10. 09. 2020 06:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Máte často unavené oči? Poradíme vám, ako ich ochránite pri práci s počítačom

Ovplyvňuje to žmurkanie, hydratácia, klimatizácia aj pohyb.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/Roman Samborskyi

V dnešnej dobe pracuje približne polovica ľudí za počítačom a zvyšný čas často trávia so zrakom upretým na mobil či televízor. To spôsobuje, že ich často bolia oči, sú unavené a nevedia, ako ju majú prekonať.

Podľa portálu mojezdravi.cz nižšie uvedené príznaky nemusia nevyhnutne znamenať, že u vás ide o únavu očí spôsobenú dlhým sledovaním monitora. Pokiaľ ale trpíte dvoma alebo viacerými z nasledujúcich príznakov a súčasne v práci trávite viac hodín pred obrazovkou, pravdepodobne naozaj pôjde o tento problém.

Suché oči

Ak sa človek pozerá často na displej telefónu či obrazovku, menej žmurká. Niektoré výskumy uvádzajú, že počet žmurknutí sa zníži až trojnásobne, a tak nevznikajú slzy.

Prečítajte si aj: Bolestivá menštuácia: Zistite, kedy potrebujete babské rady, lieky alebo už lekára

Človek cíti, že má suché, akoby drsné oči, ktoré ľahko začervenajú. Problém zhoršuje aj pobyt v klimatizovaných priestoroch a umelé svetlo. Ak tento problém pretrváva, môže u človeka vzniknúť aj takzvaný syndróm suchého oka, ktorý je potrebné liečiť kvapkami, no nemusí to už pomôcť vždy.

Bolesť hlavy

K unaveným očiam sa často pridruží aj bolesť hlavy. Takzvané tenzné bolesti môžu byť spôsobené napríklad tým, že sedíte niekoľko hodín v rovnakej polohe. Tento typ bolesti hlavy zvyčajne začína v zadnej časti hlavy alebo na hornej časti krku a postupuje nahor do oblasti čela a spánkov.

Únava očí

Intenzívne sledovanie monitora sa môže prejaviť napríklad rozmazaným videním, ktoré prichádza spravidla vo vlnách a na konci dňa sa zhoršuje. Nepriaznivo vplývajú aj vysoké kontrasty, napríklad na monitore alebo vo chvíli, keď je zvyšok miestnosti v tme.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/Sakharova Anastasia
 

Čo robiť, ak máte unavené oči a musíte pracovať s počítačom?

Upravte jas monitora - Kontrast monitora vždy prispôsobte okoliu, nemal by byť zbytočne vysoký. Dodržujte tiež dostatočnú vzdialenosť od monitora, oči by mali byť vzdialené od počítača 50 až 60 cm.

Upravte svetlo v kancelárii - Zamerajte sa na to, aby umelé osvetlenie v kancelárii bolo skôr tlmenejšie. Ostré svetlo z vonku zatemnite roletou.

Prečítajte si aj: Cibuľa je malý zázrak. Toto sú jej pozitívne účinky, o ktorých ste určite nevedeli

Zvlhčujte vzduch - Klimatizácia a ventilátor síce zabezpečí príjemnú teplotu, vysušujú ale sliznice a navyše víria prach, čo tiež vedie k podráždeniu očí. Skúste pohnúť ventilátorom alebo si sadnúť tak, aby vám nefúkal priamo do tváre. Môžete vyskúšať aj stolný zvlhčovač.

Robte si prestávky - Nielen vaše telo potrebuje pretiahnuť. Podľa štúdií sú ľudia, ktorí pracujú s počítačmi a robia si prestávky, na konci dňa menej unavení. Stačí päť minút niekoľkokrát denne. Vstaňte prejdite sa a pretiahnite. Poďakuje sa vám nielen chrbát a krk, ale aj vaše oči.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/Pair Srinrat
 

Žmurkajte - Zakaždým, keď mrknete, pokryjete oči vrstvou slzného filmu a tým ho udržujete hydratované. Pri sledovaní monitora alebo pri čítaní žmurkajú ľudia menej často ako obvykle, to spôsobuje odparovanie slzného filmu a pocit pálenia a suchých očí. V ideálnom prípade sa môžete pokúsiť zvyknúť si vedome žmurkať častejšie.

Pitný režim - Dehydratácia ovplyvňuje celé vaše telo vrátane očí. Pite dostatočné množstvo vody, aby boli vaše telo a oči hydratované. V priemere by mal človek vypiť osem pohárov vody denne. Zdravý príjem vody však vždy závisí na vašej veľkosti a hmotnosti a na tom, či cvičíte každý deň.

Umelé slzy - Ak vás suché a unavené oči trápia častejšie, skúste umelé slzy. Tieto zvlhčujúce očné kvapky môžete kúpiť v lekárni bez predpisu.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy