27. 09. 2020 07:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Trápia vás problémy so spánkom? Dôvody môžu byť rôzne, pomôcť vám môže aj trik s dýchaním

Problémy so spánkom môžu viesť aj k zdravotným komplikáciám.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstock.com/ Lisa S.

Problémy so spánkom má veľa ľudí a nejde vždy iba o samotné zaspávanie, ale aj prerušovaný spánok či neustály pocit únavy. Skrývať sa za tým môže neskutočne veľa faktorov, od choroby, cez stres, cestovanie, zlý matrac či vankúš, prerušenie rutiny alebo aj fáza mesiaca, či starosti.

Napriek tomu, že ste unavení, váš mozog vysiela telu signály, že niečo nie je v poriadku, neviete sa uvoľniť a hlava vám pracuje, ľudovo povedané, na plné obrátky.

Nedostatočný spánok

V prípade, ak tieto problémy so zaspávaním nie sú iba reakciou na vašu aktuálnu životnú situáciu, ale stáva sa z toho pravidlo, môžete trpieť aj poruchou spánku.

Najhorším dôsledkom nesprávneho spánku je práve únava počas dňa, ktorá vedie k problémom s koncentráciou, vyčerpaním a postupne môže viesť aj k zdravotným problémom. Či už psychickým, emocionálnym alebo fyzickým.

Prečítajte si aj: Lupiny vo vlasoch môžu prezradiť iné ochorenie. Ak sa nelieči, môžete o ne prísť

Práve počas spánku sa napríklad znižuje produkcia stresového hormónu kortizolu, rovnako je spánok potrebný pre vaše zdravie, imunitný systém a aj správne energetické zásobovanie. Bez kvalitného spánku ste ako baterky, ktoré sa nestíhajú nabíjať a vynahrádzate si to kofeínovými nápojmi či sladkosťami.

Nedostatok spánku sa dokonca môže odraziť na vašom priberaní či problémom v fungovaním pamäte. Je všeobecne známe, že by človek mal spať osem hodín denne, niektorí odborníci tvrdia, že stačí aj sedem. Dôležité je hlavne zavedenie pravidelného režimu, na ktorý sa nastaví aj vaše telo.

Ako rýchlo zaspať

Portál mojezdravi.cz zverejnilo zaujímavú techniku správneho dýchania, ktoré človeka upokojí a následne uspí. Nazýva sa technika 4-7-8 a vychádza z jogy.

V posteli si musíte ľahnúť na chrbát, zatvoriť oči a uvoľniť sa. Následne sa máte štyri sekundy nadychovať, na sedem sekúnd musíte zadržať dych a následne by ste mali osem sekúnd vydychovať vzduch.

Spánok - ilustračná snímka.
Spánok - ilustračná snímka. Foto: Shutterstock.com
 

„Na začiatku môže byť tento systém dýchania náročný, napokon si naň zvyknete a pomôže vám so zaspávaním," tvrdí americký lekár Andrew Weil, ktorý je zástancom tejto metódy a je známy práve pre svoju záľubu v kombinovaní alternatívnej a faktologickej medicíny. Svoj odborný článok o metóde 4-7-8 zverejnil na odbornom zdravotnom portáli healthline.com.

Účinnosť tohto dychového cvičenia môže byť, samozrejme, individuálna. Avšak, keď sa zamyslíte, vo východnej kultúre je meditácia, joga a aj mnoho bojových umení zameraných práve na rytmickom dýchaní, sústredení a koncentrácii.

Iné techniky, ktoré pomáhajú

Doktor Weil okrem techniky dýchania odporúča aj kombináciu intenzívneho dýchania s inými pomôckami na upokojenie. Medzi ne patria klasické, akým je maska na spanie či štuple do uší, ale aj relaxačná hudba, upokojujúce éterické oleje, či samotné cvičenie jogy a meditácia pred spaním.

V prípade, že vyššie uvedené techniky nezaberú, môže ísť o niečo vážnejšie. Vedeli ste, že existuje aj špecialista na spánok? Ak na nič závažné nepríde váš lekár, možno by ste mohli navštíviť špecialistu a nechať si diagnostikovať váš spánok práve u neho.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy