24. 09. 2020 12:01 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Čas, kedy večeriate, ovplyvní, či z jedla priberiete, schudnete, alebo ochoriete

Podľa vedcov majú ľudia, ktorí večerajú okolo 22. hodiny, až o 20 percent vyšší krvný cukor.

jedenie, ovocie
jedenie, ovocie Foto: Shutterstock.com

Väčšina ľudí sa domnieva, že kálórie sú proste kalórie a je jedno, kedy ich prijmete. Každá vie, že je potrebné ich spáliť, inak sa uložia vo forme tuku niekde na tele. Avšak ako to už býva, ani toto nie je tak jednoduché.

Čas

Čas jedla hrá dôležitú úlohu v tom či priberiete alebo nie. Ak večeriate neskoro, vo chvíli, kedy už má telo odpočívať, priberáte a zvyšuje sa aj hladina krvného cukru. A to bez ohľadu na množstvo kalórií, ktoré vaše večere obsahujú.

Venovala sa tomu aj jedna štúdia, o ktorej píše portál dama.cz. Podľa vedcov majú ľudia, ktorí večerajú okolo 22. hodiny až o 20 percent vyšší krvný cukor a ich spaľovania je o desať percent nižšie ako u tých, ktorí večerajú okolo 18. hodiny. „Každý už čítal o výskumoch, ktoré tvrdili, že večerné jedenie je spojené s obezitou, ale nám išlo o zistenie príčiny, prečo je to tak," opisuje autor štúdie doktor Jonathan C. Jun pre magazín Healthline.

Prečítajte si aj: Lupiny vo vlasoch môžu prezradiť iné ochorenie. Ak sa nelieči, môžete o ne prísť

Jun, ktorý pôsobí na univerzite Johnsa Hopkinsa v americkom Baltimore, vysvetlil, že výskumný tím chcel pochopiť, či nočné stravovanie skutočne mení metabolizmus spôsobom, ktorý podporuje obezitu. „Preto sme sa rozhodli vykonať túto klinicky kontrolovanú štúdiu. Testovaní boli všeobecne zdraví ľudia, ktorí jedli v dvoch rôznych časoch, my sme kontrolovali ich jedlo, spôsob stravovania i dobu spánku," vysvetlil výskumník.

Rovnaké jedlo, rovnaký čas spánku

Tím odborníkov študovali 10 mužov a 10 žien, aby zistili, ako si ich tela poradia s večerou podávanou o 22. hodine namiesto o 18. hodne. Všetkých účastníkov následne poslali spať o 23 hodine. Výsledky štúdie dokázali, že hladina cukru v ich krvi je vyššia a množstvo spálenej energie je výrazne nižšie.

„Tieto výsledky neboli až takým prekvapením. Už predchádzajúce vedecké štúdie potvrdili vplyv denných rytmov na ukladanie energie zo stravy. Ak sa človek nestravuje v súlade s jeho cirkadiánnym obrazcom rytmu tela, nemetabolizuje glukózu správnym spôsobom," opisuje Jun.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/Flotsam
 

Výsledky štúdie majú byť varovným signálom hlavne pre obéznych ľudí. „Následky nočného jedenia môžu byť oveľa horšie u jedincov, ktorí trpia obezitou alebo diabetom, pretože ich metabolizmus už má znížený výkon," uviedol ďalší autor štúdie Chenjuan Gu.

Individualizmus

Najzaujímavejšou časťou štúdie je podľa vedcov skutočnosť, že nie každý reaguje na neskoré stravovanie rovnako. "Osobne ma prekvapilo, že nočné stravovanie neohrozuje všetkých rovnako. Nočné jedenie malo najhorší vplyv na ľudí, ktorí boli zvyknutí chodiť spať skoro," vysvetľuje Jun.

Tento výskum bol pritom oveľa podrobnejší ako predchádzajúce. Účastníci štúdie boli pod neustálou kontrolou, mali snímač aktivity, odoberali im vzorky krvi, vedci sledovali ich spánok, merali ich telesný tuk a navyše mali v jedle nerádioaktívne časti, ktoré slúžia na meranie metabolizmu tukov.

Zdravie

„Hoci sa štúdia uskutočnila medzi mladými dospelými dobrovoľníkmi, ktorí vážili tak akurát, ponúkla nám užitočné informácie, ktoré môžu zlepšiť stravovacie návyky," uviedla vedkyňa Lisa K. Diewaldová.

Prečítajte si aj: Kam sa stratí tuk z tela, keď schudnete? Odpoveď vás možno prekvapí

Podľa nej sú výsledky významné pre prevenciu chorôb. „Táto štúdia okrem iného potvrdila, že zdravé stravovacie návyky nezávisia len na dobre známych ukazovateľoch, akým je veľkosť porcie, ale že je dôležité aj načasovanie jedla, ktoré môže ovplyvniť riziko vzniku chronických ochorení, akými sú cukrovka a srdcové ochorenia."

Večerné stravovanie

Diewaldová vysvetľuje, že večera je pre väčšinu dospelých z hľadiska počtu kalórií to najväčšie jedlo dňa. Zaneprázdnení ľudia sa zvyčajne ponáhľajú, raňajky aj obed doslova zhltnú. To bohužiaľ znamená, že večer, keď sú už v pokoji, zjedia viac, než by mali.

Štúdia však ukazuje, že konzumácia jedla neskoro v noci má horšie následky, akým je množstvo kalórií. Aj u mladých a zdravých ľudí môžu nastať problémy s metabolizmom glukózy alebo tukov.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy