20. 11. 2019 06:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Trápi vás jojo efekt po diéte? Z tohto kruhu sa dá vystúpiť veľmi jednoducho

Stačí, ak urobíte jednu vec.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Kotin/shutterstock.com

Určite každý, kto chce držať diétu,si spomenie aj na tzv. jojo efekt. Dodržujete postup diéty a po zhodení chcených kilogramov sa rozhodnete prestať a potom priberiete. Po čase sa opäť dáte na nejakú diétu a tento kolobeh sa opakuje. Prečo sa u vás prejavil tzv. jojo efekt a priberáte stále viac a viac?

Táto obava trápi veľa ľudí. Obávajú sa, že cyklické chudnutie a priberanie nakoniec vedie k vyššej a vyššej hmotnosti. Ďalšou obavou je, že jojo efekt môže významne spomaliť váš metabolizmus. Odborníčka Susan Bowermanová radí, ako sa vymaniť z tohto začarovaného kruhu.

Jojo efekt pri držaní diéty

Opakované diéty môžu časom sťažiť schudnutie, avšak z iných dôvodov, než ktoré si myslíte. Neexistuje však žiadny dôkaz, že jojo efekt pri držaní opakovaných diét spôsobuje postupné zvyšovanie hmotnosti. Aj pri opakovaných diétach sa štruktúra tela u ľudí s nadváhou alebo obezitou naozaj nemení. Inými slovami, nestávajú sa tučnejšími.

TIP: Opakované jojo efekty sú horšie ako dlhodobejšia nadváha

„Neexistujú tiež presvedčivé dôkazy o tom, že jojo efekt spôsobujú diéty a váš metabolizmus spomalí. Keď začnete s diétou, rýchlosť metabolizmu mierne klesá. Keď prijímate menej kalórií, prirodzenou reakciou vášho tela je mierne spomaliť, aby sa šetrila energia," vysvetlila odborníčka.

Podľa nej pokles metabolizmu pri začatí diéty je relatívne malý a tiež nie je trvalý, najmä ak sa vyvíja úsilie na udržanie svalovej hmoty. Radí, že pomôcť si môžete pridaním cvičenia do vášho diétneho plánu i zahrnutím primeraného objemu proteínov do diéty.

Nevýhody „jojo diétovania"

A tu je namiesto otázka, či je dobré pre vaše telo nechať svoju váhu lietať hore-dole s každou novou diétou.

Podľa názoru odborníčky by pre vás schudnúť pätnásty raz nemalo byť zložitejšie, než ako keď máte premiéru. Netreba však zabúdať, že z čisto metabolického hľadiska je to pravda.

„Ak nepriberiete viac oproti východiskovému stavu a nezmení sa vaša pokojová úroveň metabolizmu zakaždým, keď vaša váha ide znovu hore, potom je tu dobrý predpoklad, že každý pokus o chudnutie by mal mať rovnakú šancu na dobrý výsledok. Veľký vplyv na výsledok pätnástej diéty v poradí môže mať aj fakt, že aj vy k nej pristupujete úplne inak ako k prvej," zdôraznila.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: VGstockstudio/shutterstock.com
 

Prvé chudnutie môže byť pre mnohých niečo vzrušujúce. So stanovenými cieľmi je človek pripravený, motivovaný a nakopnutý k pozitívnym prístupom. Ale nezabúdajte, že bez predchádzajúcich skúseností neexistuje dôvod predpokladať, že nedosiahnete cieľ.

Keď však pokus o schudnutie zlyhá, máte pocit porážky. Ak nedokážete úspešne zvládnuť vlastnú váhu, môžete to vnímať ako zlyhanie, ste demotivovaní a depresívni. Vaše budúce pokusy o chudnutie nie sú také vzrušujúce ako ten prvý pokus, keď bolo všetko nové. Nevložíte do toho srdce, najmä ak ste presvedčený o tom, že opäť zlyháte - a to už pred tým ako vôbec začnete.

Prečo váha skáče hore a dole?

Ak je pre vás ťažšie a ťažšie schudnúť s každým novým pokusom, možno je to preto, že si to robíte ťažším práve vy. A dôvody? Bowermanová má na to štyri konštatovania:

- možno sa snažíte riešiť príliš veľa zmien naraz
- možno sa snažíte dodržiavať príliš striktnú diétu
- možno jete to, čo vám nechutí
- možno utrpel váš spoločenský život, pretože neviete, ako sa držať plánu, keď jete vonku

Pri takýchto obmedzeniach niet divu, že nie je ľahké dosiahnuť stanovený cieľ a vytúženú váhu. Z kruhu jojo efektu vystúpite tak, že si stanovíte plán, ktorý vám vyhovuje. A to nie len na niekoľko dní, týždňov, či mesiacov, ale na celý život.

„Ak aj budete chudnúť pomalšie, tak to naozaj vôbec nevadí. Keď dokážete schudnúť a udržať si to, znamená to, že ste si vytvorili zdravé stravovacie a športové návyky, ktoré vám vyhovujú, fungujú a viete si ich celoživotne udržať," dodáva odborníčka.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy