04. 11. 2019 06:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

TOP 7 vitamínov, ktoré prospievajú kostiam

Hlavný prím hrá vitamín D a vápnik.

Jedlá obsahujúce vitamín D.
Jedlá obsahujúce vitamín D. Foto: bitt24 /shutterstock.com

Vitamín D. Je jedným z hlavných zdrojov pre kosti. A okrem neho aj vápnik, ktorý je najbohatšie zastúpeným minerálom v tele. Vitamín D je zas kľúčovým pre vstrebávanie vápnika v tele. Existujú však aj ďalšie živiny, ktoré hrajú dôležitú úlohu pri udržiavaní silných a zdravých kostí.

Kosť predstavuje živé rastúce tkanivo. Skladá sa z kolagénu, čo je proteín, ktorý tvorí mäkkú štruktúru kosti a z minerálnej zložky nazývanej hydroxyapatit, ktorá sa skladá predovšetkým z vápnika a fosforu - tie zas dodávajú kostiam pevnosť a tvrdosť. Okrem bielkovín, vápnika a fosforu existujú aj ďalšie živiny, ktoré pomáhajú podporovať zdravie kostí.

Odborníčka Susan Bowermanová vymenovala kľúčové živiny potrebné na budovanie zdravých a pevných kostí. V našom článku nájdete aj tipy na potraviny, v ktorých ich nájdete.

Vápnik

Vápnik tvorí asi dve percentá vašej celkovej telesnej hmotnosti, pričom väčšina z neho je uložená v našej kostre. Aby ste ho dostali do tela, musíte dostať do tela mlieko i mliečne výrobky (jogurt, tvaroh, atď.), mandle, ako aj zelenú listovú zeleninu.

Fosfor

Je druhým najbohatším minerálom v tele a v kombinácii s vápnikom vytvára kryštalickú štruktúru kostí. Medzi hlavné zdroje fosforu patrí mlieko, ryby, hydina, mäso, fazuľa, orechy, semiačka a celozrnné potraviny.

Vitamín D

Pomáha telu vstrebávať vápnik z tráviaceho traktu. Nájdete ho v tučných rybách (čiže rybách s vysokým obsahom tuku), pečienke a v niektorých obohatených potravinách. Avšak mnoho ľudí neprijíma dostatok vitamínu D, tým by mohlo prospieť užívanie výživových doplnkov.

Horčík

Horčík stimuluje tvorbu hormónu - kalcitonínu, ktorý pomáha pri presune vápnika z krvi do kostí. Je tiež potrebný pri premene vitamínu D do jeho aktívnej formy, ktorá zas podporuje vstrebávanie vápnika. Nájdete ho v zelenej listovej zelenine, fazuli, orechoch, semiačkach a v celozrnných potravinách.

Draslík

Draslík pomáha udržiavať rovnovážnu úroveň vápnika v tele a pomáha znižovať stratu vápnika v moči. Nájdete ho v melóne, paradajkách, banánoch, broskyniach, pomarančoch, listovej zelenine, sladkých zemiakoch i fazuli.

Vitamín C

Je potrebný na tvorbu kolagénu, proteínovej matrice kostného tkaniva. Nájdete ho v citrusovom ovocí, brokolici, paradajkách, jahodách, kiwi, paprike i v zelenej listovej zelenine.

Bór

Je to minerál, ktorý podporuje využívanie ďalších živín pre kosti, vrátane horčíka, fosforu a vitamínu D. Nájdete ho napr. v sušenom ovocí, ako sušené slivky, hrozienka a marhule, a tiež sa nachádza v arašidovom masle a avokáde.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy