20. 05. 2021 06:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Zvýšil sa vám náhle tlak? Takto ho upokojíte aj bez liekov a chémie

Základ je nestresovať a nastoliť si správny režim.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/mikeforemniakowski

Vo svete je už tak nejak zvykom, že sú niektoré významné udalosti, skupiny, spomienky či choroby viazané na jeden z dní. Rovnako je to aj s vysokým krvným tlakom, ktorý taktiež oslávil tento týždeň svoj medzinárodný deň. Podľa mnohých ľudí ide o bežné ochorenie, ktoré nepotrebuje vysvetľovanie, špeciálny prístup ani prispôsobenie sa. Opak je však pravdou. Vysokému krvnému tlaku sa v medicíne hovorí aj tichý vrah.

Jeho prejavy sú často málo výrazné a zvyknú sa pripisovať iným ochoreniam. Pokiaľ sa však vysoký krvný tlak cielene nesleduje a nelieči, môže sa prejaviť až cievnou príhodou vo forme mozgovej porážky alebo srdcového infarktu či vážnym poškodením obličiek, varuje nezisková organizácia Únia pre zdravšie srdce.

Prečítajte si aj: Kedy má dieťa prvýkrát navštíviť zubára? V šiestich rokoch je neskoro

Vysoký tlak zaťažuje najmä srdce, mozog, cievy, obličky aj oči. Podľa nej neexistuje žiadna iná choroba, ktorá by bola tak ľahko rozpoznateľná a pritom tak často nepoznaná alebo nesprávne liečená. Za najdôležitejšie preto považuje pravidelné meranie tlaku.

Čo však spravíte ak vám z ničoho nič ukáže vysoké hodnoty? Dôležité je nepanikáriť, znížiť si ho môžete aj nasledujúcimi radami, ktoré odporúča portál mojezdravi.cz. Následne ich aplikujte do bežného žvota a určite navštívte lekára.

Pohyb

Pravidelný pohyb má na vysoký krvný tlak rovnako priaznivé účinky ako bežne dostupné lieky, tvrdia to stovky štúdií. Pohyb je pre človeka veľmi prirodzený, a práve prechádzka môže znížiť váš tlak. Pre dosiahnutie permanentne priaznivých výsledkov zaraďte asi trikrát pohyb do svojho týždenného plánu. Ak sa chcete vyhovoriť na plný kalendár a málo voľného času, stačí ak sa budete aspoň do práce presúvať peši a nie autom. Zlepší sa vám nielen zdravie, ale aj postava.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/Rido
 

Pokoj

Hovorí sa, že žijeme v uponáhľanej a stresujúcej dobe. A práve to je problém. Zabúdame na relax, pokojné čítanie knihy, počúvanie hudby a čas iba pre seba, bez stresu a s dostatočným spánkom.

Všetci máme pocit, že musíme toho stihnúť, čo naviac povinností, v čo možno najkratšom čase. A práve v podobných situáciách sa uvoľňujú do krvi hormóny, ktoré zvyšujú srdcovú činnosť, zužujú cievy a pripravujú telo na režim pohotovosti. Po ňom si však telo zaslúži potrebný relax a vy by ste mu ho mali aj dopriať. Vyberte sa preto radšej po ťažkom dni na masáž či manikúru.

Jedlo

Potraviny bohaté na draslík sú dôležitou súčasťou každého programu znižovaní krvného tlaku,“ uviedla lekárka Linda Van Horn. Vďaka draslíku je telo schopné odplaviť škodlivé látky a prebytočný sodík, ktorý pôsobí na zúženie ciev čím sa zvyšuje tlak. Potraviny s vysokým množstvom draslíka sú napríklad banány, sušené marhule, slivky, hrozienka, zemiaky, bataty, rajčiny, fazuľa, hrášok a pomarančová šťava.

Prečítajte si aj: Viete správne čítať obaly? Vysvetlíme vám, ako zistíte dôležité informácie o mäse, ktoré kupujete

Soľ

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácií stačí človeku denne jeden a štvrť gramu soli. Väčšina ľudí, samozrejme, konzumuje omnoho viac soli. Nachádza sa totiž nielen vo vašich jedlách, ale aj v potravinách ako sú sladké keksíky, pečivo, cestoviny a podobne. Práve preto je potrebné čítať zloženie a konzumované množstvo soli eliminovať.


VIAC Z My ženy