01. 11. 2017 14:55 | WARWICK/kc

Vedci objavili planétu, ktorá by ani nemala existovať

Planéta NGTS-1b.
Planéta NGTS-1b. Foto: Profimedia.sk

Britským vedcom z University of Warwick sa podarilo objaviť planétu, ktorá by podľa súčasných poznatkov nemala existovať. Informovala o tom Kráľovská astronomická spoločnosť s odvolaním sa na vedeckú štúdiu zo spomínanej univerzity.

Ide o obrovskú planétu, ktorú tvorí prevažne plyn a nesie označenie NGTS-1b. Patrí do triedy veľkých planét, ktoré sa označujú ako plynné obry. Z našej Slnečnej sústavy túto charakteristiku spĺňa Jupiter, Saturn, Urán a Neptún.

Planéta NGTS-1b.
Planéta NGTS-1b. Foto: Profimedia.sk

Tieto planéty sa vo vesmíre vyskytujú bežne no NGTS-1b je veľmi špecifická. Astronómov prekvapilo, že vôbec existuje. Podľa teórie vzniku planét totiž takéto plynné obry nemôžu vznikať pri malých hviezdach a to je presne tento prípad.

Na rozdiel od Jupitera je NGTS-1b veľmi blízko svojej hviezdy. Oblet okolo nej jej trvá iba necelé tri dni, to znamená, že rovnako dlho na tejto planéte trvá „rok".

Atypická dvojica vesmírnych telies sa nachádza 600 svetelných rokov od Zeme v súhvezdí Holubice. Planétu pomenovali po robotickom zariadení NGTS, ktoré sa nachádza v čílskej púšti Atacama. Tvorí ho sieť dvanástich teleskopov a jeho úlohou je vyhľadávanie planét.

Zariadenie NGTS v čílskej púšti Atacama.