08. 01. 2020 06:00 | USA/jh

NASA objavila prvú planétu, ktorá by mohla byť vhodná na život

Od Zeme je vzdialená približne 100 svetelných rokov.

Exoplanéta TOI 700 d
Exoplanéta TOI 700 d Foto: Profimedia.sk

NASA prišla s významným objavom. V rámci špeciálnej misie s názvom TESS našli zrejme prvú exoplanétu, na ktorej by bol možný život. Má približne veľkosť Zeme a je od nás vzdialená okolo 100 svetelných rokov.

Exoplanéta obieha okolo chladnejšej obdoby nášho Slnka a je v takzvanej obývateľnej zóne. Podľa CNN krúži okolo trpasličej hviezdy TOI 700, ktorá má len približne 40 % z rozmerov nášho Slnka a približne polovičnú teplotu.

Exoplanétu zatiaľ pomenovali TOI 700 d - názov odvodili od hviezdy, okolo ktorej rotuje. Vedci ju objavili vďaka špeciálnemu Spitzerovému vesmírnemu ďalekohľadu. Ten funguje v infračervenom spektre a dokáže tak dovidieť až za hranicu našej slnečnej sústavy.

Po ďalšom pozorovaní sa podarilo vymodelovať potenciálne prostredie na tejto planéte. Zo svojho „Slnka" má dostávať 86 % energie v porovnaní so Zemou.

Jeden rok, teda obeh okolo červeného trpaslíka TOI 700, trvá len 37 našich dní. Jedna jej strana je permanentne osvetlená a noc nikdy nezažije. Susedné planétky TOI 700 b a TOI 700 c sú pokryté kameňom, respektíve nehostinnou plynnou atmosférou.