27. 04. 2021 07:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Je sushi skutočne zdravé a diétne? Zisťovali sme, ako to s ním naozaj je

História sushi siaha už do 7. storočia.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/grafvision

Sushi je jedným z celosvetovo najpopulárnejších jedál na svete. Ide o japonské jedlo, ktoré najčastejšie obsahuje ryžu, surové ryby, nejakú zeleninu, sójovú omáčku, wasabi a zázvor.

V nasledujúcom článku vám vysvetlíme, čo to sushi vlastne je, jednotlivé zložky aj ich vplyv na vaše zdravie. Predsa len, keď už ho konzumujete, je dobré vedieť, aké sú jeho účinky.

Prečítajte si aj: Kombinovať nemôžete všetko. Pečené mäso so zemiakmi či banán s mliekom už spolu nejedzte

Čo je to sushi

Najznámejšie sushi je v podstate rolka z morských rias naplnená ryžou, surovými alebo varenými rybami a zeleninou. Ako sme už spomínali, bežne sa podáva so sójovou omáčkou, wasabi a nakladaným zázvorom.

V Japonsku sa stalo sushi populárne už v 7. storočí ako jeden zo spôsobov konzervácie rýb. Očistená ryba sa lisovala medzi ryžu a soľ a nechala sa niekoľko týždňov kysnúť, kým nebola pripravená na konzumáciu. Približne v polovici 17. storočia sa do ryže začal pridávať ocot, aby sa skrátila doba kvasenia a zlepšila sa jej chuť.

Od fermentačného procesu sa upustilo v 19. storočí, keď sa namiesto neho začali používať čerstvé ryby. Tak vznikla prvotná verzia sushi pripraveného na konzumáciu, na ktorú ste zvyknutí aj dnes.

Suroviny bohaté na živiny

Sushi je považované za zdravé jedlo, pretože obsahuje viacero živín. Ryby sú dobrým zdrojom bielkovín, jódu a mnohých vitamínov a minerálov. Obsahujú tiež značnú časť vitamínu D, omega-3 tuky, ktoré potrebuje váš mozog a telo, aby mohli optimálne fungovať. Tieto tuky sú účinné v boji so srdcovými chorobami a mozgovou príhodou. Ryby sú tiež spojené s nižším rizikom určitých autoimunitných chorôb, depresií, straty pamäti a zraku v starobe.

Ďalšou zložkou je wasabi. Ide o veľmi silnú pastu, ktorá sa konzumuje len v malom množstve. Je vyrobená z nastrúhanej stonky Eutrema japonicum. Pasta je bohatá na betakarotén, glukozinoláty a izotiokyanáty. Tieto zlúčeniny môžu mať antibakteriálne, protizápalové a protirakovinové vlastnosti. Kvôli nedostatku rastlín wasabi používa veľa reštaurácií imitáciu pasty vyrobenú z chrenu, horčicového prášku a zeleného farbiva.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/Natalia Lisovskaya
 

Všetky suroviny sa vrstvia do morskej riasy, ktorá obsahuje veľa výživných látok vrátane vápnika, horčíka, fosforu, železa, sodíka, jódu, tiamínu a vitamínov A, C a E. Až 44 percent riasy tvoria bielkoviny. Ponúka tiež zlúčeniny, ktoré bojujú proti vírusom, zápalom a dokonca aj rakovine. Museli by ste ich však jesť veľa, aby sa ich účinok prejavil.

Poslednou základnou surovinou je sladký nakladaný zázvor. Často sa používa medzi rôznymi kúskami sushi na očistenie chuti. Zázvor je zdrojom draslíka, horčíka, medi a mangánu. Okrem toho môže mať určité vlastnosti, ktoré pomáhajú chrániť pred baktériami a vírusmi. Podľa štúdií môže zázvor zlepšiť pamäť a pomôcť znížiť nevoľnosť, bolesti svalov, bolesti kĺbov a menštruačné bolesti.

Rafinované sacharidy a nízky obsah vlákniny

Hlavnou zložkou sushi je biela ryža, ktorá bola rafinovaná a zbavená takmer všetkej vlákniny, vitamínov a minerálov. Ryža do sushi sa navyše často pripravuje s cukrom. Pridaný cukor a nízky obsah vlákniny znamenajú, že sa sacharidy vo vašom tráviacom systéme rýchlo rozkladajú, čo zvyšuje pravdepodobnosť prejedania sa a riziko zápalu, cukrovky druhého typu a srdcových chorôb.

Zdravý je však ryžový ocot, ktorý sa do sushi pridáva. Ak sa rozhodnete pripraviť si sushi z hnedej ryže namiesto bielej a prípadne aj zmenšíte jej množstvo v rolke, tak zvýšite príjem vlákniny a výživových hodnôt.

Prečítajte si aj: Odborníci na kváskovanie rozdali pár cenných rád a podelili sa aj o recepty

Nízky obsah bielkovín, vysoký obsah tukov a soli

Sushi sa často považuje za vhodné jedlo pri chudnutí. Mnoho druhov sushi sa však vyrába z kalorických omáčok a vyprážaného cesta. Jeden kúsok sushi navyše obsahuje veľmi malé množstvo ryby alebo zeleniny. Vďaka tomu má toto jedlo nízky obsah bielkovín a vlákniny, a preto nie je veľmi účinné pri zažehnaní hladu a chuti do jedla. Ak chcete, aby bolo vaše sushi sýtejšie, doplňte ho polievkou alebo šalátom.

Toto japonské jedlo zvykne obsahovať aj veľké množstvo soli, čo môže zvýšiť riziko rakoviny žalúdka a podporiť vysoký krvný tlak.

Znečistenie baktériami, parazitmi a ortuťou

Problémom sushi môžu byť aj surové ryby, ktoré môžu obsahovať rôzne baktérie a parazity. Nedávna štúdia skúmala surové ryby použité v 23 portugalských reštauráciách a zistila, že 64 percent vzoriek bolo kontaminovaných škodlivými mikroorganizmami.

Aby ste znížili riziko otravy jedlom, snažte sa jesť sushi v renomovaných reštauráciách, v ktorých pravdepodobne dodržiavajú správne postupy. Môžete si tiež zvoliť sushi z varených rýb alebo iba so zeleninou.

V dôsledku znečistenia oceánu môžu ryby tiež obsahovať ťažké kovy ako ortuť. Najviac boli namerané u rýb ako je tuniak, makrela, žralok a mečúň. Najnižšie hodnoty mal losos, úhor, pstruh, krab a chobotnica, uvádza healthline.com.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy