24. 01. 2021 07:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Stačí iba jedno jablko denne a budete žasnúť, čo spraví s telom i mysľou

Vyrastajú vo väčšine slovenských záhradách a nielenže sú chutné, ale aj zdravé.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/mythja

Jablko je veľmi obľúbené ovocie. Dáva sa už malým deťom, varí sa z neho výživa, pečú koláče, alebo si ho môžete užiť ako pochúťku na desiatu. Vyrastajú vo väčšine slovenských záhradách a nielenže sú chutné, ale aj zdravé.

Hydratácia

Vďaka jablku si viete udržať aj dostatočnú hydratáciu, približne 85 percent jablka totiž tvorí voda. Preto ho zaraďte do pitného režimu. Taktiež obsahuje vitamín C, horčík, draslík a vápnik.

Znižuje krvný cukor

Viaceré štúdie poukázali na to, že jablká môžu znižovať hladinu krvného cukru a chrániť ľudí pred diabetom druhého typu. Jablká majú extrémne vysoký obsah vlákniny, pri jej pravidelnej konzumácii sa zlepší regulácia glukózy v krvi. Obsahujú tiež antioxidanty, ktoré spomaľujú trávenie cukrov.

Prečítajte si aj: Vláknina je nestráviteľná, ale dôležitá potravina. Najviac jej má jedna superpotravina

Rakovina

Vedci z Americkej asociácie pre výskum rakoviny odporučili konzumáciu jedného jablka denne. Znižuje podľa nich vznik rakoviny pankreasu až o 23 percent. Výskumníkom z Cornellovej univerzity sa podarilo identifikovať látky v jablčnej šupke, ktoré napomáhajú v boji proti rakovinovým bunkám v prsiach.

Astma

Konzumácia jabĺk pomáha v prevencii proti astme. Podľa britskej štúdie tí, ktorí zjedli dve až päť jabĺk týždenne, vykazovali až o 30 percent nižšiu pravdepodobnosť výskytu astmy než tí, ktorí jablká nekonzumovali. Toto ovocie totiž obsahuje fenolové kyseliny, ktoré astmatikom pomáhajú lepšie dýchať.

Žlčníkové kamene

Ľudia s vysokou hladinou cholesterolu v krvi majú vyššie riziko vzniku žlčníkových kameňov. Lekári im preto často odporúčajú, aby jedli potraviny s vysokým obsahom vlákniny, napríklad jablká. Taktiež môžu piť aj jablkové džúsy.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/Dmitrii Ivanov
 

Pomocník pri diéte

Ako sme už spomínali, jablká majú vysoký obsah vlákniny a nízku energetickú hodnotu. Podľa jednej štúdie osoby, ktoré každý deň konzumovali 1,5 veľkého jablka (zhruba 300 g), schudli približne 1,1 kg každých dvanásť týždňov. Iná štúdia zase ukázala, že konzumácia jabĺk polhodinu pred jedlom pomáha redukovať váhu.

Obličky

Jablká obsahujú pektín, antioxidant so silnými detoxikačnými účinkami. Dvojdňový jablkový pôst (tzn., že by ste konzumovali iba jablká či jablkový džús) je dobrou cestou k detoxikácii pečene či k zlepšeniu trávenia.

Prečítajte si aj: Nechajte diéty diétami! Skúste tieto drobnosti a kilá pôjdu dole samy

Kosti

Jablká sú výborným zdrojom vápnika, pomáhajú posilňovať kosti a všeobecne sú veľmi prospešné pre ich zdravie. Navyše obsahujú antioxidanty, ktoré zlepšujú hustotu kosti.

Parkinsonová choroba

Ľudia, ktorí konzumujú veľa ovocia s vysokým obsahom vlákniny, ako sú napríklad jablká, vykazujú nižšie riziko rozvinutia Parkinsonovej choroby, čo je progresívne ochorenie nervového systému. Sprievodným javom je rozklad mozgových nervových buniek produkujúcich dopamín, tvrdí portál blesk.cz.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy