22. 08. 2020 07:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Čo sa stane s vaším žalúdkom, keď sa budete prejedať? Niektoré veci vás prekvapia

Spôsobiť si môžete vážne zdravotné problémy.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/G-Stock Studio

Raz za čas sa každý preje. Preženiete to na rodinnej oslave, na nedeľnom obede u mamy, alebo si jednoducho dáte naozaj veľký hamburger s hranolčekmi. Portál dama.cz sa však zameral na iné prejedanie.

Problém totižto nastane, keď sa z toho stane niečo pravidelné a k tomu ešte so sladkými a tučnými jedlami, to môže viesť k mnohým ťažkostiam.

Roztiahne sa vám žalúdok

Prázdny žalúdok má objem zhruba jeden liter, ale je to veľmi elastický orgán. „Keď zjete nejaké veľké jedlo, váš žalúdok sa môže roztiahnuť až na štyri litre," hovorí dietologička Lisa Eberlyová.

Vďaka jeho elastickosti sa po jedle vracia do pôvodného stavu. To však neplatí v prípade, že sa permanentne prejedáte. „V takom prípade sa váš žalúdok môže natrvalo roztiahnuť," dodáva.

Prečítajte si aj: Máte problémy so zaspávaním? Toto sú najčastejšie dôvody

To znamená, že ľudia, ktorí pravidelne jedia viac ako ostatní, majú pravdepodobne už aj väčšie žalúdky. To vedie k potrebe stále viac jesť, pretože nie sú sýty a tým pádom vzniká začarovaný kruh.

Existujú faktory, ktoré môžu túto situáciu ešte zhoršiť. „Keď k večeri pijete sódu alebo pivo, tak sa dostávajú do žalúdka a čriev skonzumované plyny, čím sa ešte viac rozťahujú," varuje Eberlyová. Minimalizujte preto večernú konzumáciu sýtených nápojov.

Mozog závislého človeka

Jedlo plné tukov a cukru môže mať nebezpečné účinky na mozog. Úplne jednoducho nabúra prirodzený pocit sýtosti a spokojnosti z jedla, toho obyčajného, ktoré vás už potom nebude vedieť uspokojiť, a tak vám vznikne regulárna závislosť na tučnom a sladkom.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/Dean Drobot
 

„Nadmerná konzumácia týchto potravín môže vyvolať neuroadaptívnu reakciu v systéme odmeňovania mozgu, podobne to funguje v mozgu závislého človeka. Keď pravidelne jete a nemáte problém s prejedaním, cítite normálny hlad a sýtosť. Je to preto, že hladina hormónu ghrelinu sa pred jedlom zvyšuje a stimuluje chuť k jedlu," vysvetľuje odborníčka na výživu a fitness trénerka Nicole Aurigemmaová.

Táto hladina hormónu po konzumácií jedla opäť klesá, ste nasýtení a v pohode. Pri vysokom prijímaní cukru a tuku sa tento systém rozbije. To znamená, že sa necítite nasýtení a váž mozog nevie, kedy má prestať.

Ukladanie tuku

„Keď sa prejedáte a zjete viac ako telo potrebuje, začne si prebytok ukadať do tukových zásob," hovorí odborníčka Eberlyová. Čím viac cukrov a sacharidov zjete, tým viac tukov sa vám uloží.

Prečítajte si aj: Chcete byť štíhla ako Jennifer Aniston? Objavte čaro prerušovaného pôstu

Skúste preto vypiť pohár vody pred jedlom a po jedle a ísť sa aspoň na 20 minút prejsť.

Zvýši sa vám hladina cukru

Inzulín reguluje hladinu cukru v krvi, vytvára sa v pankrease a stará sa o to, aby mali bunky správny prísun energie v podobe glukózy. Keď sa najete, pankreas začne produkovať inzulín, aby spracoval cukor zo sacharidov a odstránil ho z krvi. V tomto procese bude pokračovať tak dlho, pokiaľ mu nedá mozog signál, že hladina cukru v krvi je bezpečná.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/Flotsam
 

Lenže hormóny nie sú tak rýchle, ako si myslíte. Než mozog dostane informáciu, že je hladina cukru v krvi opäť normálna, je hladina cukru často príliš nízka, čo vedie k vyčerpaniu, závratom či nevoľnosti.

"Tieto príznaky často spôsobujú, že chceme jesť viac jedla, najmä sacharidov," hovorí Lisa Eberlyová. A je tu opäť začarovaný kruh.

Pálenie záhy

Viac jedla znamená vyššiu produkciu kyseliny v žalúdku, ktorá dráždi jeho sliznicu. To vedie k pálivému pocitu a nepohodliu.

Vyčerpanie

Prejedaním sa narúša parasympatikový nervový systém. Ten riadi trávenie, imunitné funkcie a najaktívnejší je väčšinou v priebehu spánku.

Prečítajte si aj: Jete diétne potraviny a priberáte? Na toto si musíte dávať pozor

Zaisťuje činnosť organizmu v pokoji a je zodpovedný za prechod do pokojného stavu. Celkovo stimuluje proces trávenia. Akonáhle sa ale prejedáte, viac krvi sa dostáva do tenkého čreva, aby pomohla pri trávení nadbytočnej potravy.

"Tým sa telo dostane do stavu letargie a to je v kombinácii s inzulínovou odpoveďou dôvod, prečo ste tak vyčerpaní a unavení," vysvetľuje Eberlyová.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy