24. 11. 2020 06:00 | SVET/tvnoviny.sk, lm

Stravujete sa vegánsky? Na túto vec by ste si mali dať pozor

Hoci s vyšším vekom riziko zlomenín prirodzene stúpa, podľa najnovšej štúdie majú aj mladší milovníci rastlinnej stravy výrazne nižšiu minerálnu hustotu kostí, než ich „mäsožraví“ rovesníci.

Ilustračný záber.
Ilustračný záber. Foto: Shutterstock / Foxys Forest Manufacture

Má svoje nesporné výhody, no najnovšie prišli vedci so zistením, že rastlinná strava prináša aj jedno negatívum. Podľa rozsiahlej štúdie dochádza u vegánov a vegetariánov k vyššiemu riziku vzniku zlomenín než u „mäsožravcov“, informuje CNN.

Hoci s vyšším vekom riziko zlomenín prirodzene stúpa, podľa najnovšej štúdie, ktorej výsledky boli uverejnené v časopise BMC Medicine, majú aj mladší milovníci rastlinnej stravy výrazne nižšiu minerálnu hustotu kostí, než ich „mäsožraví“ rovesníci.

U osôb, ktoré zo svojej stravy vylúčili mäso, totiž dochádza k výrazne nižšiemu príjmu vápnika, fosforu a bielkovín. Spojitosť tohto rizika s prevažne rastlinným stravovaním sa vedcom poradilo dokázať až pri posledných meraniach.

„Toto je prvá komplexná a doposiaľ najväčšia štúdia zameraná na riziká vzniku zlomenín u ľudí s rôznymi stravovacími návykmi,“ uviedol Tammy Tong, hlavný autor štúdie a výživový epidemiológ z Oxfordskej univerzity.

Ilustračný záber.
Ilustračný záber. Foto: Shutterstock / RossHelen
 

Štúdie sa zúčastnilo celkovo 55 000 ľudí bez ohľadu na ich stravovacie návyky. Odborníci prostredníctvom dotazníka zisťovali ich spôsob stravovania, sociálno-demografické charakteristiky, životný štýl a anamnézu a následne výsledky vyhodnotili. Podľa výpočtov mali vegáni v porovnaní s ľuďmi konzumujúcimi mäso až o 43% vyššie riziko zlomenín najmä v oblasti bedier, nôh a stavcov. U vegetariánov bolo toto číslo nižšie najmä preto, že ich strava nevylučuje všetky živočíšne zdroje vápnika a bielkovín, dvoch základných stavebných zložiek kostí.

Zistenia môže čiastočne vysvetliť aj index telesnej hmotnosti (BMI) mäsožravcov v porovnaní s vegánmi a vegetariánmi. Práve tí majú totiž podľa výživových odborníkov často nižšie BMI. Vedci sa domnievajú, že za tým stojí fakt, že pri páde u nich dochádza k menšiemu tlmeniu sily.

Ilustračný záber.
Ilustračný záber. Foto: Shuttesrtock / Dragana Gordic
 

Výživoví experti navyše upozorňujú, že ani vyšší prísun vápnika a bielkovín u konzumentov rastlinnej stravy nie je zárukou nižšieho rizika vzniku zlomenín. Podľa nich sa totiž do tela ľahšie vstrebávajú prevažne živočíšne živiny. Môžu za to látky, ktoré sťažujú vstrebávanie minerálov v čreve. To znamená, že hoci špenát a iná listová zelenina majú vysoký obsah vápnika, oxaláty v nich bránia telu vstrebávať tento vápnik.

Ak ste sa už teda rozhodli z vašej stravy vylúčiť mäso, podľa odborníkov je najlepším riešením konzultácia u certifikovaného dietetika, ktorý vám pomôže so zložením optimálne vyváženej stravy. Zároveň varujú pred informáciami ľahko dostupnými na internetových stránkach, ktoré nemusia byť pravdivé a v konečnom dôsledku môžu narobiť viac škody ako osohu.

Ilustračný záber.
Ilustračný záber. Foto: Shutterstock / Alena Haurylik
 


VIAC Z My ženy