21. 02. 2020 06:00 | BRATISLAVA/Teleráno, zg

Krause: Keď chceme zlepšiť mozog, mali by ste viac spať

Ľudia, ktorí si nedoprajú dostatok kvalitného spánku, majú narušené fungovanie počas dňa.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Tero Vesalainen/shutterstock.com

Spánok je určitý psycho-fyziologický útlmový stav a každý z nás ho potrebuje. Určite ste aj vy zažili, že ste nemohli zaspať. Prehadzovali ste sa v posteli a spánok nie a nie prísť. Nepomohlo ani počítanie ovečiek alebo rátanie do sto.

Mnoho jednotlivcov si ani neuvedomuje aký je spánok dôležitý. Na druhej strane, ako vysvetľuje psychológ Robert Krause, človek ako jediný živočíšny druh si dopraje tzv. spánkovú depriváciu, teda nevyspatie.

"Predstavte si, že ste v knižnici a ľudia si požičiavajú a čítajú knihy, ale mnohokrát ich nevrátia na svoje miesto. A práve samotný spánok je akýsi knihovník. Cez deň získame rôzne informácie, či vnímame rôzne veci z okolia. Počas spánku sa toto všetko zatrieďuje do nášho mozgu a to má na starosti práve spánok-knihovník. Všetko usporadúva do jednotlivých kategórií," vysvetlil odborník.

TIP: Prečo ženy musia spať dlhšie ako muži? Odpoveď je úplne jednoduchá

Ľudia, ktorí nemajú dostatok spánku, sú významne spánkovo deprimovaní a podľa výskumníka Williama Dementa sú agresívni. Krause vysvetlil, že ak nemáme uspokojené základné fyziologické potreby - spánok, sexuálne potreby alebo nasýtenie potravou, nemôžeme uspokojiť vyššie potreby, akými sú napr. sociálny kontakt a sebarealizácia.

A práve preto si myslí, že spánku musíme venovať zvýšenú pozornosť a spať toľko, koľko je pre nás dôležité. "Ak niekto povie, že mu stačia dve-tri hodinky, nie je to dobré z dlhodobej perspektívy. Málo spánku deformuje štruktúry mozgu. Už Baťa hovoril, že by sme mali osem hodín spať, osem hodín pracovať a osem hodín sa venovať vlastnému rozvoju alebo rodine. Sme evolučne podmienení na to, aby sme spali," konštatoval Krause.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: LightField Studios/shutterstock.com
 

Ak majú ľudia problém so spánkom, mali by vyhľadať odbornú pomoc. Insomnia, teda nespavosť, je iba pridružený symptóm, ktorý je naviazaný na určitú inú psychickú poruchu. Krause vysvetlil, že odborníci sa na nespavosť pozerajú z viacerých pohľadov.

"Snažíme sa zistiť, či nespavosť má biologický alebo psychický charakter, napr. zo stresu alebo prepracovanosti. Ľudia, ktorí si nedoprajú dostatok kvalitného spánku, majú oslabené procesy vnímania, pamäti, učenia, myslenia, rozhodovania a majú narušené fungovanie počas bežného dňa," zdôraznil psychológ.

Ako konštatoval, ak nebudeme venovať pozornosť mozgu, tak on nebude venovať pozornosť ani nám. "Mozog je šéfom nášho spánku a spánok je šéfom nášho mozgu. Keď chceme zlepšiť mozog, viac spime. Keď chceme viac spať, venujme pozornosť aj nášmu mozgu," dodal.

Vo videu si pozrite pár tipov od Roberta Krauseho čo robiť, aby ste sa dobre vyspali. Nebude vás to stáť ani cent, iba trochu sústredenia.

 

Kto je Robert Krause?

Psychológiu začal študovať pred viac než 10 rokmi. Počas štúdia na vysokej škole napísal dve knihy a niekoľko vedeckých článkov. Pracoval ako dobrovoľník na detskej onkológii a taktiež s telesne a mentálne postihnutými deťmi. Pôsobil tiež ako dobrovoľník Svetovej organizácie UNICEF a viedol prednášky pre projekt Školy pre Afriku.

V roku 2015 bol vybraný medzi TOP 5 podnikateľov zo Slovenska, ktorí popri štúdiu podnikajú, a to ako jediný zástupca z oblasti vzdelávania. Vyškolil niekoľko tisíc ľudí z 13 národností. V súčasnosti zastrešuje predmet Behaviorálna ekonómia v Španielsku na Univerzite v Manrese a vedecký modul aplikácie neuropsychológie v Montessori metóde v Mexiku, Španielsku a v Afrike. Je vysokoškolským učiteľom na Katedre pedagogickej a školskej psychológie na Pedagogickej fakulte Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.

Napriek mnohým pracovným úspechom je však Robert najmä človekom, pre ktorého je dôležitá rodina, zdravie, šport, rozvoj a vzťahy. Je šťastne ženatý a je otcom dvoch krásnych dcér - Ellie a Lori.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy