14. 08. 2020 06:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Siahate z úzkosti na sladké potraviny? Vyberte si radšej tieto pochúťky

Inak si môžete poškodiť mozog.

sladkosti
sladkosti Foto: Shutterstock.com

Väčšina ľudí siaha pri psychickom vypätí po sladkostiach. Či už ide o stres, úzkosť alebo pocit únavy, ženská psychika navádza na konzumáciu cukru. Občas dokonca veríte, že vám pomôže aj s depresiou a zlou náladou. Problém je v tom, že uspokojenie zo sladkého jedla je iba dočasné a dlhodobá konzumácia tohto cukru psychike práveže škodí.

Dokazujú to, ako inak, štúdie. Výskum z roku 2017 napríklad prišiel s výsledkom, že dlhodobá konzumácia cukru zvyšuje pravdepodobnosť výskytu afektívnych porúch (poruchy nálady) u žien a mužov.

Prečítajte si aj: TOP 10 rád, aby sa vám vydarila mäsová polievka

Iná štúdia z roku 2019 zas dokazuje, že ľudia po šesťdesiatke, ktorí pravidelne konzumovali nasýtené tuky a pridané cukry, trpeli viac úzkostnými poruchami. Iný výskum z roku 2017 zistil, že u mužov, ktorí konzumovali vysoké množstvo cukru, sa až o 23 percent zvýšilo v nasledujúcich piatich rokoch diagnostikovanie klinickej depresie.

Stres a úzkosť

Štúdie dokazujú, že je cukor jedným z prostriedkov, ktorý môže potlačiť úzkosť, strach alebo stres. Avšak ide iba o krátkodobú záležitosť. Pravidelná konzumácia cukru, naopak, spôsobuje závislosť. Dlhodobá konzumácia ešte zvyšuje pocity úzkosti a znižuje schopnosť človeka reagovať na stres.

Cukor zhoršuje činnosť mozgu

Mozog síce k svojmu fungovaniu potrebuje sacharidy, nejde však o biely cukor.

„Zvýšená hladina krvného cukru zhoršuje pozornosť aj pamäť. Niektoré výskumy naznačujú, že vysoká spotreba cukru spôsobuje v mozgu chronický zápal, čo tiež vedie k problémom s pamäťou," tvrdí doktor Shaheen Lakhan na portáli Verywellmind.com.

Prečítajte si aj: Neviete si vybrať dobrý melón? Poradíme vám ako na to

Dobrou správou je, že toto poškodenie nemusí byť trvalé. Štúdia v časopise Appetite z roku 2017 zistila, že diéta s nízkym obsahom cukru a nízkym glykemickým indexom môže opäť zlepšiť fungovanie mozgu.

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) by ženy nemali zjesť denne viac ako päť malých kociek cukru (približne 25 gramov).

Nebezpečný cukor
Nebezpečný cukor Foto: shutterstoc.com/ Rostislav_Sedlacek
 

V prípade, že vás prepadne chuť na sladké, môžete vyskúšať dva recepty podľa Umy Naido. Obsahujú dostatočné množstvo bielkovín a sacharidov, vďaka ktorým sa hladina krvného cukru príliš nerozhádže.

Jahody s čokoládou

Horkú čokoládu nalámte na malé kúsky a rozpusťte vo vodnom kúpeli. Následne do neho namáčajte umyté a osušené jahody. Tie poukladajte na plech vystlaný papierom na pečenie a nechajte čokoládu stuhnúť. Potom ich dajte na 5 až 10 minút do chladničky.

Horká čokoláda obsahuje flavanoly, katechíny a polyfenoly, ktoré zlepšujú náladu, znižujú úzkosť a pomáhajú v boji so zápalmi.

Pečené batáty s pastou zo sojových bobov

Zapnite si rúru a teplotu nastavte na 200 stupňov Celzia. Zmiešajte olivový olej s pastou, soľou a čiernym korením. Vytvorí sa vám marináda. Očistené batáty nakrájajte na rovnaké kúsy. Následne ich namočte v marináde a poukladajte vedľa seba na plech vystlaný papierom na pečenie. Vytvorte iba jednu vrstvu zemiakov. V rúre ich pečte 20 až 25 minút.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy