03. 05. 2016 06:00 | BRATISLAVA/Nature.com

Prevratný objav. Vedci našli planéty, na ktorých by sme mohli žiť

Prvé informácie o stopách života na planétach by vedci mohli získať relatívne rýchlo.

Vedci obavili tri obývateľné planéty mimo slnečnej sústavy.
Vedci obavili tri obývateľné planéty mimo slnečnej sústavy. Foto: Profimedia.sk

Medzinárodný tím vedcov objavil mimo slnečnú sústavu hneď tri planéty, ktoré radia medzi "potenciálne obývateľné". Od Zeme sú približne 39 svetelných rokov a sú jej aj veľmi podobné. O svojom objave informovali v prestížnom britskom časopise Nature.

Význam objavu spočíva v tom, že ide o exoplanéty, teda planéty mimo našej slnečnej sústavy "podobnej veľkosti ako Zem" a "potenciálne obývateľné", uviedol spoluautor štúdie Michaël Gillon z univerzity v belgickom Lutychu.

Planéty sú porovnateľné so Zemou či Venušou

Všetky tri planéty sú svojou veľkosťou a teplotou porovnateľné so Zemou či Venušou - a to aj napriek tomu, že obiehajú okolo takzvaného hnedého trpaslíka, ktorý je relatívne malou, veľmi chladnou a nie príliš žiariacou hviezdou. Podľa astrofyzika Gillona navyše ide o relatívne "blízke" planéty - sú vzdialené len asi 39 svetelných rokov.

Doteraz sa pritom vedci domnievali, že nie je možné, aby planéty obiehali okolo tohto typu trpasličích hviezd. "Vďaka tejto hviezde s názvom Trappist-1 vieme, že je to možné," hovorí.

Nájsť planéty i mimo slnečnú sústavu pomohol expertom špeciálne vytvorený ďalekohľad z Čile. Hľadanie potenciálne obývateľných planét sa až doteraz sústredilo predovšetkým na okolie väčších hviezd, predovšetkým Slnko. "Náš objav otvára úplne nové obzory," povedal belgický astrofyzik s tým, že prvé informácie o stopách života na planétach by vedci mohli získať "relatívne rýchlo". Za päť až desať rokov.