02. 02. 2021 14:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Ľudské vzťahy sprevádza takzvaná ponorka. Psychologička radí, ako ju zvládnuť a čo znamená

Človek, s ktorým máte ponorku, vám začne liezť na nervy. Rovnako aj jeho návyky.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/fizkes

Už na začiatku marca 2020 sme vymenili kanceláriu za domácu pracovňu. Navyše k bežnej pracovnej agende mnohým z nás pribudlo suplovanie učiteľov či kuchárov. To, samozrejme, nebolo vždy ľahké skĺbiť, a s partnerom ste zrazu trávili viac času, než ste boli zvyknutý.

A tak v mnohých domácnostiach vznikla takzvaná ponorková choroba. Ide o určité vzrastajúce napätie medzi osobami, ktoré spolu trávia veľa spoločného času. Nezáleží na tom, či ide o partnerov, spolubývajúcich, kolegov alebo priateľov. Ponorku môžete mať dokonca aj sami zo seba, a potom nastane problém. Celkovo to totiž môže viesť k skratovým momentom.

Prečítajte si aj: Vyskúšali ste už reflexnú masáž nôh? Zharmonizuje vám telo a potešiť ňou môže aj partner

Čím zmiernim ponorkovú chorobu?

Človek, s ktorým máte ponorku, by vám mohol zniesť aj modré z neba, a stále vás na tom niečo nahnevá. Dokonca vám začnú liezť na nervy jeho prejavy či návyky. Ideálnym riešením je komunikácia.

Pri rozprávaní je dôležité nevybuchnúť. Skôr to predýchať, upokojiť sa a snažiť sa otvorene komunikovať. Nevracajte sa do minulosti, neriešte staré resty a rany, vytvorte si určitú cestu, postup na podobné situácie. Ak je to nutné, môžete sa aj ignorovať, aj to je forma komunikácie, ktorou si doprajete čas a priestor.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/KieferPix
 

Musíte si uvedomiť, že sa za uplynulý rok akoby všetko spomalilo. Na váš život to môže mať pozitívny, ale aj negatívny vplyv. Porozmýšľajte, ako ste žili doteraz, či ste na seba mali s deťmi a manželom čas. Porovnajte si to so súčasnosťou, kedy ste si na blízku, môžete mať spoločné obedy aj večere a opýtajte sa seba, ako chcete fungovať po tejto pandémii.

Využite spoločné chvíle na už spomínanú komunikáciu s deťmi aj partnerom. Snažte sa byť tolerantný, empatický, vcíťte sa do druhých a naučte sa akceptovať ľudí naokolo, radí psychologička Erika Tkáčová.

 

Rozvody alebo pôrody?

Po zrušení zákazu vychádzania zaregistrovali úrady v Číne nárast žiadostí o rozvod. Koronakríza však preverila aj vzťahy Slovákov. Niektoré páry pociťovali ponorku a potrebu väčšieho priestoru a súkromia. Iné sa rozhodli založiť si rodinu a podľa psychologičky naozaj zažívajú pôrodnice teraz boom z prvej vlny.

Ako to všetko zvládnuť:

1. Veľa komunikujte a počúvajte sa navzájom - Často sa spolu rozprávame, ale napriek tomu sa nepočúvame. Aktívne počúvať však znamená sústrediť sa na toho druhého, venovať mu svoj čas, energiu a pozornosť.

2. Dovoľte deťom pomáhať - Deti vo všeobecnosti obdivujú svojich rodičov a chcú sa im vo všetkom vyrovnať. Počas bežných dní nie je veľa času na spoločné práce, ale teraz príležitosť prišla. Môžete im zveriť dôležité úlohy napríklad pri varení alebo pečení, upratovaní. Za splnenú úlohu ich nezabudnite oceniť a pochváliť.

3. Spoločenské hry - Voľné chvíle môžete vyplniť aj spoločenskými hrami, ktoré sú nielen zábavné, ale aj náučné. Deti sa naučia zvládať neúspech, strategicky uvažovať a logicky myslieť.

4. Vytvorte si nové spoločné rituály - Vo všeobecnosti nám rituály dávajú pocit istoty a bezpečia.

5. Spoločné cvičenie - Momentálne nemáme veľa možností ísť na prechádzky a byť dlho na čerstvom vzduchu. Ak máte záhradu, alebo aspoň balkón, trávte tam chvíľku času. Veľa sa slňte, pretože slnko je zdrojom vitamínu D, ktorý teraz tak veľmi potrebujete. Zacvičte si spoločne doma.

6. Oprášte si spomienky - Vytiahnite všetky albumy fotografií a videá (svadbu, stužkovú, krst, rodinné oslavy, dovolenky…). Zaspomínajte si na nejaké vtipné situácie a príhody.

7. Vzdelávajte sa - Čítajte, pozerajte dokumenty, robte úlohy. Začnite sa venovať niečomu novému a naučte sa niečo nové, čo vás bude baviť a motivovať ísť dopredu a rozvíjať sa.

Komentáre ( 0)


VIAC Z My ženy