26. 09. 2020 07:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Nechcete mať v prechode návaly a depresie? Ak sa vám to blíži, dá sa na to pripraviť

Stačí zmeniť pár vecí vo vašom živote.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: YAKOBCHUK VIACHESLAV/shutterstock.com

Iste nám dáte za pravdu, že každá žena sa trošku bojí jedného z biologického obdobia v živote. A rozhodne to nie je pôrod, pretože nie všetky ženy majú to šťastie stať sa mamičkami.

Je ním menopauza, ktorou si prejdú všetky ženy a u každej má trochu iný priebeh. U niektorých sú sprievodné prejavy len mierne, iné dámy doslova trpia. Kedy ju môžu ženy očakávať? Vek nástupu prechodu sa dá odhadnúť na základe genetiky.

Známymi symptómami menopauzy sú únava, podráždenosť, pokles libida, návaly tepla a nočné potenie sa, nespavosť, zhoršená pamäť, nesústredenosť, výkyvy nálad, pribúdanie kilogramov i zvýšené zdravotné riziká.

"Tieto prejavy sú s prechodom tradične spojené. Neznamená to však, že ich majú všetky ženy. Niektoré klimaktérium prežijú bez výraznejších symptómov, iné sa stretávajú s obzvlášť silnými a nepríjemnými symptómami. Je to veľmi individuálne," vysvetlil uznávaný gynekológ a sexuológ Pavel Turčan.

Začiatok menopauzy napovie rodinná anamnéza

Má teda žena šancu nejako dopredu odhadnúť, aká bude jej menopauza? Posledná menštruácia, podľa štatistík, nastáva priemerne rok po päťdesiatke. Začiatok prechodu, čiže klimaktéria, tak možno spravidla očakávať okolo 45 rokov.

Výnimočné však nie sú ani prípady, keď sa prechod ohlási už po 30-tke alebo naopak, až na prahu päťdesiatky. Ak chce mať žena predstavu, kedy môže prechod a menopauzu očakávať, mala by si zistiť, kedy do tejto životnej fázy vstúpila jej matka a babička, prípadne i sestra.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: fizkes/shutterstock.com
 

Genetika je totiž v tomto ohľade veľmi silným faktorom. Vplyv má aj životný štýl. Štúdie preukázali, že napríklad fajčiarky zažívajú prechod skôr ako nefajčiarky. Riziko skoršie menopauzy zvyšujú tiež niektoré zdravotné faktory, napríklad znížená činnosť štítnej žľazy či operácie vaječníkov.

Menštruácia v 11. rokoch? V prechode prídu návaly a potenie sa

Návaly tepla sú jedným z najrozšírenejších príznakov klimaktéria a podľa prieskumu americkej North American Menopause Society nimi trpí 75 percent žien v prechode.

Podľa štúdie, do ktorej sa zapojilo 18-tisíc žien a zverejnil ju odborný časopis An International Journal of Obstetrics and Gynaecology, návalmi horúčav a nočným potením trpí o polovicu viac žien, ktoré začali menštruovať skôr, ako je obvyklé. Prvú menštruáciu mali v jedenástich, dokonca mali menej rokov.

U týchto žien, ktoré navyše v stredných rokoch mali nadváhu alebo boli obézne, riziko návalov horúčavy a nočného potenia sa počas prechodu narástlo dokonca dvojnásobne oproti tým, ktoré mali prvú menštruácia v 14. rokoch a v dospelosti mali normálnu váhu.

Mávali ste PMS? Čakajte depresie a striedanie nálad

O priebehu menopauzy môže rozhodovať aj to, či žena mala počas plodných rokov predmenštruačný syndróm.

Podľa štúdie z roku 2004 tie, ktoré ho zažili, mávali dvakrát častejšie návaly horúčav, náhle sa im striedali nálady, trpeli depresiami. Zároveň u nich zistili, že o polovicu častejšie mali pokles sexuálnej túžby a o 72 percent viac trpeli nespavosťou.

„Ženy trpiace predmenštruačným syndrómom bývajú citlivé na fluktuáciu hormónov. A práve výkyvy v hormonálnej hladine stoja za príznakmi prechodu," konštatoval Turčan.

Potravinami proti búrlivému prechodu

Ak máte obavy, že váš prechod môže prebiehať búrlivo, začnite sa naň pripravovať čo najskôr. Ideálne je skoncovať s fajčením, strážiť si optimálnu váhu, obmedziť kávu a vynechať alkohol, pravidelne sa hýbte na čerstvom vzduchu a hlavne - upravte si jedálniček.

Cícerová nátierka hummus.
Cícerová nátierka hummus. Foto: shutterstock.com/from my point of view
 

„Výborným pomocníkom pre blížiace sa klimaktériu sú potraviny s vysokým obsahom fytoestrogénov, napr. sója, cícer alebo červená ďatelina. Priaznivý vplyv má aj materská kašička. Vhodnou prevenciou proti prejavom prechodu je tak užívanie doplnkov stravy s obsahom týchto látok," dodal pre bety.cz Turčan.

Pamätajte tiež na to, že s obzvlášť silnými príznakmi prechodu môže účinne pomôcť hormonálna terapia.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy