19. 09. 2019 06:39 | BRATISLAVA/tn.cz

Češke Pavle sa nečakane predražila dovolenka na Slovensku. Po aktualizácii aplikácie musí platiť

Jej mobil poslal dvetisíc smsiek do ázijského Singapuru.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Reprofoto: tvnoviny.sk

Češke sa nečakane poriadne predražila dovolenka na Slovensku. Do telefónu si totiž stiahla podľa všetkého falošnú aktualizáciu internetového prehliadača, ktorá z jej mobilu poslala dvetisíc smsiek do ázijského Singapuru. Pavla pre tn.cz opísala, že ponuka aktualizácie na ňu vyskočila po tom, čo sa prihlásila na hotelovú wi-fi sieť. "Po jej potvrdení sa (bohužiaľ) začali samovoľne odosielať SMS," opísala žena.

Že niečo nie je v poriadku zistila Pavla až po upozornení od operátora. "Volali nám zo zákazníckeho centra a oznámili, že z nášho telefónneho čísla odišlo vyše dvetisíc SMS správ do Singapuru," opísala šokovaná žena.

Preto hneď vytiahla z telefónu SIM kartu a s obavami čakala na vyúčtovanie, ktoré tento týždeň naozaj dorazilo. Zaplatiť musí takmer 930 eur. Pavla by na problém rada upozornila aj ďalších používateľov, aby nedopadli rovnako.

Redakcia tn.cz oslovila troch najväčších českých operátorov, aby zistila, či majú skúsenosť s týmto problémom a ako sa proti takémuto druhu útokov čo najlepšie brániť.

"Vo väčšine prípadov ide o podvodnú aktualizáciu Google Chrome - pokiaľ ju zákazníci vykonajú, stiahnu si do telefónu malware (škodlivý softvér), ktorý potom začne samovoľne rozosielať SMS bez ich vedomia. V uplynulých týždňoch sme zaznamenali niekoľko prípadov," uviedla hovorkyňa O2 Lucie Jungmannová.

Dodala, že podobne ako vo vyššie popísanom prípade, zákazníkov kontaktujú okamžite potom, čo sa im podarí problém odhaliť. "So zákazníkmi situáciu riešime individuálne a odporúčame im obrátiť sa aj na políciu," doplnila Jungmannová.

A ako sa dá podľa nej brániť, aby sa nám podobná vec tiež nestala? "Máme potvrdené, že antivírusy dokážu tento malware odhaliť. Inštaláciu aplikácií vrátane aktualizácií sťahujte len z oficiálnych obchodov Google Play a AppStore," radí tiež hovorkyňa O2.

Jej kolega z Vodafonu Marek Steiger povedal, že aj oni tento problém zaznamenali, našťastie u menšieho počtu zákazníkov. "Všetky prípady majú rovnaký začiatok - pripojenie cez nezabezpečenú wi-fi sieť, kde bol podvodníkom napadnutý router. Infikovaná aplikácie po aktualizácii začala odosielať správy nielen do Singapuru, ale aj do Japonska alebo Južnej Kórey," vymenoval Steiger.

Aj Vodafone po odhalení problému postihnutým volá. "Odporučíme im, aby odinštalovali infikovanú verziu prehliadača a nahrali si novú alebo telefón uviedli do základného továrenského nastavenia," informuje Steiger. Aj on odporúča pre boj s podvodníkmi antivír určený pre mobilné zariadenia.

Podľa hovorkyne T-Mobilu Martiny Kemrovej bohužiaľ podobné podvody s SMSkami nie sú nijako výnimočné. Podľa jej skúseností sa však ľudia väčšinou nachytajú cez závadné SMS, ktoré otvoria, nie cez aktualizácie.

"Objaví sa to raz, dvakrát do roka. Bývajú to jednotky klientov, niekedy sa to týka len niektorých operátorov," opisuje. Aj T-Mobile podľa nej podobné prípady rieši individuálne a snažia sa oklamaným ľuďom vyjsť v ústrety.

"Podvedení sa tiež môžu obrátiť na políciu. Všeobecne sa ale dá povedať, že pri pripojení na nezabezpečenú wi-fi sieť by sme sa mali správať maximálne opatrne a napríklad sa úplne vyhnúť internetovému bankovníctvu," odporúča hovorkyňa T-Mobile.

Vyhľadať políciu odporúča aj hovorca českého Národného úradu pre kybernetickú a informačnú bezpečnosť (NÚKIB) Radek Holý. "Tiež odporúčame, aby užívatelia aktualizácie sťahovali len z oficiálnych zdrojov, teda napríklad z Google Play," nabáda Holý.

Komentáre ( 0)