kofeín nezasahuje do kvality vášho nočného spánku.

Pijete kávu alebo zelený čaj po prebudení? Robíte chybu

Potraviny plné bielkovín napomáhajú k pocitu plnosti a spokojnosti po jedle, preto je najlepšou obranou proti popoludňajšiemu útlmu útok. Na obed si dajte vyvážené jedlo, ktoré obsahuje diétne proteíny. Uistite sa, že obed obsahuje aj nízkotučné bielkoviny, ktoré pomáhajú bojovať proti hladu a taktiež aj zdravé sacharidy, ktoré vám poskytnú stabilný zdroj energie.

Napríklad zeleninový šalát zmiešaný s grilovanou rybou, kuracím mäsom, vegetariánskou zmesou s hnedou ryžou alebo proteínový kokteil s ovocím môže zodpovedá dobrému vyváženému obedu.

Nevynechajte ani desiatu a olovrant

Súčasťou vášho celkového plánu by mal byť aj olovrant, ktorý by mal byť bohatý na bielkoviny. Veľa ľudí sa snaží fungovať bez desiaty a olovrantu, pretože sa boja, že prijímajú extra kalórie, no potom paradoxne večer zjedia obrovskú večeru.

Proteínové kokteily fungujú skvele ako desiata. Alebo môžete taktiež vyskúšať proteínovú tyčinku, jogurt s ovocím, surovú zeleninu s humusom alebo konzervu tuniaka s hrsťou cherry paradajok.

Diéta podľa zamestnania. Vyberte si tú svoju

Aj tu platí, že kombinácia diétnych bielkovín a prospešných sacharidov pomôže k tomu, aby ste si energiu udržali po celý deň a aby ste boli spokojný a plný energie celé popoludnie, radí výživová poradkyňa Susan Bowermanová.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy