11. 02. 2020 13:50 | BRATISLAVA/Marcel Marcišiak

Kam sa vytratil Andrej Kiska? Strana hovorí o taktike, odborníci dvíhajú varovný prst

Strany súperiace o lídra opozície sú v mediálnom priestore výraznejšie.

Andrej Kiska
Andrej Kiska Foto: TASR/Jakub Kotian

Boj o opozičného voliča vrcholí. Prichádzame do záverečnej fázy kampane a okrem Smeru a ĽSNS sa opozičné strany snažia prebrať voličov aj od spriaznených subjektov. V najbližších dňoch môžeme vidieť hlavne iskrenie medzi hnutím OĽaNO a koalíciou PS/Spolu.

Ambíciou stať sa lídrom opozície má aj strana Za ľudí. Zdá sa však, že jej líder Andrej Kiska sa akoby vytratil z kampane, resp. prenechal mediálny priestor Igorovi Matovičovi a sčasti Michalovi Trubanovi.

Faktom je, že v štyroch najsledovanejších televíznych politických reláciách sa Andrej Kiska od začiatku decembra zúčastnil v troch diskusiách. Michal Truban má za sebou tiež tri vystúpenia a Igor Matovič sa v spomínaných reláciách objavili dokonca až šesťkrát.

Ide o taktiku, nechceme skočiť na hru Smeru

Tím okolo bývalého prezidenta priznáva, že ide o taktiku. Andrej Kiska vraj nemá problém diskutovať s predstaviteľmi vládnych strán, ktorí však podľa neho zväčša takéto diskusie odriekajú. Malo sa tak udiať aj pred dvoma týždňami, kedy dohodnutý duel odmietol Peter Pellegrini.

„Sme denne v kampani v regiónoch. Za mesiac sme prešli takmer 100 miest a obcí a naši lídri absolvovali desiatky diskusií s občanmi a chodia do všetkých diskusií, kde ich pozývajú médiá," napísal hovorca strany Za ľudí Roman Krpelan.

„Odmietame sa však zapájať do konfliktov v opozícii. Kampaň nechceme a nebudeme viesť cez hádky v televíznych diskusiách, ktoré nikomu nepomáhajú. Toto je pasca, ktorú pripravil Smer na opozíciu, lebo do diskusií nechodí, ale my sme sa do nej chytiť nedali," doplnil Krpelan.

Otázka znie, či pri takejto taktike strana neprenechá mediálny priestor opozičným protivníkom, s ktorými v podstate bojuje o rovnakého voliča. Posledné dni sú toho dôkazom, kedy sa Igor Matovič svojou aktivitou dokázal prepracovať až na lídra opozície.

Na preferenčný rast zareagoval okamžite Michal Truban, ktorý sa snaží vyhraniť od Matovičovho nápadu internetovej ankety, ktorej výsledky podmieňuje vstupom do budúcej vlády. Andrej Kiska opäť zostal v úzadí. Na sociálnej sieti na čísla z prieskumov totiž len stroho zareagoval. „Igor Matovič bude zaujímavý premiér."

Odborníci upozorňujú na Kiskovu slabšiu rétoriku

Politológ Radoslav Štefančík však číta túto taktiku odlišne. Podľa neho zohrávajú veľkú rolu v rozhodovaní rétorické schopnosti lídra Za ľudí.

„Nemožno vylúčiť hypotézu, že do predvolebných debát radšej nechodí, pretože Andrej Kiska v televíznych diskusiách oslniť nikdy nevedel a pokiaľ vedľa neho stoja komunikačne zdatnejší súperi, môže to mať na preferencie celej strany negatívny dopad," uviedol Štefančík.

„Môže ísť o taktiku vyhnúť sa priamym súbojom s konkurenciou, ale môže isť aj o zameranie sa na kampaň v regiónoch mimo Bratislavy," doplnil šéf agentúry AKO Václav Hřích.

Odborníci ďalej upozorňujú, že stratégia strany Za ľudí sa môže negatívne odzrkadliť aj v prieskumoch verejnej mienky.

„Ak by to z jeho strany predsa len bola nejaká taktika, dobrá však nebude, pretože preferencie OĽaNO začali rásť nielen po Matovičových mediálne pútavých vystúpeniach, ale aj po jeho slušných výkonoch v televíznych diskusiách," vysvetlil Štefančík.

„Na preferenciách sa to môže prejaviť z pohľadu zvyšovania záujmu o konkurenčné strany, ktoré v médiách sú a absencia lídra môže stranu tak trochu vytlačiť z pozornosti ludi," pridal sa Hřích.

Mnoho voličov chce vidieť lídra, program nie je priorita

Vraj neobstojí ani veľká aktivita v regiónoch, ktorá je podstatná, ale nikdy nenahradí televíznu debatu.

„Jedna vydarená diskusia má ďalekosiahlejší dopad na voličské preferencie ako návšteva niekoľkých obcí, ktoré sa počas jedného dňa dajú realizovať," ozrejmil Štefančík.

Ďalší problém sa skrýva aj v správaní voličov. Mnohí sa totiž nerozhodujú na základe programu, ale podľa sympatií alebo dôvery ku konkrétnemu politikovi.

„Ak líder strany zanedbáva stranu už v kampani, je otázne, ako si vlastne predstavuje svoje pôsobenie v politike po voľbách," uzavrel politológ.

Komentáre ( 0)