17. 03. 2021 06:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Chystáte sa na jarný detox? Pozor na kroky, ktoré vám môžu skôr uškodiť

Princípom detoxu je prečistenie organizmu a nie hladovanie.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Shutterstock.com

Pôstne obdobie pred Veľkou nocou ako aj blížiace sa obdobie plaviek je pre mnohých ľudí počiatočným impulzom k detoxu a chudnutiu. Detox nielenže očistí organizmus od škodlivín, ale pri ňom aj schudnete a obohatíte si stravovanie o zdravé a chutné jedlá.

Pre mnohých je spočiatku detox vyčerpávajúci, ale napokon „naženie" do tela príval novej energie, ktorý organizmus po zime ocení. Ak je teda dobre nastavený. Založený musí byť hlavne na zdravej strave a nie na hladovaní, čo je omnoho efektívnejšie a rozumnejšie. Prírodnou cestou získate vitamíny a rozhýbete sa. Prekonáte tak aj prípadnú jarnú únavu.

Prečítajte si aj: Koľko kalórií musíte denne zjesť, aby ste schudli?

Odporúčame, aby ste sa vyhli rôznym detoxom, ktoré sú dostupné na každej druhej stránke. Vyberte si nejaký od výživového poradcu, alebo si spravte vlastný, plný zeleniny a ovocia a zredukovaný o mäso a mliečne výrobky. Pri nesprávnom detoxe a hladovaní je človek unavený a výrazne klesá aj hladina krvného cukru, ktorá podľa portálu mojezdravi.cz prispieva k zvýšenému ukladaniu tuku.

Pravidelnosť a správna strava

„Jesť by ste mali každé tri hodiny, preto sa odporúčajú raňajky, desiata, obed olovrant a večera. Keď si váš organizmus zvykne na pravidelný príjem stravy, nebudete medzi nimi pociťovať hlad. Zabudnúť nesmiete ani na pitný režim," radí výživová poradkyňa Věra Burešová.

Hlad je veľmi nebezpečný hlavne pre tehotné ženy, osoby, ktoré trpia problémami s trávením, krvným tlakom, žalúdočnými vredmi a pod.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Tatjana Baibakova/shutterstock.com
 

Ako sme už spomínali vyššie, základným prvkom je pridanie ovocia a zeleniny bohatých na vitamíny. Rozmixujte si čerstvé ovocie, citrusové plody aj orechy. Pomaranče a grepy sú bohaté na vitamín C, čo je antioxidant spomaľujúci starnutie. Mrkva a mrkvová šťava sú bohaté na vitamín A, ale aj B, C, D a E. Veľmi prospešné sú aj brusnice a čučoriedky, ktoré majú antibakteriálne účinky a sú prospešné pre močové cesty. Malým zázrakom je aj jablko, o ktorom sa viac dočítate tu.

Nič však nie je dobré preháňať. Okrem ovocia a ovocných mixov je nutné prijímať aj čistú vodu, prípadne minerálnu vodu a zelené čaje. Veľké množstvo ovocných štiav môže totiž podráždiť sliznicu a u alergikov aj vyvolať alergiu. Maximálne si preto doprajte pol litra ovocnej tekutiny. Striedajte to však aj s celým ovocím, ktoré si môžete dať na desiatu s orechmi či kokosovými chipsami. Stravu obohaťte o ryby, tofu, zeleninu, teplé polievky, semiačka, ryžu, rastlinné mlieka a jogurty.

Prečítajte si aj: Orechy bohaté na bielkoviny: Tieto by vo vašom jedálničku nemali chýbať

Bylinky

V minulosti využívali „staré materi" bylinky na liečbu rôznych problémov. Mnohé sú vhodné aj na jarné očistenie organizmu ako napríklad mäta, bazalka, medvedí a normálny cesnak, ktorý má antibakteriálne a antivírové účinky. Taktiež zaraďte do jedálnička rozmarín, zázvor, šalviu a tymian.

„Svojimi priaznivými účinkami na obličky je známy hlavne ostropestrec mariánsky. Zalejte si ho vodou a vypite ako čaj. Zakúpiť si môžete aj olej z neho, ktorý sa prijíma ako doplnok stravy," radí odborník Bohumil Hlavatý. Keďže obličky filtrujú škodliviny z tela a taktiež likvidujú prebytočný cholesterol, pre detox organizmu sú veľmi potrebné. V obličkách sa vytvárajú aj hormóny, ktoré majú na starosti spracovanie vody a soli v tele.


VIAC Z My ženy