10. 10. 2020 07:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Päť skvelých rád, ako zvládnuť jesennú únavu. Dôležité je aj vymeniť chladničku

Prichádza čas na teplé raňajky a polievky.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Alliance Images/shutterstock.com
Tabuľka celoročného stravovania.

Pre niekoho je jeseň jedným z najkrajších období roka, iní sa boja únavy. Počasie sa zhoršuje, dokonca už tento rok nebude ani babie leto, skoro sa stmieva, je málo slnka a máte pocit, že vám ubúdajú sily.

Odborníčka na výživu Zdenka Havettová nám poskytla pár rád, ako sa vyhnete jesennej únave a čo by ste mali vo svojom živote zmeniť.

Tvrdí, že tak ako si počas ročných období meníte šatník, mali by ste zmeniť aj obsah vašej chladničky. „Pravidlo sezónnosti platí v obliekaní i stravovaní rovnako. Zatiaľ čo pre leto sú typické osviežujúce ovocné a zeleninové šaláty, v chladnejšie dni treba do jedálnička zaradiť kaše, polievky a koreňovú zeleninu, ktoré váš organizmus zohrejú zvnútra," vysvetlila.

Pravidelná strava

Podľa odborníčky je pravidelná strava prospešná nielen pre žalúdok, ale aj pre vaše trávenie. Mali by ste si ale dať pozor aj na zloženie vášho jedálnička.

„V jesennom a zimnom období si dajte záležať na tom, aby jedlá, ktoré konzumujete, boli vždy teplé. Dokonca aj raňajky a večera," zdôrazňuje Havettová.

Toskánska polievka.
Toskánska polievka. Foto: Elena.Katkova/shutterstock.com
 

Tvrdí, že pokiaľ ste si v lete dopriali veľa čerstvej zeleniny ovocia ako uhorky, paradajky, šaláty, melónov a chladených dobrôt ako zmrzlina, je najvyšší čas na zmenu.

Odporúča do jedálnička zaradiť teplé raňajky, ktoré môžete ochutiť zaváraninami či džemom a večerný šalát môžete vymeniť napr. za polievku.

Polievka je ideál

Jeseň je na dlho varené polievky podľa odborníčky ako stvorené a mali by ste si ich urobiť aspoň raz za týždeň. „Okrem toho, že príjemne zahrejú počas chladnejších jesenných dní, sú tiež ľahko stráviteľné a posilnia váš imunitný systém. Jednoduchú zeleninovú polievku si dokáže doma uvariť úplne každý," zdôraznila a prezradila aj recept.

Prečítajte si aj: TOP 10 rád, aby sa vám vydarila mäsová polievka

V dostatočnom množstve necháte dve až štyri hodiny variť mrkvu, zeler, petržlen, pór s mletým koriandrom, rascou a semiačkami senovky gréckej. Hotovú polievku dochutíte soľou, čiernym korením a záver pridáte petržlenovú vňať. Ak by ste chceli zmeniť základný recept, môžete pridať mäso alebo strukoviny.

Viac zeleniny a ovocia

Havettová radí, že do jedálnička by ste jednoznačne mali zaradiť stále dostupné ovocie a zeleninu vo vašom regióne. Skvelou potravinou je v tomto období tekvica hokaidó, ktorú viete pripraviť na viacero spôsobov. Môžete si z nej uvariť polievku i prívarok, je veľmi chutná aj pečená. A čoskoro tiež príde čas kvasenej zeleniny, pohánky, zemiakov, jabĺk, sušeného i zaváraného ovocia.

Tabuľka celoročného stravovania.
Tabuľka celoročného stravovania. Foto: Zdenka Havettová
 

Do postele treba ísť skôr

Počas letných večerov sme bývali dlhšie hore, pretože vonku bolo zvyčajne dlho svetlo i teplo. S príchodom jesene sa však začne skoro stmievať, dni sa skracujú.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Monkey Business Images/shutterstock.com
 

„Ak chceme byť zdraví, fit a mať dostatok energie, mali by sme žiť v súlade s prírodou a ročnými obdobiami. To znamená, že by ste mali ísť skôr spať. Najmä ak bývate často unavení a vyčerpaní, odporúčam ísť spať najneskôr pred polnocou," pripomína Havettová.

Neklamme sa

Práve v jesenných dňoch je čas na to, aby sme sa stlmili a vniesli do svojho života viac pokoja a priznali si koľko stresu denne prežívame.

Stres nesúvisí s naším stravovaním len zdanlivo. Ovplyvňuje tvorbu hormónov, ktoré sú často zodpovedné za rôzne nezdravé chute na sladké či slané dobroty. Môže spôsobiť aj opačný extrém, že sa jedlu nezdravo vyhýbame," dodáva výživová poradkyňa.

Zdôrazňuje, že ak si stresovú situáciu uvedomíme včas, máme šancu adekvátne reagovať a nezhltnúť celú chladničku na posedenie.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy