23. 04. 2021 11:13 | JAKARTA/kc, TASR

Posádke zmiznutej ponorky už nezostáva veľa kyslíka. Nádeje oživil objav neznámeho objektu

Záchrana preživších je takmer nemožná.

Na archívnej snímke zo 6. októbra 2014 indonézska námorná ponorka KRI Nanggala sa plaví pri pobreží indonézskeho mesta Tuban.
Na archívnej snímke zo 6. októbra 2014 indonézska námorná ponorka KRI Nanggala sa plaví pri pobreží indonézskeho mesta Tuban. Foto: TASR/AP/Eric Ireng

Posádke indonézskej ponorky, ktorá sa v stredu potopila pri cvičení v Balijskom prielive, zostáva kyslík už iba na 20 hodín. Indonézsky prezident Joko Widodo nariadil, aby sa „zvýšilo úsilie pri pátraní a nasadili sa všetky prostriedky" v snahe zachrániť 53 ľudí, ktorí zostali uväznení v potopenej ponorke KRI Nanggala 402. Informuje portál denníka The Guardian.

Pôvodne informácie hovorili, že plavidlo skončilo v hĺbke 700 m, čo je ďaleko za 200 m hranicou ponoru, pre ktorú bolo skonštruované. Nádeje najnovšie vzbudil objav neznámeho objektu s magnetickými vlastnosťami, ktorý našli v hĺbke 50 až 100 metrov. Viac sa dozvieme až keď miesto preskúmajú sonarom.

Indonézske námorníctvo uviedlo, že pátraniu pomáha zlepšené počasie, ale vzduch vydrží posádke iba do soboty. Náčelník štábu námorníctva Yudo Margobno na tlačovej keonferencii uviedol, že ponorka vyrobená v roku 1977 bola v dobrom stave a bola prevádzkyschopná.

Pátranie sa zameralo na oblasť, kde objavili olejovú škvrnu. Zatiaľ však nie je jasné, či nález súvisí so zmiznutím ponorky. Predstaviteľ kórejskej lodenice Deawoo, kde ponorku v rokoch 2009 až 2012 modernizovali, varoval, že plášť by sa mohol poškodiť, v prípade, že sa ponorka do stane do väčšej hĺbky ako 200 metrov. Experti upozorňujú, že ak ponorka klesla do 700-metrovej hĺbky, mohlo dôjsť k jej rozlomeniu.

Tajomník Austrálskeho ponorkového inštitútu (SIA) Frank Owen varoval, že ponorka zrejme nemá vybavenie pre záchranu posádky pod vodou. Domnieva sa, že by teoreticky mohla vydržať tlak do hĺbky 500 metrov, ale 700 už nie.

 

Na pátracej operácii sa podieľa šesť lodí. Leteckým prieskumom sa na mieste, kde bola ponorka naposledy detegovaná, zistila ropná škvrna; palivová nádrž ponorky by mohla byť poškodená tlakom vody. Osud námorníkov nie je stále známy. Pomoc pri pátraní ponúklo Indonézii viacero krajín vrátane Singapuru, Malajzie, Austrálie, Indie, Nemecka, USA či Ruska.

Owen uviedol, že záchrana preživších je takmer nemožná. „Ak ponorka spočíva na dne, a v takej hĺbke ako v tomto prípade, existuje iba malá šanca na to, aby sa z nej podarilo dostať ľudí von,” povedal Owen pre austrálske médiá.

Nezvestnú ponorku KRI Nanggala-402 zostrojila koncom 70. rokov nemecká spoločnosť Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW) v meste Kiel. Toto 1300-tonové útočné plavidlo na dieselelektrický pohon je v službách indonézskych námorných síl od roku 1981. Indonézska armáda disponuje celkovo piatimi ponorkami, dve z nich boli ešte pred incidentom mimo prevádzku.

Juhokórejská spoločnosť Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) v marci dodala indonézskym námorným silám poslednú z troch objednaných ponoriek. Indonézia plánuje do roku 2024 získať ďalších osem kusov tohto bojového plavidla.

Komentáre ( 0)