11. 08. 2021 11:10 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Cítite sa stále unavene? Obmedzte kofeín a takto zvýšte svoju energiu

Zmeňte napríklad stravu a pridajte do nej potrebné zložky.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/fizkes

Aj v lete môže byť človek unavený a bez energie. Síce svieti slnko a je teplo, čo nie je predispozícia na mrzutú a unavenú náladu, ale aj tak nás občas môže prevalcovať. Práve v takéto dni, kedy by sme mali byť produktívni a nedarí sa nám to, sme radi, že vôbec udržíme otvorené oči. Musíme mať pre tento prípad v zálohe tipy na „dobitie batérií“.

Mnoho ľudí okamžite pri únave siaha po káve, energetických nápojoch či sladkostiach. Nie je to zdravé a občas aj nesprávne. Inšpirujte sa radšej tipmi od zeny.cz.

V prvom rade je nutné „dobiť baterky“. Ak bývate často unavený, môže to mať za následok aj nízka hladina vitamínu D a železa v krvi. V krvnom obraze to rýchlo odhalí aj váš všeobecný lekár.

Prečítajte si aj: Trápi vás hnačka? Tieto potraviny môžete napriek tomu jesť

V prípade, že je to naozaj tak, začnite tráviť čas na slnku a doplňte vitamíny z potravín. Vitamín D obsahujú ryby (losos, sardinky, sleď, tuniak, olej z tresčej pečene), tiež vaječné žĺtka, huby či mliečne výrobky. Železo je vo veľkom zastúpené v živočíšnych potravinách (hovädzie, jahňacie či bravčové mäso), tiež v mliečnych výrobkoch, v strukovinách, špenáte, póre, cvikli či v pšenici a raži.

Telu by ste mali doplniť aj vitamín B, ktorý podporuje nervový systém a imunitu.

Kofeín

Ako sme už spomenuli vyššie, skoro každý pri únave siaha po káve. Ideálne s koláčom alebo keksíkom. Dlhodobo majú ľudia zaužívané, že cukor a kofeín pomáhajú nakopnúť organizmus. Je pravda, že si ich môžete dopriať, ale znížte ich príjem a nekonzumujte ich po 15. hodine.

Taktiež si dávajte pozor na olovrant. Zvoľte zdravší variant jedla s nižším obsahom cukru ako napríklad datle, mandle, ovsené sušienky alebo listová zelenina s humusom. Dôležitý je aj pitný režim, ktorý dodá telu hydratáciu a osvieži aj váš mozog.

Spánok

Obmedzený prísun kofeínu úzko súvisí so spánkom. Aj keď možno nemáte problém zaspať ani po štyroch kávach, oddýchnuť si potrebuje predovšetkým vaše telo. A preto si choďte ľahnúť čo najskôr. Nemusíte ísť nutne hneď spať, ale dajte sa do pohody, relaxujte.

Osprchujte sa už o ôsmej večer, ľahnite si do postele a v pokoji si prečítajte knihu, premýšľajte, meditujte alebo sa len rozprávajte s partnerom. Neupratujte, neodbiehajte k vareniu, nenaháňajte sa. Trávte čas so sebou. Hlavne si nezapínajte film, nepozerajte do mobilu, počítača ani do žiadnej obrazovky.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: LightField Studios/shutterstock.com
 

Pohyb

Ruku na srdce, kto z vás vedel, že ničnerobenie je unavujúce? Len si spomeňte, keď ste po celom dni v meste boli menej unavený ako po celom dni pred televízorom na gauči. Ničnerobenie vás môže pripraviť o energiu.

Práve preto sa raz za hodinu aspoň prejdite po byte či záhrade. Skúste sa ponaťahovať, dať si každý deň 15-minútovú rozcvičku. Vystúpte o jednu zastávku skôr alebo nahraďte výťah schodmi. Jednoducho začleňte do svojho života akýkoľvek pohyb. Lepšie je robiť niečo, ako vôbec nič.

Strava

Veľmi dôležitá je vhodná strava. Nemôžete byť hladný, musíte si doplniť energiu a na to potrebujete vlákninu. Pomôže vám ak si namiesto čučoriedok dáte napríklad maliny. Môžete si ich dať do kaše, jogurtu alebo si z nich urobte sladkú nátierku (hrnček malín, lyžica chia semiačok, lyžica vody a trošku medu).

Veľmi dobrý je aj špenát, ktorý vás zasýti na dlhšiu dobu. Môžete ho napríklad nasekať v robote a primiešať do šalátu, humusu či k mäsu.

Do jedálnička by ste mali priradiť aj zelený čaj, kapustu, brokolicu, cibuľu, hroznové víno, zeler ale aj v rajčiny, pór, petržlen či olivy.

Dýchanie

Správnym dýchaním okysličujete mozog a zbavujete sa ním aj napätia. Ak na vás príde únava, jednoducho sa zhlboka dva-trikrát nadýchnite. Upokojíte sa tak a zbavíte stresu.


VIAC Z My ženy