18. 04. 2021 11:29 | BRATISLAVA/zg

Tipy na raňajky a večere: Ako dostať prirodzene do tela vitamíny D a C

Okrem zinku sú dôležité ako prevencia proti COVID-19.

Na ilustračnej fotografii nátierka zo sardiniek.
Na ilustračnej fotografii nátierka zo sardiniek. Foto: NoirChocolate/shutterstock.com

Vyše roka celý svet bojuje s pandémiou koronavírusu. Najdôležitejšou prevenciou je známe R-O-R, teda rúško, odstup a ruky a pred pár týždňami k tomu pribudlo očkovanie. Okrem nich sa môžete pred ochorením COVID-19 chrániť aj dostatočným prísunom vitamínov C a D, ako aj zinku pre zdravie. A to nielen v liekovej forme.

Vitamín D je dôležitý pre rast kostí i zubov, je regulátor hospodárenia tela s vápnikom a fosforom. Do tela ho môžete dostať iba zo živočíšnych produktov: rýb, žĺtka, mlieka, masla, či pečene. Dôležitým zdrojom je aj Slnko.

Ak zo spomínaných potravín pripravujete jedlo, mali by ste vedieť, že dobre odoláva tepelnej príprave. Ale pozor, dlhé zohrievanie ho ničí.

Na ilustračnej snímke potraviny s vitamínom C.
Na ilustračnej snímke potraviny s vitamínom C. Foto: New Africa/shutterstock.com
 

Na rozdiel od vitamínu D dôležitý vitamín C sa nachádza vo veľa druhoch zeleniny i ovocia. Napr. v paprike, kapuste, zelených vňatiach, chrene, paradajkách, šípkach, rakytníku či citrusových plodoch i kivi.

Do tela dennú dávku (200 gramov) dostanete z polovice veľkej zelenej papriky alebo pomaranča. Vitamín C podporuje imunitný systém, chráni telo proti jarnej únave, či zlepšuje hojenie rán.

TIP: Kyslá kapusta je zázrak, nielen na choroby. Lieči aj "opicu"

Najideálnejšie ho do tela dostanete v surovom stave, napr. v šalátoch alebo z očistenej zeleniny či ovocia. Dôvodom je, že z vitamínov je najcitlivejší. Ničí sa varením, vzdušným kyslíkom i stykom so železom.

Pri krájaní zeleniny alebo ovocia s vitamínom C by sme mali používať nôž z nehrdzavejúcej ocele. Jedlá varíme alebo dusíme v malom množstve vody. Mali by ste tiež vedieť, že zeleninu s vitamínom C dlho nevaríme a ani nezohrievame.

Oba vitamíny najideálnejšie dostanete do organizmu z čerstvého, doma pripraveného jedla. Šéfkuchár Vladimír Morochovič nám poradil pár ľahkých receptov, ktoré zvládne aj začiatočník v kuchyni.

Rýchle recepty s vitamínmi C a D

Kapustový šalát z bielej kapusty: Nadrobno pokrájanú bielu kapustu vymiešate so soľou, cukrom alebo medom, vytlačeným citrónom a troškou cesnaku alebo zázvoru. Šalát môžete zjemniť jogurtom alebo kyslou smotanou.

Kapustový šalát z červenej kapusty: Aj pri tomto recepte nadrobno nasekáte červenú kapustu, ktorú posolíte, ocukríte a necháte chvíľu postáť. Potom primiešate kocky čerstvého ananásu. Ako alternatívu môžete namiesto ananásu pridať majonézu a kocky sójového syru.

Na ilustračnej snímke potraviny s vitamínom D.
Na ilustračnej snímke potraviny s vitamínom D. Foto: Ekaterina Markelova/shutterstock.com
 

Morochovič pre získanie vitamínu D prezradil pár receptov na rýchle nátierky. Suroviny buď vymiešate alebo vymixujete do hladka, dáte na chvíľu do chladničky a môžete podávať.

Treščia pečeň: Vymiešate ju s maslom a citrónovou šťavou.

Sardinková nátierka: Sardinky vymiešate s jarnou cibuľkou, ktorú posekáte na drobno.

Cícerová nátierka alebo Hummus: Použijete tahini pastu, pridáte trošku cesnaku, cícer a citrónovú pastu. Všetko vymixujete a môžete podávať.

Tuniaková (Lososová) nátierka: V miske vymiešate nadrobno nakrájané vajíčko, pridáte tuniaka z konzervy alebo grilovaného lososa, ktorý vám ostal z obeda. Nezabudnite na záver pridať citrónovú šťavu.

Pečenová nátierka: Zarestovanú pečeň z obeda rozmixujete so štamprlíkom brandy.

Koreniny typu soľ alebo korenie pridávajte podľa vášho uváženia.


VIAC Z My ženy