Mimoriadna správa
Libanonská vláda podala demisiu v súvislosti s výbuchom v Bejrúte
Viac v článku
07. 07. 2020 06:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Vedie vás stres k prejedaniu a konzumovaniu nezdravých jedál? Zastavte to, kým nie je neskoro

Zlepší sa vám život, zvýši energia a zabránite obezite.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: kuban_girl/shutterstock.com

Ste v práci pod tlakom, máte na starosti veľký projekt, ste v časovom sklze či potrebujete byť neustále stopercentne výkonný. Tieto a aj iné faktory u vás vytvárajú stres a vedú k emocionálnemu hladu.

Máte pocit, že vás jedlo upokojuje, cítite sa po ňom lepšie a možno vám aj zmierni ten stres.

Čo je to emocionálny hlad a stravovanie

K prežitiu potrebujeme uspokojiť fyzický hlad. To je ten, ktorý prijímate, lebo ste hladní, škvŕka vám v žalúdku. Ten potrebujete trikrát denne a doplniť by ste ho mali ľahkou desiatou a olovrantom. Niekedy sa však okrem tohto nevyhnutného jedla utiekate k jedeniu pre pohodlie, zmiernenie stresu alebo za odmenu.

Vtedy väčšinou volíte nezdravé jedlá a potraviny, sladkosti a iné pochutiny. V lete je to prevažne zmrzlina a nanuky, rôzne sladké tyčinky, koláče, zákusky, čipsy alebo si rovno objednáte pizzu.

Jedlo
Jedlo Foto: Shutterstock.com
 
 

Pre pochopenie, emocionálne stravovanie znamená, že vaše emócie (nie vaše telo) určujú, kedy a koľko jete. Najhoršie je, že sa po ňom aj tak necítite dobre. Je vám ťažko, pretože sa prejedáte, priberáte a vaša psychika si aj tak vyžaduje ďalší a ďalší prídavok. Najhoršie je, ak sa dostaví ešte aj pocit výčitiek.

Príčiny

Niektorí ľudia sa utiekajú k jedeniu pod vplyvom stresu, sú smutní alebo zmätení. Pre iných je jedlo aj spôsob, akým sa vyhnú premýšľaniu o problémoch alebo o potrebných krokoch na ich riešenie.

Tak prečo jeme, keď sme v strese? Pretože pre väčšinu ponúka jedlo pohodlie. Bohužiaľ, ako sme spomínali vyššie, hlavne nezdravé potraviny zvyčajne ponúkajú najväčší komfort a uvoľnenie.

Prečítajte si aj: Keď ste chorí a chcete čo najskôr vyzdravieť, vyhýbajte sa týmto potravinám

V poriadku by napríklad bolo, keby sme sa v období emocionálneho stravovania rozhodli zvoliť jedenie mrkvy, kalerábu, uhorky a pod. Ale koľko ľudí sa naozaj obráti na mrkvu a rajčiny, keď sú naozaj pod stresom? To, čo máte radi a upokojuje vás, sú tuky, potraviny s vysokým obsahom kalórie. Čím je potravina sladšia, tým lepšie sa cítite.

Príznaky

Aké sú príznaky emocionálneho hladu a existujú vôbec? Samozrejme, že áno. Nižšie vám uvedieme niekoľko otázok, ktoré vám poukážu, ako ste na tom.

Otázky.
Otázky. Foto: TVNOVINY.sk
 

Odpovedali ste viackrát áno? V tom prípade máte problém s emocionálnym hladom.

Ako skoncovať s jedením pod vplyvom stresu?

Existujú rôzne spôsoby, ktorými môžete kontrolovať emocionálne stravovanie a zmeniť váš stres na pozitívnejší zážitok. Všetky metódy však vyžadujú, aby ste preskúmali a zmenili svoje návyky. Do vášho života musíte nastoliť sebadisciplínu.

Nájdite zdroj stresu

Mnoho ľudí má stále spúšťače stresu, ktoré ich vedú k prejedaniu. Môžu to byť problémy vo vzťahoch, ktoré vás zraňujú. Taktiež rodinný a pracovný stres, ktorý už nemáte pod kontrolou. Ak dokážete identifikovať svoje spúšťače stresu, môžete podniknúť aj aktívne kroky na jeho zvládnutie. A to dokonca skôr, ako sa to vymkne spod kontroly.

Ako nájdete svoje spúšťače? Mali by ste si zaviesť stravovací denník. Noste ho so sebou v kabelke, v kufríku alebo v ruke a zapisujte si poznámky z celého dňa. Napíšte, čo jete a ako sa pri tom cítite, čo ste robili aj či sa vám niečo podarilo. Tiež si robte poznámky o životnom prostredí a ľuďoch, ktorí s vami boli.

Nájdite nové spôsoby, ako zmierniť stres

Hneď ako budete vedieť, čo spôsobuje váš emocionálny hlad, musíte si vytvoriť zdravý systém jeho kontroly.

Napríklad bude pre vás stresujúce vaše pracovné prostredie. Identifikujte jedného priateľa/kolegu, ktorý s vami môže ísť na kávu, prejsť sa alebo aj na obed v prípade, že na vás príde stres a pocit hladu. Práve on vám musí zabrániť v prejedaní.

Prečítajte si aj: Teraz je čas nastaviť rodinu na zdravý systém stravovania

Máte stres doma? Skúste si vytvoriť meditačný priestor, pokojný kútik, kde môžete relaxovať alebo zhlboka dýchať. Zaobstarajte si difuzér, upokojujúce oleje a zhlboka dýchajte. Taktiež môžete ísť na masáž, čítať knihy či riešiť krížovky.

Jedným z riešení môže byť aj šport. Tam odbúrate všetok stres, vypnete myseľ a naberiete úplne inú energiu. V prípade kolektívnych športov môžete dokonca spoznať nových ľudí, ktorí vám možno aj pomôžu a spriatelíte sa.

Získajte pomoc

Ak vaše vlastné metódy nezaberú, nebojte sa požiadať o pomoc. Mnohí sociálni pracovníci, ale aj psychológovia sú trénovaní špeciálne na to, aby sa zaoberali emocionálnymi požieračmi a našli riešenia na obmedzenie týchto návykov. Predstavte si aj tých nešťastných ľudí, ktorých podobné stravovanie priviedlo k obezite a vážne tak ohrozili svoje zdravie.

Vyškolený profesionál vám môže pomôcť určiť si hranice, prípadne vám odporučí zmenu prostredia. Naučia vás kontrolovať seba aj vaše potreby.

Čakanie

Jedna vec, ktorá zvyčajne nepomáha zvládať stres, je čakanie a dúfanie, že sa to samo nejako zmení a vyrieši.

Podniknite aktívne kroky na riešenie emočného stravovania a nájdenie nových zdravých návykov na zvládanie stresu. V prvom rade sa môže zmeniť vaša hmotnosť, ale pravdepodobne sa budete všeobecne cítiť lepšie a spokojnejšie počas celého dňa, píše verywellfit.com.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy