16. 04. 2021 06:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Chcete podporiť činnosť svojho mozgu? Tieto jednoduché činnosti vám s tým pomôžu

Dôležitá je hlavne ich pravidelnosť.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/ ImageFlow

Mozog je pre telo nenahraditeľný orgán, ktorý slúži ako centrum nervovej sústavy. Riadi a koordinuje naše správanie, umožňuje nám myslieť, cítiť, vytvára spomienky a formuje našu osobnosť. Napriek tomu o ňom vieme málo a rovnako málo sa oň aj staráme.

„V priebehu posledných niekoľkých desiatok rokov nastal vo vede prelom, vďaka ktorému sme mohli nahliadnuť do neznámeho a pochopiť, ako sa máme starať o naše mozgy," hovorí neurológ James Goodwin, ktorého citujú novinky.cz. „Ak sa počas večere opýtate ľudí, ako sa môžu starať o svoje srdce, väčšina z nich spomenie sledovanie cholesterolu či cvičenie. Akonáhle sa opýtate na mozog, nastane ticho a prázdne pohľady," opisuje.

Je nutné v každom veku udržiavať mozog v kondícii. Ako? Dozviete sa nižšie.

Prečítajte si aj: Káva Dalgona ovládla svet. Pripravte si tento dezertný nápoj aj vy doma

Pohyb

Aj keď sa mu často snažíte vyhnúť a jednoducho sa vám nechce hýbať, na jeho nevyhnutnosť narážate takmer pri každom probléme. Ak ste sa cez pandémiu „opustili" a pohyb naozaj zanedbali, máte o dôvod navyše sa k nemu vrátiť.

„Odborníci zistili, že cvičenie omladzuje mozog. Pohyb totiž produkuje látky, ktoré stimulujú nové bunky. Aby k tomu došlo, je nutné cvičiť aspoň 30 minút denne stredne intenzívne cvičenia. Zopakovať by ste ich však mali až päťkrát do týždňa," radí Goodwin.

Výber športovej aktivity je pritom na vás, dôležité je však zvýšiť váš tep. „Čím viac, tým lepšie. Dôležité však je celú pracovnú dobu nepresedieť. Čím dlhšie sedíte, tým viac starnete. Práve preto sa snažte každých 20 minút postaviť a aspoň trochu hýbať," dodáva.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/Rido
 

Sociálne väzby

Počas pandémie sa ľudia nemôžu stretávať a mnohí sa preto utiahli do seba a prerušili kontakty. Snažte sa to zmeniť. Skúste si telefonovať, napíšte, dajte si hromadný video hovor alebo sa choďte spolu poprechádzať. S prekrytými dýchacími cestami nikoho neohrozíte, ani seba.

„Keby sme boli všetci samotári, ľudstvo by vyhynulo. Žijeme, pretože vytvárame skupiny. Sociálna štruktúra a potreba je zakorenená v našich mozgoch už vyše jeden a pol milióna rokov," vysvetľuje Goodwin.

Dlhodobá samota je podľa odborníka rovnako škodlivá ako vyfajčenie pätnástich cigariet či vypitie litra vodky. Dvanásťročná štúdia dokázala, že ľudia, ktorí boli dlhodobo sami, vykazovali o 20 percent rýchlejšiu degradáciu mozgu.

Prečítajte si aj: Nejete strukoviny pre to, že vás nadúvajú? Po rade od šéfkuchára zmeníte názor

Sex

Verte nám, aj aktívny sexuálny život vie pomôcť vášmu mozgu. „Častý pohlavný styk s partnerom je benefitom pre oboch zúčastnených, aj pre ich mozog," potvrdzuje odborník. Sex totiž nielen zlepšuje pamäť, ale tiež komunikačnú plynulosť a viaceré zručnosti.

Zdravá strava

Opakovanie je matkou múdrosti, a to platí aj pri strave. Rovnako ako pohyb aj zdravá strava je nevyhnutná. „Nie vždy ľudia konzumujú to, čo je dobré pre mozog. Vitamíny B12, D, magnézium, zinok a omega 3 kyseliny sú takzvanou veľkou päťkou. Ide o živiny, ktoré ľuďom v strave najviac chýbajú a práve tie by sme mali kvôli nášmu mozgu najviac prijímať," hovorí neurológ.

Nejde pritom iba o dočasnú pomoc, mozog potrebuje spomenutú podporu pravidelne. „Vždy hovorím, že to nie je o tom, čo robíme v daný deň, ale čo robíme opakovane každý deň. Pokiaľ ide o mozog, nerobte si dlhodobé plány na zmenu, ale zaraďte odporúčania do vášho každodenného života," dodáva na záver Goodwin.


VIAC Z My ženy