14. 07. 2015 14:55 | VIEDEŇ/TASR

Bankári sa zrejme nepoučili. Pred dverami je nová finančná kríza

Vďaka lacným peniazom si nízkopríjmové skupiny obyvateľstva môžu dopriať to, čo nemajú a po čom túžia - osobné vozidlo.

Podvodník o akom sa vám ani nesnívalo
Podvodník o akom sa vám ani nesnívalo Foto: TV Markíza,

Nezabezpečené úvery na nehnuteľnosti v Spojených štátoch vyvolali v roku 2007 svetovú finančnú krízu. Rakúsky denník Die Presse v dnešnom vydaní upozorňuje, že podobná mnohomiliardová bublina sa teraz nafukuje s lacnými peniazmi, ktoré uvoľňujú centrálne banky do obehu, a smerujú na nákup osobných vozidiel.

Vďaka lacným peniazom si nízkopríjmové skupiny obyvateľstva môžu dopriať to, čo nemajú a po čom túžia - osobné vozidlo.

Zdá sa, že na novom biznise získavajú všetci. Ľudia s nízkou bonitou (suprime) sa dostávajú k peniazom. Kurzy akcií sa vyšplhali neuveriteľne vysoko, banky zarábajú na dlhodobých vysokých úrokoch.

Podobný scenár ako s realitami v roku 2007

Presne takto to fungovalo v USA v minulom desaťročí, až kým suprimový trh, teda bankový trh zameraný na poskytovanie úverov ľuďom s nízkymi príjmami, neskrachoval. Jeho krach strhol do finančnej krízy takmer celý svet. Bankári sa z krízy poučili, ale nie celkom. Namiesto nezabezpečených veľkých úverov na domy a byty teraz rovnako úverujú nákupy automobilov. Nedávno však prvá banka, Wells Fargo, pritlačila na brzdu - a celé bankové odvetvie sa zachvelo.

Úvery na autá fungujú presne rovnako, ako to bolo v prípade úverov na nehnuteľnosti. Úvery sa viažu do balíkov s hodnotnými úvermi, ratingové agentúry im dávajú prvotriednu bonitu a predávajú sa na burzách. Balíky kupujú najmä poisťovne a hedžové fondy.
Spoločnosť Santander Consumer USA predala investorom v marci za pár hodín úvery za 700 miliónov USD (633,54 milióna eur).

Úroky málo solventným zákazníkom sú dvakrát až trikrát vyššie

Denník New York Times uviedol, že celkové úvery na nákup auta dosiahli v USA 500 miliárd USD, z nich išlo ľuďom s nízkymi príjmami 145 miliárd USD.
Úroky na úvery málo solventným zákazníkom sú zvyčajne dvakrát až trikrát vyššie než spoľahlivým klientom bánk. Vysoké úroky sú pre ne dobrou investíciou, pravda, pokiaľ má slabý klient z čoho platiť.

Wells Fargo si ako prvá veľká banka dala úverový limit na sumu pre klientov s nízkou bonitou. Z celkovej sumy úverov na nákup auta sa im môže poskytnúť len 10 %. Banka vlani na tento účel poskytla spolu 29,9 miliardy USD.

Signál Wells Fargo má silnú výpovednú hodnotu. Táto banka aj pred krízou s úvermi na nehnuteľnosti správne vyhodnotila situáciu. Na rozdiel od iných bánk miera jej nedobytných úverov po čas nej bola nízka.

Komentáre ( 0)