12. 05. 2021 08:55 | KÁHIRA/TASR

Veľké plány Egypta po uviaznutí nákladnej lode. Suezský prieplav chcú rozšíriť

Kontajnerovú loď v súčasnosti zadržiavajú egyptské úrady dovtedy, kým jej majitelia nevyplatia odškodné 900 miliónov dolárov.

Suezský prieplav
Suezský prieplav Foto: TASR/AP

Egypt plánuje rozšíriť časť Suezského prieplavu, v ktorej v marci uviazla obrovská kontajnerová loď a takmer týždeň blokovala túto rušnú dopravnú tepnu. V stredu o tom informovala agentúra AP.

Usáma Rabía, vedúci spoločnosti spravujúcej Suezský prieplav (SCA), oznámil podrobnosti plánu rozšírenia časti prieplavu v televíznom prejave ešte v utorok. Na vyhlásení, vysielanom z mesta Ismáílíja na západnom brehu prieplavu, boli prítomní aj egyptský prezident Abdal Fattáh Sísí a viacerí poprední vládni predstavitelia.

Plán zahŕňa rozšírenie najjužnejšieho úseku prieplavu na strane Sinajského polostrova o zhruba 40 metrov východne, priblížil Rabía. Táto časť v dĺžke 30 kilometrov má byť zároveň prehĺbená zo súčasných zhruba 20 metrov na takmer 22 metrov.

Egyptské úrady zároveň plánujú o desať kilometrov predĺžiť druhý úsek prieplavu, ktorý otvorili v roku 2015. Dvojprúdový úsek by sa tak rozšíril na 82 kilometrov, čo by umožnilo cez prieplav preplávať väčšiemu počtu lodí.

Kontajnerovú loď zadržiavajú egyptské úrady
Kontajnerovú loď zadržiavajú egyptské úrady Foto: TASR/AP
 

Od 23. marca bolo v Suezskom prieplave priečne zakliesnené plavidlo Ever Given, dlhé približne 400 metrov a široké 60 metrov. Uviaznutá loď blokovala na jednej z najrušnejších námorných trás na svete premávku v oboch smeroch: na jej vyslobodenie čakali šesť dní desiatky lodí na oboch koncoch prieplavu, ale aj tých, ktoré už v systéme kanálov uviazli.

Kontajnerovú loď v súčasnosti zadržiavajú egyptské úrady na základe súdnych príkazov až dovtedy, kým jej majitelia nevyplatia odškodné 900 miliónov dolárov. Ever Given vlastní japonská lodná spoločnosť Shoei Kisen Kaisha, loď sa však plavila pod vlajkou Panamy.

Suezský prieplav s dĺžkou 193 kilometrov spája Stredozemné a Červené more, pričom predstavuje najkratšiu lodnú trasu medzi Európou a Áziou. Táto rušná dopravná tepna patrí popri cestovnom ruchu medzi kľúčové zdroje príjmov pre egyptskú ekonomiku.

Komentáre ( 0)