18. 03. 2020 06:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Zo zeleniny sa dá využiť skoro všetko. Nevyskúšate?

Inšpirujte sa našimi tipmi, ako do najväčšej miery využiť zeleninu, aby ste plytvali menej potravinami.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Luigi Bertello/shutterstock.com

Žijeme rýchlo a akosi nič nestíhame. Nevaríme si, jedávame na „stojáka", jedlo iba do seba nahádžeme a ani si ho nevychutnáme. A práve teraz, keď veľmi veľa ľudí pracuje z domu, si možno nájde čas a popri práci si uvarí chutný zeleninový obed.

Stonky, hlúbiky a šupky z ovocia a zeleniny zväčša pri varení vyhadzujeme. Už naše starké vedeli, že tzv. odrezky môžu jedlá obohatiť o ďalšiu chuť aj živiny.

Možno ste sa aj vy stretli s pojmom „stravovanie od hlavy až po chvost" (z angl. nose to tail eating). Ide o koncept, ktorého cieľom je zredukovať živočíšny odpad tak, že využijete všetky časti zvieraťa na prípravu jedla.

TIP: Varenie úplne bez zvyškov? Austrálska firma je k odvážnemu cieľu blízko

Podobným konceptom, ktorý sa uplatňuje na rastliny a zeleninu, je zase „stravovanie od koreňa až po list" (z angl. root to leaf eating). Znamená to jednoducho využiť z ovocia a zeleniny čo najviac a teda nevyhadzovať šupky, stonky či vňate, ktoré sú obvyklým odpadom pri ich spracovaní.

Väčšinu z toho, čo vyhadzujeme, tvoria časti rastlín, ktoré sú však stále použiteľné, chutné aj výživné. Namiesto toho, aby sme ich vyhodili do koša alebo v tom lepšom prípade do kompostu, môžeme využiť niektoré odrezky z ovocia a zeleniny na zvýšenie svojho príjmu živín.

Inšpirujte sa našimi tipmi, ako do najväčšej miery využiť zeleninu, aby ste plytvali menej potravinami.

Listy z repy či bielej reďkovky

Oproti jemnejšej listovej zelenine napr. špenátu alebo mangoldu sa síce varia o trochu dlhšie, ale sú rovnako chutné. Ak si kúpite repu alebo bielu reďkovku s listami, získavate dva druhy zeleniny za cenu jednej. Rovnako ako v iných druhoch listovej zeleniny, aj tu sú obsiahnuté živiny - najmä vitamíny C a K, beta-karotén, kyselina listová, meď a draslík.

Hlúbiky z brokolice

Tie sa často vyhadzujú, aj keď sú bohaté na živiny, najmä na vitamín C, B9, vlákninu a fytolátku - tzv. sulforafán, ktorá pôsobí ako antioxidant. Kde ich využiť? Najemno pokrájané hlúbiky môžete pridať do rôznych šalátov, prípadne aj do polievky ku koncu varenia. Takisto ich môžete nakrájať na asi pol centimetrové kolieska, pridáte olivový olej a soľ a dáte piecť, kým nebudú mäkké.

Vňať z mrkvy a fenikla

Túto časť z tejto zeleniny môžeme využiť ako ozdobu jedla na tanieri. Dá sa aj jesť, pokojne ju preto dajte do šalátov.

Takisto si môžete vňať orestovať s malým množstvom olivového oleja a soli, vďaka čomu si viete pripraviť čerstvú omáčku na grilované kura alebo ryby. Dokonca si z nej môžete vyrobiť pesto s olivovým olejom, orechmi a cesnakom.

Mrkvová vňať obsahuje viac vitamínu C než samotná mrkva a feniklová vňať je zas dobrým zdrojom vitamínu B.

Listy stonkového zeleru

Priznajte sa, skúsili ste ich niekedy? Hoci sú trošku štipľavé, sú veľmi chutné, ale ľudia ich väčšinou nejedia. Zelerové listy sa dajú pridať do zeleninových šalátov, sendvičov a polievok. Rovnako ako stonky, aj listy sú dobrým zdrojom vitamínu C.

Citrusová kôra

Obsahuje zlúčeniny nazývané bioflavonoidy, ktoré pôsobia ako antioxidanty. Jemne nastrúhajte a môžete ju pridať do šalátových dresingov, varenej zeleniny alebo tzv. smoothies. Prúžky čerstvej kôry môžete tiež pridať do vody, minerálnej vody alebo čaju. Pozor, pri strúhaní sa vyvarujte bielej horkej časti.

Hrubé stopky

Tu by sme mohli zaradiť napr. mangold, kapustu či kel. Mnohí z nás pred varením vyrežú stonku, pretože je tvrdá. Aj ona sa dá zužitkovať. Stačí ju nahrubo pokrájať a pridať napr. do polievok alebo dusených jedál a ony vďaka dlhým dobám varenia zmäknú.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: merc67/shutterstock.com
 

Druhý spôsob úpravy je, že ich jemne nakrájajte a opečte s trochou oleja a cesnaku alebo cibule, až kým nezmäknú. Potom pridáte listy a dovaríte. A rovnaký spôsob prípravy môžete aplikovať aj na listy z karfiolu. Pridanie listovej zeleniny a stoniek zvyšuje príjem vitamínov A, K, železa, draslíka a vlákniny.

Jahodové korunky

Tie sa výborne hodia do džbánu pitnej vody, horúceho alebo studeného čaju. Nápoju pridajú trochu chuti a tiež vitamín C, radí riaditeľka pre vzdelávanie v oblasti výživy Susan Bowermanová.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy