03. 07. 2020 06:00 | BRATISLAVA/vd

Beh: Je zdravšie vykonávať tento šport ráno, popoludní alebo večer?

Beh počas každej časti dňa má výhody aj nevýhody.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/GP PIXSTOCK

Beh patrí k najobľúbenejším individuálnym športom na svete. Môžete ho vykonávať v ľubovoľnej dĺžke, na ľubovoľnej ploche a v podstate aj v akomkoľvek čase. Alebo nie?

Športovci si často kladú otázku, či je vhodnejšie behať ráno na lačno alebo večer pred oddychom a spánkom. Vaše pocity pri behu tiež nie sú rovnaké. Niekedy sa cítite uvoľnene a ľahko, inokedy máte pocit ťažkých chodidiel a každý krok je pre vás náročný. Existuje perfektný čas na behanie, kedy pôjde všetko ľahšie a bez problémov?

Ranný beh

výhoda: Ranný beh je perfektný spôsob ako začať deň.

Ak chodíte behať ráno, môžete tým dodať svojmu telu zdravú dávku kyslíka. Váš metabolizmus bude nútený spaľovať viac kalórií.

Vyšší obsah kyslíka v rannom vzduchu uľahčuje dýchanie, najmä v letnom období. Oproti popoludňajším horúčavám sa vám bude behať omnoho jednoduchšie, píše runtastic.com.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/lzf
 

nevýhoda: Ranný beh môže byť fyzicky ťažší.

Zavčasu ráno, po zobudení, môžu byť vaše kĺby stuhnuté, svaly napnuté a nie až také pružné, ako by ste si želali. Znamená to, že pri behu nebudete mať potrebnú kontrolu a koordináciu svalov. Práve preto je nevyhnutné, ešte pred samotným behom, absolvovať špeciálny a dynamický program zahrievania a rozcvičky. Počas behu tak už nebudete bojovať s odporom vo svojich svaloch.

POZOR! Ráno by ste sa mali vyvarovať tvrdému intervalovému tréningu. Vaše telo nebude pripravené zvládnuť taký intenzívny nápor, bude v strese a nebude ho vedieť premeniť na výkon. Zvýšite si tak riziko zranenia alebo nadmerného zaťaženia nejakého svalu či šľachy.

Prečítajte si aj: Migréna a bolesť hlavy trápia mnohých. Viete, ako s nimi bojovať?

Navyše, vaše telo stráca počas spánku veľa vody. Ešte pred behom je potrebné vyrovnať túto stratu, aby ste počas behu nedosiahli dehydratáciu.

Poobedný beh

výhoda: Poludnie je ideálne na vysoko-intenzívny tréning.

Potenciál vášho výkonu je okolo obeda 100-percentný a vaše telo ešte nie je príliš unavené z každodenných aktivít. Zásoby energie sú v porovnaní s ránom doplnené a fyzická námaha je menej intenzívna. Toto sú najlepšie podmienky pre intenzívny tréning.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/Jacob Lund
 

nevýhoda: Beh po obede môže byť veľmi namáhavý.

V závislosti od toho, aký ťažký a sýty bol váš obed, bude potrebovať vaše telo času na trávenie. Aby ste sa vyhli problémom s trávením (napr. žalúdočné kŕče) počas intenzívneho intervalového tréningu, postupujte podľa týchto pravidiel:

- Po ľahkom občerstvení počkajte približne 30 minút, až potom môžete ísť behať.
- Ak ste jedli veľký obed, pred tréningom počkajte 1,5 až 2 hodiny.
- Ak sa necítite dobre po poobednom behu, uprednostnite tréning pred obedom. Avšak, keďže nemusíte už mať dostatok živín, môže to byť pre vás náročné.

Večerný beh

výhoda: Večerný beh je určitou formou relaxu.

Je koniec vášho hektického pracovného dňa, ste vystresovaní a trápia vás viaceré problémy. Potrebuje jednoducho vypnúť, vašu myseľ a hodiť všetko „za hlavu". Ľahký vytrvalostný beh vám s tým môže pomôcť. Vaše telo je večer stále vo výkonnostnom režime, nie je potrebné zahrievať sa ako ráno, a tak nie je ani zvýšené riziko zranenia. Relaxačný večerný beh navyše podporuje nočné spaľovanie tukov.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/G-Stock Studio
 

nevýhoda: Večerný beh môže sťažiť zaspávanie.

Po intenzívnom tréningu je telo nabudené, naštartované podávať výkon, a preto môžete mať problém upokojiť sa a zaspať.

Zhrnutie

Naplánujte si behanie na základe vašich individuálnych cieľov, ktoré chcete dosiahnuť.

Beh počas každej časti dňa má, ako ste si mohli prečítať, výhody aj nevýhody. Pri plánovaní behu premýšľajte o svojich individuálnych cieľoch. Chcete schudnúť, znížiť stres alebo si zlepšiť kondíciu?

Prečítajte si aj: Tri litre tekutín a obličkové kamene? Urológ vysvetľuje spojitosť

Ak vám ide o zachovanie vašej úrovne výkonu, môžete trénovať kedykoľvek počas dňa. Uistite sa, že ste správne rozcvičení a správne zahriatí.

Poludňajší beh je najlepším riešením intenzívneho intervalového tréningu na zvýšenie výkonu.

Tréningy zamerané na všeobecný odpočinok a regeneráciu sú najlepšie počas večera.

V zásade aj tak budete behať, keď budete mať čas a chuť. Pri plánovaní vašich behov zvyčajne hrajú hlavnú úlohu faktory, ako sú denné plány, dĺžka spánku, práca, voľný čas, rodina a stravovanie.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy