11. 03. 2019 13:59 , článok bol aktualizovaný 11. 03. 2019 17:17 | ADDIS ABEBA/kc, TASR

Pád lietadla Ethiopian Airlines zalarmoval letecký priemysel. Boeing má čo vysvetľovať

Vyšetrovanie vedú etiópske úrady, ale pomáhajú im tiež experti zo Spojených štátov, Kene i ďalších krajín.

Záchranári prehľadávajú trosky lietadla Etiópskych aerolínií.
Záchranári prehľadávajú trosky lietadla Etiópskych aerolínií. Foto: TASR/Mulugeta Ayene

Pád lietadla Ethiopian Airlines zalarmoval letecký priemysel. Vyšetrovanie tragédie sa síce iba začalo a na presnú príčinu tragédie si budeme musieť počkať, no prvé náznaky hovoria, že mohlo ísť o technickú chybu. A to je veľký problém. V prevádzke je totiž aktuálne 350 lietadiel Boeing 737 Max 8 a objednaných je vyše 5-tisíc.

Podľa odborníkov boli tieto lietadlá doteraz hodnotené pozitívne. Ich povesť však naštrbila už vlaňajšia havária stroja indonézskej spoločnosti Lion Air. Lietadlo sa 29. októbra 2018 zrútilo do Jávskeho mora, pričom zahynulo všetkých 189 ľudí na palube.

 

Okolnosti havárie nápadne pripomínajú to, čo sa stalo pri páde etiópskeho letadla.

„Máme tu úplne nový typ lietadla, ktoré spadlo dvakrát v priebehu jedného roka. Letecký priemysel je v stave pohotovosti, takéto veci sa nedejú len tak," uviedla pre CNN Mary Schiavová, bývalá šéfka inšpektorov amerického úradu pre dopravu.

Trosky a osobné veci zo spadnutého lietadla Lion Air Flight 610, ktoré sa zrútilo v Indonézii.
Trosky a osobné veci zo spadnutého lietadla Lion Air Flight 610, ktoré sa zrútilo v Indonézii. Foto: AP Photo/Tatan Syuflana
 

Krátko po páde boeingu 737 MAX 8 spoločnosti Lion Air vydal americký výrobca všetkým prevádzkovateľom tohto stroja nové bezpečnostné inštrukcie, v ktorých varuje pred možnou poruchou lietadla.

Problém súvisí s chybnou signalizáciou senzorov, ktoré majú zabezpečiť, aby lietadlo nestúpalo až príliš prudko. Prejavuje sa to tak, že lietadlo opakovane stráca a naberá výšku pričom stále zrýchľuje. Stalo sa to v prípade havárie lietadla Lion Air a všetko nasvedčuje tomu, že etiópsky boeing postihol rovnaký osud.

Testovanie stabilzátora náklonu lietadla


Letecké spoločnosti pozastavili lety strojov typu Boeing 737-8 MAX

Reakcia leteckých spoločností na seba nenechala dlho čakať. Aj ďalšie letecké spoločnosti po celom svete sa rozhodli pozastaviť lety strojov typu Boeing 737-8 MAX. Urobili tak všetky čínske letecké spoločnosti a karibské aerolínie Cayman Airways oznámili, že dočasne nebudú štartovať dve takéto lietadlá, ktoré má v prevádzke. Šéf aerolínií Fabian Whorms uviedol, že aj keď ešte nie je známa príčina pádu stroja, "pre spoločnosť je prvoradá bezpečnosť pasažierov a členov posádky".

Nízkorozpočtová blízkovýchodná letecká spoločnosť FlyDubai oznámila, že je v kontakte s firmou Boeing a "monitoruje situáciu" týkajúcu sa typu stroja Boeing 737-8 MAX, ale aj po havárii v Etiópii verí spôsobilosti týchto strojov lietať. Dubajskou vládou vlastnené aerolínie FlyDubai majú 11 týchto boeingov a aj dva stroje typu Boeing MAX-9. Indonézia takisto v pondelok vyhlásila, že pozastavila lety uvedeného typu lietadla. 

 

Presnú príčinu ukáže až vyšetrovanie

Išlo o preventívne opatrenia a skutočnú príčinu tragédie, za ktorou mohla byť aj chyba pilota, prípadne iné technické problémy, nám zrejme poodhalia až dáta z čiernych skriniek, ktoré našli v pondelok ráno.

Zatiaľ tak vieme iba to, že v čase pádu lietadla bola dobrá viditeľnosť. Hlavný pilot lietadla kapitán Yared Getachew mal bohaté skúsenosti, podľa vedenia etiópskych aeroliniek mal nalietaných 8-tisíc letových hodín.

Portál Flightradar24, ktorý sleduje letecké linky po celom svete napísal, že stroj mal problém nabrať výšku. Vertikálna rýchlosť mala byť po štarte nestabilná. Pilot hlásil problémy a dostal povolenie k návratu.

Vyšetrovanie vedú etiópske úrady, ale pomáhajú im tiež experti zo Spojených štátov, Kene i ďalších krajín.

Bývalý pilot Peter Švec o možných príčinách pádu lietadla