Live
Deň Európy NAŽIVO: Z. Čaputová, B. Kollár a E. Heger hovoria o budúcnosti Európy
Sledujte tu
21. 04. 2021 09:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Priberáte po menopauze? Prezradíme vám, prečo je to tak

Skúmaním menopauzy sa zaoberajú vedci niekoľko rokov.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/ Zhur_Sa

Menopauza je prirodzený stav v živote ženy, kedy je utlmená funkcia jej vaječníkov. Po prechode žena prestane menštruovať. Sprevádzaná je množstvom vedľajších problémov ako búšenie srdca, potenie, nespavosť či náhla zmena nálad. Mnohé ženy však najviac trápi ukladanie tuku v okolí pásu, uvádzajú novinky.cz.

Skúmaním menopauzy sa zaoberajú vedci niekoľko rokov a zamerali sa aj na problémové ukladanie tukov v tele v spojení so stratou prirodzených zásob ženského hormónu estrogénu.

Prečítajte si aj: Tipy na raňajky a večere: Ako dostať prirodzene do tela vitamíny D a C

Menopauza a priberanie

„Nie je pravda, že menopauza sama o sebe spôsobuje priberanie. Hormonálne zmeny sú úplne závislé od životného prostredia, starnutia a spôsobu života, ktorý vedieme," tvrdí vedúca štúdie Susan Davisová z Monash University. Zároveň tým vyvracia jeden z najrozšírenejších mýtusov.

„Je pravda, že sa ženy často po menopauze sťažujú na väčšie tukové zásoby v oblasti pásu, ale nejde o priame spojenie. Ide skôr o telesnú reakciu na pokles estrogénu. Z toho dôvodu dochádza k posunu už uloženého alebo nového tuku z bokov do pásu," tvrdí.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: aijiro/shutterstock.com
 

Podľa odborníkov je jedným z hlavných dôvodov priberania aj strata, pokles svalovej hmoty, v dôsledku čoho je aj spomalený metabolizmus. „Ak sa teda ženy obávajú, že v období prechodu priberú, mali by sa postarať o to, aby si udržali dostatok pohybu. Samozrejme je nutné brať ohľad na slabnúci kondíciu a ďalšie fyziologické zmeny sprevádzajúce starnutie a voliť vhodné cvičenie či aktivity ako je plávanie a rýchla chôdza," odporúča gynekológ Pavel Turčan.

Vedci tiež zistili, že ženy v strednom veku majú tendenciu priberať minimálne pol kilogramu za rok. V spojení s nedostatkom cvičenia či špatnou životosprávou však môžu nadbytočné kilogramy pribúdať výraznejšie. Tuk v páse je však často spojený aj s inými zdravotnými problémami ako metabolické ochorenie či srdcové choroby.

Iné sprievodné javy

Či už ženy priberú alebo nie, určite budú bojovať s nafúknutým bruchom. Hormonálne výkyvy totiž podporujú zadržiavanie vody v organizme a tvorbu črevných plynov. Nízka hladina estrogénu tiež znižuje produkciu žlči, čo môže viesť k zápche. Dôležité je preto upraviť si jedálniček, pridať do stravy viac celozrnných produktov, piť veľa vody a bylinkových čajov. Naopak by ženy mali obmedziť soľ, kofeín, alkohol a vymeniť potraviny, ktorí nafukujú za tie, ktoré trávenie podporujú.

Prečítajte si aj: Prečo zívame? Skutočné dôvody vás prekvapia

Po menopauze je nutné aj znížiť príjem kalórií, približne o 200. Ide o to, že sa ženy s pribúdajúcim vekom menej hýbu, a tak musia aj menej prijať. Hýbať sa však musia.

Dosť kontroverzná je aj substitučná hormonálna liečba. Aj keď je pravda, že môže dopomôcť k zadržiavaniu vody v tele a k nafukovaniu, podľa najnovších štúdií pôsobí ako prevencia pred priberaním v období menopauzy. Podľa švajčiarskych odborníkov ženy, ktoré medzi 50. a 59. rokom života podstupovali substitučnú hormonálnu liečbu, mali o kilogram menej brušného tuku ako ženy, ktoré spomínanú liečbu nepodstúpili, tvrdí vitalia.cz.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy