26. 04. 2021 15:40 | BRATISLAVA/tvonviny.sk

Kombinovať nemôžete všetko. Pečené mäso so zemiakmi či banán s mliekom už spolu nejedzte

Takýchto kombinácií je neúrekom.

Niektoré kombinácie potravín nie sú pre telo najlepšie.
Niektoré kombinácie potravín nie sú pre telo najlepšie. Foto: shutterstoc.com

Už aj malé deti učíme, že niektoré potraviny sa jednoducho nekombinujú. Mohli by im totiž spôsobiť bolesť brucha, hnačku či naopak problémy s vyprázdnením. Aj keď si naše chute niektoré kombinácie pýtajú a obľubujeme ich, nášmu tráveniu a telu nejakým spôsobom škodia.

Týchto kombinácií je neúrekom. My sme sa rozhodli predstaviť vám tie, ktorých sa ľudia dopúšťajú najčastejšie.

Káva a sendvič

Súčasná doba je veľmi uponáhľaná, a tak niekedy rýchlo iba niečo zobneme, aby sme naplnili žalúdok a zahnali škvŕkanie. Veľmi jednoducho sa preto môže stať, že obložený chlieb či upečený toast zapijete kávou, čo však nie je dobré pre vaše telo. Dokonca by to nemali zapiť ani čajom.

Prečítajte si aj: Odborníci na kváskovanie rozdali pár cenných rád a podelili sa aj o recepty

Čaje totiž obsahujú polyfenoly a taníny a káva zas kyselinu chlorogenovú, tie sa počas trávenia naviažu na železu a bránia telu absorbovať ho. To znamená, že v prípade, ak budete častejšie piť čaj a kávu pri a po jedle, hrozí vám anémia, teda chudokrvnosť. S ňou sú spojené viaceré zdravotné problémy a väčší nábeh na ňu majú pre menštruáciu ženy. Okrem únavy či zmeny nálad spôsobuje aj bolesti hlavy, zvýšený pulz, nechutenstvo, bledosť či problémy s dýchaním.

Ak si chcete bez problémov vychutnať kávu a čaj, doprajte si ich hodinu pred jedlom.

Biele pečivo s džemom

Priznajte sa, kto nemiluje rozkrojený rožtek s maslom a džemom? Pokiaľ si však chcete udržať štíhlu líniu, jednoduché sacharidy nie sú pre vás to pravé orechové. Podobné jedlo spôsobí rýchly nárast glukózy (hladina cukru v krvi) a pridaní rafinovaného cukru v džeme do tejto rovnice, tento stav ešte zhoršíte. Nadbytočný cukor sa bude ukladať do tukových buniek a vy budete priberať.

Nehovoriac o tom, že hladina cukru vám následne klesne a vy rýchlo vyhladnete. Nahraďte tieto raňajky radšej bielym jogurtom s chia semiačkami a ovocím.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/Africa Studio
 

Mäso a pečené zemiaky

Pečené mäso so zemiakmi či steak s hranolkami, obed, po ktorom túži a miluje ho nejeden z nás. Žiaľ, netúži po nej naše trávenie. Ide totiž o veľmi ťažkú kombináciu potravín.

Zemiaky obsahujú škrob, na ktorého strávenie sú potrebné alkalické tráviace šťavy a bielkoviny z mäsa potrebujú naopak kyslé šťavy. Ich kombinácia preto môže spôsobiť tráviace problémy, akými je pálenie záhy, čkanie, plynatosť a podobne.

K mäsu zvoľte ako prílohu radšej zeleninu akou je karfiol, brokolica, zelené fazuľky či cuketa.

Cestoviny a mleté mäso

Milovníci cestovín práve zatajili dych, lasagne či bolonské špagety si bez mletého mäsa predsa nikto nevie predstaviť. Slinné žľazy produkujú ptyalín, ktorý premieňa škrobové sacharidy na jednoduché cukry. Keď sa následne jednoduché cukry zmiešajú s bielkovinami, vytvoria nebezpečnú chemickú zmes, ktorá môže postupom času viesť k cukrovke či kardiovaskulárnym problémom.

Cestoviny by ste preto mali konzumovať samotné, s bylinkovými omáčkami, syrom či zeleninou.

Prečítajte si aj: Máte chuť na slané? Poradíme vám pochúťky na zjedenie, ktoré môžete jesť kedykoľvek

Pivo a slané oriešky

Teraz skritizujeme hlavne mužov, keďže oni častejšie pijú pivo a popritom si pochutnávajú na orieškoch. Ide o obľúbenú kombináciu nielen v krčmách a baroch, ale aj v mnohých domácnostiach.

Solené arašidy, mandle či akékoľvek oriešky obsahujú veľa soli. Vďaka tomu spôsobujú dehydratáciu a zvyšujú pocit smädu. Pre majiteľov je to veľmi výhodný marketingový ťah, ale vy ako zákazník si budete chcieť stále objednať ďalšie a ďalšie pivo, aby ste smäd uhasili.

Ak sa nechcete opiť a minúť na alkohol polovicu výplaty, zapite radšej oriešky vodou či minerálkou, aby ste predišli dehydratácii a až následne si podľa chute doprajte alkohol.

Mliečne výrobky a ananás

Zástancovia zdravej výživy sa zhrozili, avšak je to tak, jogurt s ananásom či ananásové smoothie nie je vhodnou kombináciou. Ide totiž o kyslé ovocie, ktoré spomaľuje trávenie, hlavne ráno. Ananás taktiež obsahuje zložky, ktoré v kombinácii s mliečnymi výrobkami môže spôsobiť až intoxikáciu.

Namiesto ananásu zvoľte radšej slivky či sušené marhule.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/Elena Hramova
 

Banány a mlieko

Nielen ananásové, ale ani banánové smoothie nie je správnou voľbou pre vaše trávenie. Podľa niektorých odborníkov na výživu by sa totiž sladké ovocie malo konzumovať samostatne. Telu dlhšie trvá, pokiaľ ho dokáže spracovať, a tak spomaľuje tráviaci systém, hlavne v kombinácii s inými potravinami. Mlieko sa tiež odporúča konzumovať samostatne.

Banány si preto radšej dajte samostatne na desiatu alebo ich skombinujte s rastlinnými nápojmi.

Posilnenie imunitného systému

V dnešnej dobe nejde iba o vhodnú a nevhodnú kombináciu jedla, veľmi dôležité je aj udržanie a dosiahnutie silnej imunity. Neexistujú žiadne super potraviny, ktoré vám vytvoria imunitu na počkanie, ale skôr o celý systém opatrení a pravidiel, ktoré je nutné dodržiavať. Tie zabezpečia správne fungovanie organizmu a nastolíte si tak často spomínaný zdravý životný štýl.

Dôležité je však pochopiť, že nejde len o stravu, ale o kombináciu viacerých opatrení, ktoré by ste si mali nastaviť a dodržiavať.

Prečítajte si aj: Alergikov tento rok alergia vonku až tak nepotrápila. Pozor si však musia dať aj v domácnostiach

Jedlo - Nie je to iba o jedle, ale aj o jedle. Správna a vyvážená strava je podľa odborníkov pre imunitu alfa a omega. Nepotrebujete špeciálne diéty iba rozumné stravovanie. Pozor si však musíte dať na emocionálne stravovanie, teda jedenie či úplne vyhýbanie sa jedeniu v strese. Začnite si stravu plánovať, organizovať deň a mať svoj jedálniček pod kontrolou.

Pohyb - Správna miera pohybu, hlavne pohybu vonku, posilňuje imunitu. Nejde len o spevnenie svalstva a zlepšenie kondície, ale aj vyváženie mysle. Prečistíte sa, vyvetráte, vyventilujete sa, čím vyhráte nad stresom, ktorý vedie k mnohých chorobám.

Práca so stresom - Práve preto je nutné pracovať s ním. Stres imunitný systém oslabuje, to vie každý. Mnoho ľudí hlavne v dnešnej dobe zažíva existenčné problémy, je skľúčených, boja sa o prácu aj o zdravie. Práve preto si nájdite činnosť, pri ktorej sa upokojíte. Či už to bude pohyb, maľovanie, práca v záhrade, hudba, prechádzka, čokoľvek. Nájdite si činnosť, pri ktorej ľudovo povedané, vypnete.

Spánok - Ďalším kľúčovým bodom je spánok. Ľudia ho nielen podceňujú, ale ho často skracujú a narušujú. Spánok je pritom úzko spätý s imunitou, aj jedna noc ponocovania môže narušiť vašu imunitu.

Pre imunitu je veľmi prospešný aj pravidelný sex, saunovanie a otužovanie. Naopak, škodí jej alkohol a fajčenie. Hlavne počas pandémie koronavírusu je dôležité udržať si zdravie pľúc, ktoré fajčenie veľmi zaťažuje, uvádza mojezdravi.cz.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy