07. 09. 2021 14:26 | BRATISLAVA/kc, TASR

Tragédii lietadla s hokejistami Jaroslavľa sa dalo predísť, jediný odsúdený vinník dostal amnestiu

Po dôkladnom preskúmaní všetkých okolností prišli ruskí vyšetrovatelia k záveru, že Timofejev nezákonne pripustil posádku k letu.

Trosky lietadla v rieke Volga.
Trosky lietadla v rieke Volga. Foto: Profimedia.sk
Trosky lietadla v rieke Volga.
Pamätná tabuľa s fotografiami obetí havárie lietadla.
Horiaci vrak havarovaného lietadla v rieke Volga.

Siedmy september 2011 poznačila jedna z najväčších tragédií v histórii športu. Pri ruskom meste Jaroslavľ sa zrútilo lietadlo, na jeho palube nachádzal celý tím Lokomotiv Jaroslavľ z KHL. Tím cestoval na svoj otvárací zápas sezóny do bieloruského Minsku. Zahynul aj slovenský hokejista Pavol Demitra a aj desať rokov po tragédii sú spomienky na toto nešťastie stále živé.

Stroj moskovských čartrových aerolínií Jak Servis sa zrútil bezprostredne po štarte z miestneho letiska Tunošna. Z osemčlennej posádky a 37 pasažierov prežili nehodu len dve osoby. Jednou bol ruský útočník Alexander Galimov, ktorý utrpel popáleniny na 80 percentách povrchu tela, ale o päť dní neskôr 12. septembra na ich následky zomrel. Prežil tak len palubný inžinier Alexander Sizov.

Jediný živý aktér tragédie poprel, že by lietadlo počas osudného letu malo technické problémy. Testy lietadla Jak-42 potvrdili, že haváriu spôsobila chyba pilota. Experti ukončili 18. októbra 2011 sériu leteckých skúšok, ktoré plne potvrdili, že jeden z pilotov počas vzletu na letisku brzdil.

 

Animácia havárie

Na odletovej dráhe letiska sa našli stopy, podľa ktorých stroj prestal brzdiť až v poslednej chvíli. Lietadlo Jak-42 sa odlepilo od zeme až 400 metrov od konca odletovej dráhy. Po náraze do rádiomajáku sa vzápätí zrútilo a v jeho troskách našlo smrť 44 ľudí. Pri páde lietadla zahynuli aj traja českí hokejisti Josef Vašíček, Jan Marek a Karel Rachůnek.

Prezident KHL Alexander Medvedev informoval fanúšikov o tragédii počas prvej tretiny zápasu Ufa - Mytišči priamo na ľade. Diváci v hale plakali a zápas v priebehu prvej tretiny prerušili. Dohral sa až neskôr.

„Po rýchlom prerokovaní situácie s oboma mužstvami sme sa rozhodli zápas ukončiť. Každý má v tíme Jaroslavľu niekoho blízkeho, kamaráta. Nikto si nevie predstaviť, ako by tento zápas mohol pokračovať a ako by sa dalo tešiť z víťazstva,“ uviedol šéf ligy a následne vyhlásil minútu ticha za zosnulých.


Piloti neboli spôsobilí na let, jediný vinník dostal amnestiu

Piloti havarovaného ruského lietadla Jak-42, v ktorom zahynulo 44 ľudí neprešli povinným výcvikom a neboli tak v osudný deň spôsobilí na let. Podľa generálneho riaditeľa výcvikového strediska v Bykove Jevgenij Lobačev piloti v roku 2011 nemali za sebou povinných 72 hodín výcviku a napriek tomu ich vedenie spoločnosti Jak-servis zaradilo do letového plánu.

Ak pritom posádka vynechá viac ako 25 percent výcviku, nie je spôsobilá na lietanie. Obaja piloti inkriminovaného letu tieto požiadavky vôbec nespĺňali, pretože boli v centre iba jeden deň, pripomenul Lobačev.

Jeho slová tak potvrdili záver vyšetrovacej komisie, ktorá zverejnila záverečnú správu spolu s obvinením bývalého zástupcu riaditeľa aerolíniek Jak-servis Vadima Timofejeva. Ten sa za porušenie bezpečnostných pravidiel o letovej prevádzke spovedal pred súdom, no v roku 2015 mu Okresný súd v ruskom meste Jaroslavľ udelil amnestiu. Sudca najprv vyniesol verdikt o piatich rokoch odňatia slobody, ale vzápätí ho trestu zbavil vzhľadom na amnestiu vyhlásenú pri príležitosti 70. výročia víťazstva nad fašizmom.

Bývalý zástupca riaditeľa aerolíniek Jak-servis Vadim Timofejev (snímka z roku 2014).
Bývalý zástupca riaditeľa aerolíniek Jak-servis Vadim Timofejev (snímka z roku 2014). Foto: Profimedia.sk
 

Po dôkladnom preskúmaní všetkých okolností prišli ruskí vyšetrovatelia k záveru, že Timofejev nezákonne pripustil posádku k letu.

„Podľa názoru oprávnených osôb mal Timofejev dodržať letovú bezpečnosť a rovnako mal právo odoprieť posádke spoločný let vzhľadom na nedostatočnú kvalifikáciu a skúsenosti. Dovolil jej však letieť, navyše na základe falošných dokumentov zariadil kapitánovi platnú licenciu, keďže druhý pilot nemohol ešte lietať sám pre neukončené školenie na lietadle Jak-42," citovala ruská tlačová agentúra ITAR-TASS slová hovorcu vyšetrovacej komisie Vladimira Markina.

Timofejev podľa ďalších zistení vedel, že posádka nedosiahla v rámci výcviku všetky zručnosti, ktoré boli nutné pre zaručenie bezpečného letu. V minulosti dokonca nedbal ani na analýzu dát letových zapisovačov. Tí zaregistrovali pochybenie zo strany zosnulého kapitána už pri predchádzajúcich letoch.

„Zdá sa, že kapitán urobil viac chýb, pričom niektoré predstavovali ohrozenie bezpečného letu. Timofejev neurobil nič a vedome pokračoval v zakrývaní dôležitých skutočností. Posádku letu s hokejovým tímom Lokomotivu Jaroslavľ navyše tvorili dvaja piloti a palubný inžinier, pričom mali vzlietnuť spoločne len tretíkrát," dodal Markin.

Vyšetrovatelia ďalej dokázali, že posádka neabsolvovala ani výcvik imitačných núdzových situácií. Zároveň sú presvedčení, že správny prístup k výcviku mohol predísť tragédii, pri ktorej zomrelo 44 ľudí

Pamätná tabuľa s fotografiami obetí havárie lietadla.
Pamätná tabuľa s fotografiami obetí havárie lietadla. Foto: Profimedia.sk
 

Na margo tejto tragédie sme odvysielali mimoriadnu reláciu, jej celú verziu si môžete pozrieť na VOYO .


VIAC Z Hokej