04. 11. 2021 06:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Trápia vás vrásky či bolesť hlavy? Vyriešiť to môže aj spánková poloha

Odborníci čoraz viac poukazujú na výhody spánku na chrbte.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/Olena Yakobchuk

Na polohe záleží, aj na tej spánkovej. Veľa ľudí spí napríklad na boku, niektorí aj na bruchu. Pozícia vášho tela ovplyvňuje aj komfort a umiestnenie vašich orgánov. Nie, že by sa reálne hýbali, ale podľa toho, ako spíte, je na ne vyvíjaný tlak a sú stlačené. Taktiež to ovplyvňuje prúdenie telesných tekutín.

Odborníci čoraz viac poukazujú na výhody spánku na chrbte. Práve ten môže byť jednoduchým a efektívnym riešením mnohých zdravotných problémov. Aj preto by ste sa mali pokúsiť zvyknúť si takto zaspávať, radí healthline.com.

Vplyv na zdravie

Spánok na chrbte vám pomôže udržať chrbticu v rovnováhe, zníži bolesti hlavy, tlak či kompresiu hrudníka. Najmä ženy poteší jeho vplyv na zmiernenie a predchádzanie vzniku vrások a opuchov.

Priaznivý vplyv má aj na dojčatá. Podľa Americkej pediatrickej akadémie totiž znižuje spánok na chrbte riziko syndrómu náhleho úmrtia dojčiat (SIDS). Presný dôvod nie je známy, ale môže to byť spôsobené skutočnosťou, že sa u detí, ktoré spia na bruchu, zvyšuje bakteriálne zaťaženie nosa, namáhavejšie sa dýcha a v horných dýchacích cestách sa hromadí viac sopľu.

Prieskum z roku 2019 potvrdil v prípade polohy na chrbte aj zmiernenie bolesti chrbtice a žalúdku. Keďže táto poloha napodobňuje vzpriamené státie, znižuje tlak na chrbticu. Vďaka kvalitnému matracu a vankúšom doprajete chrbtu odpočinok a zachováte jeho prirodzenú krivku.

Potvrdila to aj štúdia z roku 2017 z ktorej vyplynulo, že takto nielen predchádzate bolesti, ale aj zlepšuje dýchanie. Pri tejto polohe netlačíte na bránicu, vďaka čomu nie je vaše dýchanie plytké, ale hlboké bránicové. To vedie podľa viacerých štúdií k zníženiu stresu, zlepšeniu nálady či lepšej koncentrácii. Hlboké dýchanie tiež vedie k produkcii melatonínu, hormónu, ktorý podporuje relaxáciu, navodzuje spánok a zvyšuje aktivitu parasympatického nervového systému.

Ženy poteší priaznivý účinok na pleť. Zredukujú sa vyrážky na tvári, čierne bodky, začervenanie aj podráždenie. Obliečka na vankúši totiž počas noci absorbuje maz z pokožky a vlasov, ktoré sa pri spánku na boku dostávajú na tvár. Taktiež si pri spánku na chrbte udržíte na tvári produkty, ktoré si pred spánkom na pleť nanášate.

Napriek vyššie spomenutým benefitom nejde o obľúbenú polohu. Väčšina ľudí uprednostňuje spánok na boku. Dokázal to aj prieskum z roku 2019, podľa ktorého vyše 60 percent Európanov spí na boku. Snáď vás uvedené zdravotné výhody presvedčia, aby ste sa pokúsali váš sppánkový zvyk zmeniť.


VIAC Z My ženy