02. 01. 2020 06:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Tento rok to určite vyjde: Novoročné predsavzatia trochu inak

Nemustí nič meniť, všetko ostane po starom, ale ...

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Pixel-Shot/shutterstock.com

Rok sa stretol s rokom a určite ste si aj predsavzali niečo, čo by ste chceli v roku 2020 splniť. Neberte každoročné zápasy s pevnou vôľou tak vážne a dajte im radšej originálny, no zároveň zdravý punc.

Zabudnite na krátkodobé pobláznenie z potravinových doplnkov rôzneho druhu, či letmú lásku k diétam, ktorá nikdy nepretrvá. Skúste radšej niečo, vďaka čomu sa budete cítiť naozaj skvele.

Stačí, ak svoje predsavzatia trochu upravíte a budete na seba prísni len do zdravej miery. A to doslova. Máme pre vás štyri tipy na „zdravé predsavzatia", ktoré dokážete splniť ľavou-zadnou.

Koláče vs. zelenina

Toto predsavzatie poteší váš maškrtný jazýček, ale aj telo. A je to také jednoduché! Ide len o dômyselné maskovanie rastlinných dezertov plných cukru na sladkú „novinku" plnú zeleniny či ovocia.

Máte chuť na sušienky či zmrzlinu? Neváhajte a pokojne ju zjedzte. Avšak zmeňte svoj recept a pripravte ich napríklad z červenej repy. Takáto vitamínová bomba bude chutiť okrem vás aj vašim ratolestiam. Tie predsa nemusia vedieť, že bublanina je sladká vďaka prírodnému cukru, ktorý obsahuje koreňová zelenina.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Nick_Nick/shutterstock.com
 

Môžete si pripraviť napríklad koláč, v ktorom sa múka ani cukor určite nevyskytne. Múku nahraďte mletými mandľami alebo orechmi a namiesto cukru do koláča nastrúhajte zeleninu ako sladkú bodku. Ideálny je mrkvový koláž. Dezertov sa tak nemusíte vzdávať a úplne postačí, ak ich budete pripravovať zdravo.

Zjem úplne všetko

Pripadá vám nereálne žiť vo svete, v ktorom sa stávate štíhlejšími vďaka tomu, že si jedlo vychutnávate plnými dúškami? Zahoďte knihy o chudnutí do kúta a pozrite sa na to z iného uhla.

Ako je možné, že Taliani patria medzi najštíhlejších ľudí na svete aj napriek tomu, že žijú v krajine pizze a cestovín? Neodoprú si nič, čo im chutí preto, aby schudli. Ich návod na úspech tkvie v tom, že aj keď si doprajú veľa olivového oleja na šalát či plnú misu cestovín, jedia aj veľa zeleniny, rýb a strukovín.

TIP: Chudnite ako Talianky: Stačí, keď budete iba chodiť a jesť môžete aj sladké

Zamerajte sa na kvalitu, zmenšite porcie, ale pokojne jedzte všetko. Každá kalória sa ráta a ak ich zo svojho jedálnička vynecháte, budete po nich túžiť viac. Nabite ho všakovakými chuťami, vôňami a uspokojte svoje chuťové poháriky presne tak, ako to máte najradšej. Nezabúdajte ani na doplnenie týchto jedál niečím výživným.

Nebudem piť alkohol, ale ...

Úplná stopka alkoholu je asi najčastejším predsavzatím. Je síce pravda, že alkohol je spoločnosťou tolerovaná droga a keď ju konzumujete v nadmernom množstve, môžete sa dostať do zdravotných problémov.

Aj v tomto prípade však platí pravidlo „všetko s mierou" a pohárik alkoholu môže byť pre vaše telo dokonca prospešný. Pri konzumácii v malom množstve má totiž ochranné účinky a bráni ochoreniam srdca a ciev, účinkuje protizápalovo a znižuje výskyt mŕtvice či cukrovky. Pohárik ostrého, 2 dcl vína či malé pivo vám určite z času na čas neuškodí. Toto predsavzatie si radšej pozmeňte po svojom: Budem síce piť, no v tých správnych množstvách.

Návrat k obyčajnému jedlu našich mám

Svet výživy je rôznorodý a na vitamínových doplnkoch v podobe tabletiek nie je nič zlé. Naopak, v prípade tehotenstva alebo choroby sú priam potrebné. Avšak v rámci každodenného stravovania by ste sa mali zamerať v prvom rade na skutočné potraviny: čerstvé ovocie a zeleninu. Každodenné hltanie vitamínových piluliek nie je náhradou za dobré a zdravé jedlo.

Takto by mali vyzerať silné raňajky.
Takto by mali vyzerať silné raňajky. Foto: Shutterstock.com
 

Ako novoročný záväzok si dajte radšej to, že začnete jesť zdraviu prospešné jedlo. Minerály a vitamíny v ňom vás dostanú do formy. Neviete, na aké potraviny sa máte zamerať? Váš denný jedálniček môže vyzerať aj takto: čerstvo odšťavený džús a celozrnný chlieb na raňajky, jogurt s orechmi na desiatu, ryba so špenátom na obed, cícerová nátierka s mrkvou na olovrant a hovädzie mäso so zeleninou a strukovinami na večeru.

Všetko máte v hlave. Dajte zbohom výhovorkám i pochybnostiam a začnite žiť naplno, no zároveň aj zdravšie. Jediné, čo k týmto predsavzatiam potrebujete, sú čerstvé suroviny plné telu prospešných látok a štipka odhodlania, informovala tvnoviny.sk Monika Milanová.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy