24. 08. 2019 07:00 , článok bol aktualizovaný 23. 08. 2019 19:34 | BRATISLAVA/zg, TV Markíza

Začína sa škola, rodičia by mali myslieť na päť dôležitých vecí

Príprava sa nezačína iba kúpou školských pomôcok.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Evgeny Atamanenko/shutterstock.com
Rady, prečo je dobré správne vybrať.
Príprava do školy.
Váha školskej tašky.

Už o pár dní sa začína škola a možno sa niektorí rodičia rozhodli, že svojmu školákovi nakúpia nové učebné pomôcky, prezuvky či školskú tašku. Lekárka Jana Hamade pre vás pripravila pár rád, aby ste vedeli, čo je pre vaše dieťa správne a predišli tak neželaným zdravotným problémom.

Školská taška

Pri kupovaní školskej tašky berte do úvahy najmä hmotnosť dieťaťa. Mali by ste si overiť, či je vyrobená z kvalitných, zdraviu neškodných materiálov. Má byť čo najľahšia, kopírovať tvar chrbtice a popruhy nesmú byť príliš úzke. Rodičia by mali dozrieť na to, aby dieťa nenosilo tašku iba na jednom pleci.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: polya_olya/shutterstock.com
 

Vedúca Sekcie ochrany a podpory zdravia a špecializovaných činností ÚVZ pripomína, že popruhy musia byť nastaviteľné, školská taška má obopínať obe plecia rovnomerne, aby sa jej hmotnosť rozdelila rovnako a majú byť z mäkkého materiálu, aby sa čo najmenej vtláčali do kľúčovej kosti.

Rady, prečo je dobré správne vybrať.
Rady, prečo je dobré správne vybrať. Foto: uvz
 

Dôležitá je aj hmotnosť školskej tašky. Lekárka odporúča rodičom, že hmotnosť tašky nemá byť vyššia než desať percent hmotnosti dieťaťa.

Váha školskej tašky.
Váha školskej tašky. Foto: uvz
 

Prezuvky a topánky do školy

Veľmi dôležitý je i výber obuvi. Nezabúdajte, že sa má prispôsobiť tvaru chodidla dieťaťa. ,,Nesprávna obuv môže z dlhodobého hľadiska spôsobiť deformity, trvalo poškodiť kostru chodidla alebo aj prispieť k vývoju skoliózy," upozorňuje lekárka.

Detská obuv má mať vo všeobecnosti pevnú pätu, a zároveň dostatočne mäkkú a ohybnú podrážku pod prstami a strednou časťou chodidla. Podľa Hamade pre správny rast kostí je veľmi dôležité, aby malo dieťa v obuvi dostatok miesta pre prsty.

Pri výbere prezuviek do školy upredostnite tie, ktoré sú vyrobené z prírodných materiálov, napr. z usní a textilu. Sú mäkké, priedušné, absorbujú vlhkosť, nedráždia kožu a prispôsobia sa tvaru chodidla.

Nevhodnými materiálmi pre detskú obuv sú koženka, plast, či poroméry (syntetické usne). Obuv z nich sa ťažko prispôsobuje tvaru chodidla. Je tvrdá, nepriedušná, nedokáže odvádzať vlhkosť z povrchu kože a tak môže spôsobiť napríklad plesňové ochorenia.

Základné pravidlá pre detskú obuv

- čím ľahšia, tým lepšie, vyberajte ju podľa účelu
- pre najmenšie deti je najvhodnejšia nízka členková obuv, šnurovacia alebo uzatvárateľná textilným pásikom, respektíve na zips, podpätky by mali byť čo najnižšie
- prezuvky nie sú to isté, čo obuv do telocvične
- v interiéri je vhodná ľahká vzdušná obuv, pre menšie deti s remienkom, alebo so šnúrkami
- pre aktívny odpočinok je určená športová obuv zodpovedajúca požiadavkám príslušného športu, je tvrdšia a nepriedušnejšia
- vychádzková celoročná alebo zimná obuv má mohutnejšiu a trvanlivejšiu konštrukciu s pevnou podošvou
- rekreačná obuv je určená na rekreačno-vychádzkové príležitosti, na dlhšie vzdialenosti aj v prírodnom prostredí, má pevnejšiu konštrukciu zvršku a robustnú podošvu

Prváci a škola

Máme aj šesť užitočných rád pre rodičov, ktorých ratolesť po prvýkrát prekročí školský prah. Nezabúdajte, že po bezstarostnom detstve ho na roky čakajú každodenné školské povinnosti. Dôležité je, aby ste okrem týchto rád svoju ratolesť pozorovali a venovali sa mu.

Príprava do školy.
Príprava do školy. Foto: uvz
 

Zdravá desiata i pitie, sladkosti nezakazujte

Desiata je dôležitou súčasťou stravovacieho režimu dieťaťa. Má tvoriť asi 15 percent z denného príjmu energie. Kvalitná desiata pre školáka má obsahovať celozrnné pečivo, nátierku, prípadne syr, porciu ovocia, zeleniny a kvalitný nápoj.

„Pre detský organizmus vo vývoji je veľmi dôležitý dostatok vápnika, preto by mali byť súčasťou desiaty mlieko, najmä probiotické a acidofilné výrobky, jogurty a syry. Ak dieťa trpí intoleranciou laktózy, prípadne mliečnej bielkoviny, poraďte sa s lekárom o potravinách, ktoré sú preňho vhodné," odporúča Hamade.

TIP: Takto má vyzerať ideálna desiata pre vašich školákov

Z ovocia a zeleniny by ste mali striedať druhy, ktoré má vaša ratolesť rada. Nezabúdajte na pitie, najzdravšia je čistá voda, striedajte ju s nesladeným čajom, domácim sirupom, čerstvými šťavami, alebo nesýtenou minerálnou vodou. Nevhodné sú energetické a rôzne sladené nápoje.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: baibaz/shutterstock.com
 

Deti potrebujú aj rýchle kalórie, sladkosti im nemusíte úplne zakazovať, no uprednostnite kvalitné výrobky, napríklad cereálne keksíky, sušené ovocie či tyčinky s vyšším obsahom kakaa.

Dôležité je, aby si dieťa osvojilo správne stravovacie návyky, ich súčasťou je i dodržiavanie približne rovnakých intervalov na jedlo.

Prehliadka u očného lekára

Pred nástupom do školy by malo dieťa absolvovať prehliadku u očného lekára. ,,Ak má nejakú dioptrickú chybu, neliečenú tupozrakosť alebo škúli, môže to byť preňho hendikep. Čím skôr lekár chybu zraku zistí, tým je vyššia šanca na úspešné liečenie. Dieťa s očnou chybou musí vynaložiť veľa úsilia na to, aby vôbec videlo, rýchlejšie sa unaví, môže trpieť bolesťami hlavy a nedokáže sa sústrediť," hovorí doktorka Jana Hamade.

Prečítajte si aj: Vyšetrenie dieťaťa u očného je iné, ako ho poznajú dospelí

Podľa jej slov by rodičia mali ukázať dieťaťu, ako má správne sedieť, v akej vzdialenosti má mať oči pri písaní úloh alebo pri počítači a naučiť ho jednoduchým cvikom očnej gymnastiky. Pri počítači by malo stráviť najviac dve hodiny denne.

 

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy