15. 02. 2021 06:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Neviete sa na home office sústrediť? Tieto rady stopercentne zlepšia váš výkon

Naučíte sa sústrediť na jednu vec a ostatné vnímať len akoby v pozadí, roztržito.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Yuganov Konstantin/shutterstock.com

S pandémiou koronavírusu sa nejaký čas ešte potrápime, a tak aj s prácou z domu. Aj keď v minulosti túžil mať každý aspoň jeden deň v týždni možnosť pracovať z domu, teraz si viacerí želajú pravý opak. V niektorých domácnostiach už aspoň deti išli do školy, nie však vo všetkých. A tak okrem vlastných myšlienok a telefonátov riešite online vyučovanie detí, chystanie obedu, večere či venčenie psa.

Ak ste rodič, príležitostí na odizolovanie sa nie je veľa a vy ste tak neustále v strese a chaose. Odhliadnuc od aktuálnych okolností, je už niekoľko rokov veľkým hitom technika mindfulness, inak zhrňujúca aspekty všímavosti, bdelosti a pozornosti. Táto technika posilňuje schopnosť mysle, ale aj tela, zamerať sa na stopercentné prežívanie prítomnosti. Základ tejto techniky siaha do Budhistického učenia.

Prečítajte si aj: Syndróm karpálneho tunela: Bolesť v ruke, ktorá vás celkom ochromí

„Úplne jednoducho môžete mindfulness chápať ako schopnosť žiť práve tu a práve teraz, prijímať veci také, aké sú," opísala mindfulness Ingrid Reková, lektorka mindfulness pre portál mojezdravi.cz. Vďaka tomuto umeniu sa tak naučíte sústrediť sa na jednu vec a ostatné vnímať len akoby v pozadí, roztržito.

Plán

Základ je mať svoj denný plán, ktorý vám nedovolí vykoľajiť sa. Pripravte si ho vždy večer pred spaním, alebo skoro ráno. Jeho body budú jednoduché, zapíšte si všetko, čo budete musieť v daný deň spraviť, kedy to chcete spraviť, čo k tomu potrebujete aj ako dlho vám to bude asi trvať.

Tento svoj plán predstavte aj kolegom, aby vedeli, kedy vám ideálne majú volať, písať, alebo si dať s vami meeting. Taktiež aj deťom, vysvetlite im, že o tom a tom čase budete mať na nich čas a skontrolujete ich a tiež, že napríklad po emailoch o 13-tej budete obedovať. Jasné, podobné veci sa ľahšie píšu ako aplikujú, ale vedzte, že ak váš plán bude podobný každý deň, všetci si naň zvyknú a nastolíte si do života systém.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/fizkes
 

Okrem iného, už to, že sa nad samotným dňom zamyslíte ešte deň predtým, vám pomôže lepšie sa sústrediť.

Rituál

Rituály sú výborné a vaše telo si na ne okamžite zvykne. Či už ide o tie spánkové, športové alebo ranné. Preto je dobré zaviesť rituál aj do vašej pracovnej sféry a samozrejme, potom mu prispôsobíte aj svoj plán.

Zamyslite sa nad tým, čo vám robí dobre a čo vám pomáha. Po prebudení potrebujete chvíľu čas pre seba, alebo sa radšej zasypete informáciami? Z rána ste viac komunikatívna a radšej voláte a píšete maily či uprednostňuje prípravu podkladov a analýzy?

Prečítajte si aj: Používate v kuchyni drevený riad? Poradíme vám, ako sa oň správne starať

Podľa vašich predností si vytvorte rituál a prispôsobte plán. Pokojne môže byť aj taký, že vstanete, dáte si kávu, idete si zabehať, dáte si sprchu a úplne naštartovaná sa pustíte do práce plnou parou. Poobede môžete už len monitorovať a doklepávať, čo zostalo na zozname povinností.

Všetko a nič

O ženách sa síce hovorí, že zvládajú aj dve-tri veci súbežne, ale nie je to úplne tak. Teda je, ale vytvára to chaos a je to únavné. Súbežne nikdy neurobíte nič na 100 percent, len prepínate medzi jednotlivými úkonmi a to neumožňuje sústredenie a ani nezlepšuje výkon. Práve takto vám uniknú dôležité detaily a budete robiť omnoho viac chýb.

Takže robte veci postupne a vždy sa sústreďte len na jednu vec. Budeme sa opakovať, ale je to alfa a omega, vyhraďte si na tú činnosť čas a priestor a venujte sa za každú cenu iba tomu, ľudovo povedané „aj keby traktory padali". Po zvládnutí úlohy si doprajte krátku prestávku a môžete sa pustiť do novej.

Prečítajte si aj: Nedovoľte, aby vaši blízki zanedbali pohyb. Ukážeme vám, ktoré cviky si hravo zacvičíte s nimi

Komunikačné aplikácie

Ak sa chcete naozaj sústrediť a neporušiť svoj plán, vypnite všetky komunikačné aplikácie. Či už ide o skupinový chat s kolegami, maily, slack, teams, čokoľvek. Eliminujte všetko, čo vás rozptyľuje a zvučky prichádzajúcich správ a mailov vás z mieri určite vyvádza.

Ak potrebujete zostať k dispozícií, nechajte si zapnuté zvonenia na mobile a dotyčná osoba určite zavolá. Prípadne každému dajte vedieť, kedy máte vyhradený čas na maily a podobné komunikácie a vtedy im odpíšete.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/izkes
 

Oddych

Telo aj myseľ potrebujú aj oddychovať, inak vám hrozí vyhorenie. Ako sme už spomínali vyššie, po každej činnosti si na chvíľu odpočiňte. Doprajte si kávu, skontrolujte deti, dajte si koláč, alebo len vyjdite na päť minút na balkón a nadýchajte sa čerstvého vzduchu.

Majte sa radi, doprajte si relax, dobré jedlo a pokojný obed mimo počítača a pekné pracovné prostredie. Nebojte sa venovať čas aj sebe, uvidíte, že vďaka tomu budete omnoho výkonnejšia a spokojnejšia vy aj vaše okolie.


VIAC Z My ženy