15. 08. 2019 11:40 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Vitamínové doplnky nechránia pred rakovinou kože. Jedzte najmä oranžové potraviny

Betakarotén nájdete aj v našom veľmi obľúbenom ovocí.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Luke SW/shutterstock.com

Výrobcovia vitamínov a doplnkov stravy nebudú mať z tohto článku veľkú radosť. Vedci z prestížnej Brownovej univerzity totiž tvrdia, že takéto výrobky sú k ničomu. Opakovane sa preukázalo, že vyváženú pestrú stravu nemôžete nahradiť tabletkami.

V prípade betakaroténu, z ktorého si telo „vyrába" vitamín A, to platí dvojnásobne. Ak toto farbivo prijímate v strave, znižujete tak riziko rakoviny kože. Naopak, ak ho jete ako prevenciu v tabletkách, vôbec vás neochránia.

Je to prvá štúdia o účinkoch vitamínu A, ktorá sledovala 123 570 mužov a žien až 26 rokov. Vedci v nej porovnávali tiež užívanie vitamínových doplnkov kontra prírodne viazané vitamíny v potravinách. Výsledky štúdie sú prehra pre výrobcov tabliet. Ľudia, ktorí si kupujú ich výrobky, vyhadzujú peniaze a nie sú chránení pred rakovinou. Prevenciou ochorenia sú totiž len vitamíny viazané v potravinách.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Herrndorff/shutterstock.com
 

O tom, že vitamín A a látky, z ktorých vzniká farbivo karotény, sú veľmi silným antioxidantom, niet pochýb. Lenže nie je vitamín ako vitamín. Ten, ktorý je viazaný v potravinách, je účinný a chráni bunky pred poškodením a starnutím.

TIP: Kedy máte jesť "slnečný" vitamín? Odborník radí iba jeden čas za deň

Naopak, umelý nemá rovnaké účinky. Zo štúdie vedcov z Brownovej univerzity tiež vyplynulo, že nadmerný príjem vitamínu A zvyšuje riziko rednutia kostí a zlomeniny krčku.

Kde nájdeme dostatok betakaroténu?

Prirodzene sa vyskytuje v zelenine a ovocí, ktorú by ste mali konzumovať v dostatočnom množstve. A to predovšetkým zeleninu a ovocie zelenej, žltej či oranžovej farby.

Nájsť betakarotén môžete aj v niektorých orechoch a bylinkách, väčšie množstvo obsahujú napríklad pistácie, petržlen či bazalka. Zo zeleniny vedie mrkva, sladké zemiaky, špenát a kel.

Bohaté na betakarotén je aj exotické ovocie. Odporúčanú dennú dávku vám ale pomôžu doplniť veľmi obľúbené marhule, píše bety.cz.

A na záver máme pre vás jednu dobrú radu: Vitamín A je rozpustný v tukoch. Najideálnejšie preto je, ak si napr. nastrúhanú mrkvu pokvapkáte olejom alebo ju zmiešate s jogurtom či kyslou smotanou. Pozor, nemôžete tu dbať na líniu, musia mať vysoký obsah tuku.

O účinkoch betakaroténu na archívnom videu z Telerána hovorí lekár Igor Bukovský.

 

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy