24. 10. 2021 07:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Chodíte doma naboso? Prezradíme vám či je to zdravé a aký to má vplyv na vaše telo

Musíte sa zamyslieť nad tým, čo vaše chodidlo doma vlastne robí.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/REDPIXEL.PL

Väčšina ľudí ešte stále strieda prácu z domu s prácou vo firme, a tak trávite omnoho viac času pre vás v prirodzenom prostredí. Ako doma chodíte, v topánkach, v papučiach či naboso? Mnoho ľudí sa domnieva, že netlačenie chodidiel v topánkach je pre nohy prínosné. Aj keď sa domnievate, že sú vaše chodidlá šťastné, odborníci až tak nie.

Chodiť doma na boso alebo nie

Ak čakáte jednoznačnú odpoveď, taká nie je. Záleží to totiž od povrchu, po ktorom doma chodíte, ako dlho chodíte naboso a či s chodidlom nejak cvičíte.

„Musíte sa zamyslieť nad tým, čo vaše chodidlo doma vlastne robí. Väčšinou skôr sedíte, pasívne stojíte alebo sa mierne prejdete (na toaletu, pri varení). V prípade, že je vaša noha aktívna, zdravá a silná, nebude mať problém vyrovnať sa s nie ideálnou obuvou či chodením na boso. Naopak noha, ktorá je celý deň pasívne zatvorená v nepohodlnej topánke, je ochudobnená o prirodzené stimuly a aktivitu. Stáva sa preto slabou a disfunkčnou. Avšak vo väčšine domácností sú tvrdé plávajúce podlahy a pokiaľ nohu položíme na pevnú podlahu, spokojná tiež nebude,“ vysvetľuje fyzioterapeuta Ivona Postlerová.

Prečítajte si aj: Trápi vás tik horného viečka? Prezradíme vám, čo je za tým a či je to nebezpečné

Chodenie po tvrdej podlahe ohrozuje totiž klenbu chodidla. Práve preto sú dôležité kvalitné papuče, ktoré udržia nohu v ideálnom postavení, podporia klenbu a tým pádom aj znížia riziko vzniku bolesti krížov a chrbta.

Ako problémy nám hrozia

Ako sme už naznačili, prvotnou výstrahou je bolesť chodidiel a krížov. Slabé chodidlá sú precitlivené a dochádza k preťažovaniu väzivových štruktúr chodidla, tým pádom môžu vzniknúť rôzne bolestivé situácie, ako sú napríklad bolesti v oblasti plantárnej aponeurózy (väzivovej doštičky chrániacej mäkké tkanivá chodidla nohy pred pomliaždením pri chôdzi), pätovej ostrohy, bolesti Achillovej šľachy, bolesti lýtok a v neposlednom rade tiež kolenných a bedrových kĺbov a chrbtice.

Nastane tiež problém s prúdením krvi v dolných končatinách ako aj s lymfou, čo vedie k opuchom. Pri chôdzi naboso hrozí aj nachladnutie. „Je lepšie zvoliť kvalitnú domácu obuv, ktorá je ľahká, vzdušná a prsty majú v nej priestor na voľný pohyb. Taktiež by mala byť vhodne vytvarovaná, aby bolo chodidlo správne rozložené vrátane jeho oporných bodov. Chodenie bosými nohami sa preferuje v prírode na rôznych povrchoch, kedy dochádza k vhodným stimulom,“ tvrdí.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka Foto: shutterstoc.com/Evgeniya Sheydt
 

Precvičovanie nôh

Zdravá noha sa dokáže dobre adaptovať aj na tvrdú podlahu a nebude mať problém s ponožkou či chodením na boso. Dôležité je komunikovať so svojimi chodidlami, vnímať ich. Podľa odborníkov je nutné aj cvičenie s chodidlami.

„Cvikov na precvičenie nôh je niekoľko. Napríklad si v sede môžete preťahovať prsty na nohách, snažiť sa ich roztiahnuť do vejárikov či zaťať s nimi v „päsť“. Môžete sa snažiť nohami zbierať predmety, uchopiť ich a zdvíhať. Veľmi účinné sú aj masážne loptičky. Keď po nich budete chodidlom prechádzať, nielenže to bude príjemná masáž, relaxácia, ale aj stimulácia chodidla,“ vymenováva jednoduché cvičenia.

„Dotýkajte sa svojich chodidiel, hýbte prstami, vnímajte povrchy, po ktorých chodíte. Aj doma môžeme nájsť rôzne stimuly a zmeny povrchov a to rovná podlaha, koberec, prechádzanie cez rôzne nahádzané predmety po zemi, ako sú hračky či káble. Môžete si aj vyrobiť dosku s nalepenými kamienkami a chodiť po nej pri umývaní zubov. Nebojte sa experimentovať,“ radí.

Prečítajte si aj: Prečo na jeseň horšie spíme a ako sa pripraviť na posun času? Prečítajte si odpovede odborníčky

Keď vyrazíme von

Nielen vo vnútri, ale aj vonku by ste mali dbať na kvalitnú obuv, Základ je mať správnu stielku, vnútornú vložku v topánke. Opatrní musia byť podľa odborníčky tí, čo majú väčšie ortopedické problémy či výraznejšie problémy s chrbtom a kĺbmi. „Ak trpíte výraznými problémami, navštívte ortopéda či fyzioterapeuta, ktorý vám odporučí vhodné cvičenia a prípadne navrhne individuálne stielky,“ hovorí Veronika Morstein Matulová, fyzioterapeutického centra, ktorá odporúča pri akýkoľvek problémoch navštíviť odborníka.


VIAC Z My ženy