26. 08. 2020 18:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Príliš ste zaťažili vaše svaly? Poradíme vám, ako ich rýchlo a efektívne uzdravíte

Dôležité je nezaťažiť ich ešte viac.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/Jacob Lund

Klasický letný problém, ktorý pozná väčšina ľudí. Po dlhej túre alebo náročnom športe vás občas bolí niektorý sval, prípadne svaly až nemôžete chodiť. Krásne počasie pritom úplne láka na ďalšiu prechádzku, beh či inú aktivitu.

K bolestivému preťaženiu svalov dochádza pri nadmernej fyzickej záťaži, najčastejšie keď preceníte svoje svaly pri športe. Po námahe dôjde v svaloch k chemickým zmenám a pocítite tak takzvanú únavovú bolesť, píše mojezdravi.cz.

Prečítajte si aj: Beh: Je zdravšie vykonávať tento šport ráno, popoludní alebo večer?

Obvykle sa dostaví deň až dva dni po námahe a pretrvávať môže niekoľko ďalších dní, niekedy aj týždňov.

Prečo po športe bolia svaly?

Na vine je kyselina mliečna, ktorý vzniká pri rozklade glukózy vo svaloch. Pri bežnom množstve je transportovaná do obličiek, kde sa opäť mení na gukózu, pokiaľ ale dôjde k nadmernej fyzickej záťaži, vzniká vo svaloch jej nadbytok, ktorý môže spôsobiť únavu, bolesť ale aj kŕče.

Pokiaľ je intenzita cvičenia vyššia, ako je vaše telo zvyknuté, dochádza vo svaloch k takzvanej mikrotraumatom - malým trhlinám, ktoré spôsobujú nepríjemnú bolesť svalov.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/G-Stock Studio
 

Ako vyliečiť boľavé svaly?

Najlepším liekom je pokoj. To ale neznamená, že musíte nutne ležať na gauči a nehýbať sa. Ľahké cvičenie je naopak prospešné, podporuje rýchlosť hojenia miniatúrnych svalových trhliniek. Pamätajte si, že nemáte vykonávať ten šport, ktorý vám presilenie svalu spôsobil.

Prvá pomoc proti bolesti je nahriatie svalu. Doprajte si preto teplý kúpeľ a pridajte si do nej pár kvapiek zázvorového oleja. Zmierňuje bolesť a zápal.

Taktiež si môžete v lekárni kúpiť uvoľňovacie športové gély, ktoré sú chladivé a obsahujú bylinky, ktoré upokojujú napätie a bolesť vo svaloch.

Ak vám svaly opuchli a bolia vás na dotyk, nepomôže vám teplo ale chlad. Prikladajte si na boľavé miesta niekoľkokrát denne zábal s ľadom. Ten by ale nemal prísť do priameho kontaktu s kožou.

Boľavé svaly taktiež môžete masírovať bylinkovou pastou, vyskúšať môžete napríklad kurkumu. Pripravíte ju úplne jednoducho: deci mletej kurkumi zmiešajte s dvomi deci vody, zmes následne v hrnci varte asi desať minút. Na svaly natierajte ešte vlažnú pastu.


VIAC Z My ženy