25. 03. 2021 12:30 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Prechod zimy do jari je náročný. Aké nepríjemné dopady má zmena počasia na organizmus?

Výkyvy počasia sú pre ľudský organizmus náročné, a tak sa čoraz častejšie stretávame s pojmami ako jarná únava či depresia.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/Leszek Glasner

Počasie je čoraz divokejšie a z bláznivého apríla sa stáva bláznivý marec. Dôkazom boli hlavne uplynulé dni, kedy chvíľu svietilo slnko, potom snežilo, fučalo a napokon pršalo. Tieto výkyvy sú pre ľudský organizmus náročné, a tak sa čoraz častejšie stretávame s pojmom jarná únava. Znie to ako menší paradox, keďže jar je sama o sebe veľmi pozitívna a je symbolom prebúdzania prírody.

Prvý jarný deň bol minulú sobotu, napriek tomu sa jar so zimou „bijú“ už niekoľko týždňov. Vo februári aj začiatkom marca bolo už niekoľko veľmi príjemných, teplých dní. Tie následne opäť prekonalo chladné, zimné počasie, sprevádzané nepríjemným vetrom, mrazom aj snehom. Jarná únava preto môže prísť vo februári, ale aj v marci.

Prečítajte si aj: Je možné schudnúť dýchaním? Long breath diéta to sľubuje, zoznámte sa s ňou

„Jarnú únavu by som nespájal s nástupom nového ročného obdobia, ale skôr s odchodom toho starého. Pre pocit únavy nie je rozhodujúci dátum v kalendári, ale skôr to, kedy začnú zmeny počasia, teploty sa zvýšia a zima odíde,“ vysvetľuje podľa novinky.cz psychológ Jan Kulhánek.

Aké symptómy môžete v dôsledku zmien počasia pociťovať?

Prechodná únava

Predstavte si jarný deň, vonku svieti slnko, spievajú vtáky a vy sa namiesto prechádzky túžite iba zvaliť do kresla či na pohovku. „Je to časť roku, kedy sa neočakáva, že budete mať zlý deň,“ upozorňuje profesorka psychológie Rachel Annunziatová.

Sama sa určite čudujete, prečo ste negatívna a unavená, keď ostatní sú veselí a plní energie. Nemusíte sa báť, pocit únavy a letargie čoskoro pominie. Je úplne normálne, že máte lepšie a horšie dni. No tie by mali byť najviac dva.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/Ivan Kruk
 

Vyčerpaný organizmus

Únava je často spojená aj s nesprávnou životosprávou. Ak ste počas zimy neprijímali dostatočné množstvo živín, váš organizmus je po zime unavený a potrebuje „nakopnúť“.

Zaraďte do svojho jedálnička potraviny bohaté na vitamín C, E a D, minerály ako zinok, mangán a selén. A hlavne, akonáhle vyjde slnko, choďte sa von poprechádzať, zacvičiť si, jednoducho sa rozhýbte a načerpajte slnečné lúče.

Zmeny počasia

Na jarnú únavu sú náchylnejší meteosenzitívni ľudia. „Veľa ľudí je pre pandémiu koronavírusu zatvorených v izolácii, napriek tomu sa im nálada mení ako počasie. Je to do značnej miery dané geneticky. Pokiaľ cítite každú zmenu tlaku, ste náchylnejší na jarnú únavu,“ tvrdí psychológ Nigel Barber.

Prečítajte si aj: Nebojte sa sacharidov. Pozornosť si zaslúžia tieto zdravé pochúťky

Meteosenzitivita má sprievodné javy ako bolesť hlavy, kĺbov, pocit malátnosti a podráždenia. Niektorí svoj stav prirovnávajú k úvodnému prekonaniu virózy.

Alergie

Na psychiku nepôsobia kladne ani jarné alergie. Upchaný nos a dutiny sú veľmi nepríjemné, k tomu podráždené oči a často aj kýchanie. Peľové alergie zhoršujú náladu aj bežne pozitívne naladeným a odolným ľuďom. „Podľa viacerých dôkazov sú depresívne symptómy bežnejšie u ľudí so sezónnou alergiou,“ potvrdzuje odborníčka na psychológiu Linda Wasmer Andrewsová.

Súvisí to pravdepodobne s faktom, že zhoršené dýchanie narušuje aj kvalitu spánku a únava z nedostatočného spánku vedie k emočnej nestabilite. „Preto sú jarné alergie veľmi náročné na psychiku,“ zhrňuje Annunziatová. Pomôcť môže návšteva alergiológa a lieky.

Ilustračné foto
Ilustračné foto Foto: shuterstock.com/Rishiken
 

Nesplnené novoročné predsavzatia

Môže to znieť akokoľvek, ale ak je vaša myseľ nastavená na určitý cieľ a ten sa nesplní, neveští to nič dobré. „Na vaše novoročné predsavzatia už môže ‚sadať prach‘,“ upozorňuje psychoterapeut Zoojan Zeine.

Práve preto začnete o sebe pochybovať, uvažovať negatívne. Pokiaľ vám v hlave idú myšlienky o vlastnej neúspešnosti a bezvýznamnosti, je jasné, že ste frustrovaní a unavení zo života. Terapeut preto radí prehodnotenie plánov a cieľov. Uvažujte, prečo sa vám doposiaľ nepodarilo naplniť ich? Prečo stále fajčíte, neschudli ste päť kíl, ste stále nezamestnaná či v mínuse? Snažte sa nájsť odpovede na vaše otázky a dospieť aj k ich riešeniu.

Prečítajte si aj: Chcete si pestovať jahody na balkóne? Poradíme vám, ktoré odrody sú na to vhodné

Prílišné nabudenie

Rozprávame o únave a ideme vám vyčítať energiu? Áno, takú prehnanú. Vaše vyčerpanie totiž môže byť aj výsledkom prehnaného nabudenia. Pocítia to hlavne ľudia s psychickými problémami. „Je to časť roku, kedy sa váš biologický systém rozprúdi a vy to intenzívne vnímate. Táto skoro hmatateľná energia môže byť stresujúca. Po náročnom zimnom období, teraz aj psychicky, jej je totiž príliš. Hlavne energia a nádej ľudí, že už by všetko mohlo byť na jar iné, lepšie a pandémia za nami, no nie je to tak,“ hovorí John Sharp z Harvardu.

Vedie to k ešte väčšiemu vyčerpaniu. Podľa psychológa je preto nevyhnutné vedome sa snažiť správne naladiť a dostať zmenu pod kontrolu.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Marjan Apostolovic/shutterstock.com
 

Depresia

„Jarná únava je jedna vec, depresia je však druhá,“ vysvetľuje vedec Timo Pertonen s inštitútu zdravia. Podľa neho je melanchólia typickým jarným pocitom. Tento stav sa nazýva sezónna afektívna porucha a je sprevádzaná únavou, spavosťou a depresiou. „Pridá sa aj zmena nálad, pocit podráždenosti, ste utiahnutejší, chcete nemať okolo seba ľudí a byť doma,“ pokračuje.

Podľa vedca je dobré uvedomiť si a možno si aj zaznamenať svoj emocionálny kalendár. „Opýtajte sa sami seba: ako sa obvykle na jar cítim? Opakuje sa toto každý rok?“ radí. Ak je to cyklické, asi nastal čas na návštevu psychoterapeuta, ktorý vám s tým pomôže.


VIAC Z My ženy