09. 01. 2020 14:57 | BRATISLAVA/Teleráno, zg

Bukovský prezradil najlepšie diéty pre tento rok: Základom je jednoduché jedlo

Sú dobré v tom, že sa dajú dlhodobo vydržať a nevyčleňujú vás z kolektívu.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: alicja neumiler/shutterstock.com

Už niekoľko dní píšeme v dátume rok 2020, ale ľudia stále riešia novoročné záväzky. Majú zmysel? Podľa špecialistu na výživu a preventívnu medicínu Igora Bukovského majú, ale musia byť postavené na racionálnom základe a chceme si nimi skutočne, pomalými krokmi, zmeniť život.

"Očakávať od novoročného sna, že schudnem a skončí sa to iba pri tejto vete, je z toho iba sen, ktorý vedie k frustrácii. V prvom rade si musíte povedať, ako a čo pre to urobíte," pripomína lekár.

Ako prvé by sme si mohli osvojiť pravidlo - zvýšiť kalorický výdaj a upraviť zloženie stravy. A práve preto Bukovský v pravidelnej rubrike v Teleráne spomenul najnovší rebríček diét, ktoré už desať rokov zverejňujú americkí experti.

Na prvom mieste už tretí rok po sebe skončila mediteránna diéta, ktorej strava je zložená z oblastí Stredozemného mora. Nasleduje tzv. DASH diéta, ktorá je u nás veľmi známa, je zameraná na úpravu krvného tlaku a je oficiálnou diétou americkej kardiologickej spoločnosti. Treťou v rebríčku skončila tzv. flexitariánska diéta. "Tieto diéty sú dobré v tom, že sa dajú dlhodobo vydržať, nie sú extrémne, sú priateľské k prírode a nevyčleňujú vás z kolektívu," zdôraznil.

Princípy dobrých diét

Mediteránna diéta - je inšpirovaná stravovacími návykmi krajín Stredozemného mora, teda južného Talianska, Grécka, Portugalska a Španielska. Spoločným stravovacím rysom v týchto krajinách je veľká konzumácia ovocia, zeleniny, cestovín, chleba a iných obilovín, olivového oleja a rýb, trošku aj syrov. V prvom kroku musíte nahradiť červené mäso rybacinou a masť olivovým olejom. Zahrňuje v sebe aj pitie červeného vína, a to 2 alebo 3 dcl za deň.

Pyramída Mediteránnej diéty.
Pyramída Mediteránnej diéty. Foto: tvnoviny.sk double brain/shutterstock.com
 

Dash diéta - diétny prístup k zastaveniu hypertenzie (pozn. vysoký krvný tlak) a je to pestrý model stravovania. Podľa Bukovského preferuje potraviny, ktoré majú veľa draslíka, vápnika a vlákniny. Je bohatá na ovocie, zeleninu, celozrnné potraviny a nízkotučné mliečne výrobky. Môžete jesť mäso, ryby, hydinu, orechy a fazuľu. Obmedziť musíte cukor, aj v nápojoch, ako aj červené mäso a tuky.

Flexitariánska diéta - je to v podstate vegetariánstvo, ale niektorí vegetariáni raz alebo dvakrát do týždňa zaradia do jedálnička rybu alebo chudé mäso.

V Teleráne však vymenoval aj najhoršie diéty, ktorými sú Alkalizačná diéta, Atkinsonova diéta, Dukanova diéta, Paleo diéta a Keto diéta.

A akým spôsobom si nastaviť rozloženie kalórií? Odpoveď nájdete vo videu.

 

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy