18. 08. 2020 08:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Máte problémy so zaspávaním? Toto sú najčastejšie dôvody

Problém vám môžu spôsobiť aj maličkosti, o ktorých si neuvedomujete, že vám škodia.

Spánok - ilustračná snímka.
Spánok - ilustračná snímka. Foto: Shutterstock.com

Chodíte si ľahnúť unavený, tešíte sa na hlboký spánok, ale namiesto toho sa len prevaľujete na vankúši a nemôžete zaspať? Tu sú najčastejšie dôvody, kvôli ktorým ľudia zle spia.

Večerné cvičenie

Príležitostná prechádzka na čerstvom vzduchu je pred spaním v poriadku, behanie alebo športový výkon vo fitnes centre už moc nie. Ak chcete v pokoji zaspať, mali by ste aj byť upokojený a vaša myseľ vyrovnaná. Cvičenie celý nervový systém stimuluje a tomu sa ťažko potom pri zaspávaní bráni. Odporúčame preto ranný pohyb.

Alkohol

Alkohol síce pomáha so zaspávaním, samotný spánok ale po ňom býva menej kvalitný. Alkohol narušuje spánkové cykly. Častejšie môžete v noci chodiť na toaletu alebo vás prebudí smäd. Aj napriek dlhému spánku je dôsledkom ospalosť a pocit únavy.

Stres a myšlienky

Stres a prúdiace myšlienky sú najčastejšou príčinou ľudskej nespavosti. A pritom nemusíte myslieť na nič dramatické, niekedy sa rozrušíte iba tým, že je už neskoro, váš partner ešte nespí a bude unavený a v tiež.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstock.com/ Lisa S.
 

Popoludňajšia káva

Pred spaním by ste si mali odpustiť šálku kávy. Účinok kávy totižto trvá približne štyri hodiny. Samozrejme záleží na tom akú silnú kávu pijete, nakoľko ste na ňu zvyknutý a pod. Dôležité ale je, že kofeín zostáva v tele pri veľmi silnej káva dokonca aj šesť až osem hodín.

Poslednú kávu si radšej vychutnajte teste po obede.

Svetlo

Či už ide o svetlo z televízora, lampu vášho partnera, alebo svetlo z ulice, každé poškodzuje kvalitu vášho spánku. Niekomu stačia aj čísla na displeji budíka a jeho mozog už signalizuje, že je čas prebudiť sa.

Práve preto by ste mal najmenej hodinu pred spaním vypnúť všetku elektroniku a zatemniť spálňu. Zatvorte dvere a pokiaľ ani to nezaberie, nasaďte si masku na oči.

Jedlo

Kvalitu vášho spánku ovplyvňujú aj jedlá a potraviny, ktoré večer zjete. Ťažké jedlá, priemyselne spracované potraviny, cukry a mastné jedlá spánku naozaj neprospievajú.

Pred spaním sa pokúste týmto nástrahám vyhnúť. Rovnako si odpustite aj ostré a korenisté jedlá, zmrzlinu, zeler, strukoviny, slané tyčinky, cereálie, kávu, alkohol a cesnak.

Partner

V nedávnom prieskume spoločnosti Phillips zameranom na nespavosť, bol partner tretím najčastejším dôvodom. Každý tretí respondent priznal, že občas spí v inej miestnosti ako jeho partner, pretože ho jeho návyky rušia.

Taktiež môžete pred spaním vyskúšať dychové cvičenia, meditáciu a iné upokojujúce aktivity, píše mojezdravi.cz.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy