29. 10. 2020 06:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Prezradíme vám, koľkokrát denne by ste mali jesť, aby ste nepribrali či dokonca schudli

Záleží však aj na obsahovom zložení jedál.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: 06photo/shutterstock.com

Článkov o frekvencií jedenia už bolo mnoho. Väčšina odborníkov odporúča jesť päťkrát denne v menších dávkach. Dnes už existujú aj iné typy stravovania, ako je prerušovaný pôst, ktorý však nemusí vyhovovať každému. Stačí zdravému človeku jesť trikrát denne výdatnejšie jedlá, a to aj pri redukcii váhy? Na to odpovedal výživový špecialista Peter Havlíček pre portál blesk.cz.

„V minulosti som bol zásadným obhajcom piatich až šiestich jedál denne," priznáva popredný výživový odborník. Túto teóriu podporovali tiež tvrdenia, že organizmus pri častejšom stravovaní nehladuje a nemá tak tendenciu ukladať si stravu do tukových zásob. Havlíček však svoj názor po prečítaní mnohých štúdií prehodnotil. „Dnes hovorím, že zdravý človek, či už sa snaží schudnúť alebo jesť zdravo, rozhodne nepotrebuje jesť päť jedál denne a stačiť mu budú tri výdatnejšie hlavné jedlá," vysvetľuje. Tento spôsob stravovania je vhodný aj pri riešení niektorých zdravotných problémov, ako sú diabetes druhého typu, alebo porucha tukového metabolizmu.

Viac sa o prerušovanom pôste dozviete tu: Chcete byť štíhla ako Jennifer Aniston? Objavte čaro prerušovaného pôstu

"Samozrejme systém troch jedál ale nemožno aplikovať plošne a pre úplne všetky osoby," upozorňuje Havlíček a zmieňuje napríklad refluxnú chorobu a ochorenia pankreasu, u ktorých je stravovanie v štýle troch jedál denne značne nevhodné. Ani deťom, ktoré majú denný výdaj značne vysoký, alebo dojčiacim či tehotným ženám, nebude toto stravovanie vyhovovať.

Intervaly medzi jedlami môžu byť rôzne a musia zodpovedať potrebám daného človeka. Veľa štúdií dokonca potvrdzuje, že ďalšie obmedzenia počtu jedál môžu byť pre telo výhodnejšie. Reč je o tzv. prerušovanom pôste, ktorý si našiel veľa zástancov pri redukcií váhy, ale aj pri riešení inzulínovej rezistencie, normalizácií hladiny tukov a cholesterolu v krvi.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Alliance Images/shutterstock.com
 

„Ak vám systém piatich jedál denne nevyhovuje, zamerajte sa iba na tri hlavné jedlá, ale stále myslite na jednu vec: tú energiu z tých desiat je potreba rozhodiť. To znamená, že desiatu a olovrant nemôžete len tak vyhodiť zo svojho stravovania, ale je potrebné zamyslieť sa nad tým, ako tie vitamíny a príjem z nich rozvrhnete v tých hlavných jedlách, "odborník.

Tri hlavné jedlá by mali vyvážene obsahovať dostatok bielkovín, sacharidov, tukov, vlákniny, vitamínov, minerálov atď. Päť až šesťhodinové okno medzi jedlami je totiž pomerne veľké a mali by ste ho bez problémov vydržať. Príkladom zle zvoleného hlavného jedla je müsli s mliekom, to je tvorené prevažne sacharidmi a malým množstvom bielkovín. Je potrebné zamyslieť sa aj nad skladbou svojho jedálnička, aby vaše jedlá boli po obsahovej stránke plné živín a zároveň musia byť veľkosti porcií primerané.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy