28. 04. 2020 10:28 | VEĽKÁ BRITÁNIA, HOLANDSKO, FRANCÚZSKO/tvnoviny.sk, lm

Vedci objavili miesto, kde nás koronavírus napáda najviac. Do tela sa dostáva cez nos

Popísali aj mechanizmus jeho prenosu, čím ho môžu zásadným spôsobom obmedziť.

Koronavírus  COVID-19
Koronavírus COVID-19 Foto: Profimedia.sk

Kým svet sa snaží spomaliť šírenie nového koronavírusu a zminimalizovať dôsledky ochorenia Covid-19, vedci v laboratóriách pracujú na vývoji vakcíny a vhodných liečiv. Kým však zistia, ako vírus zničiť, je potrebné podrobne preskúmať, akým spôsom sa do ľudského tela dostane a akým spôsobom ďalej napáda ďalšie bunky.

S kľúčovým zistením najnovšie prišiel medzinárodný tím vedcov z Veľkej Británie, Holandska a Francúzska. Tým sa podarilo zistiť, že vstupnou bránou do ľudského organizmu sa pre koronavírus stal najmä nos. Oveľa dôležitejším sa však stal popis mechanizm prenosu vírusu, ktorý vo vedeckom časopise Nature Medicine popísali odborníci z inštitútu Welcome Trust Sanger v britskom Hinxtone.

shutterstock_1700617954.jpg
shutterstock_1700617954.jpg Foto: Shutterstock / Kateryna Kon

Štúdia zistila, že ako počiatočné body infekcie vírus pravdepodobne využíva dva špecifické typy buniek s vysokou hladinou proteínov. Tie sa nachádzajú na povrchu vnútornej strany nosa, preto sú pre vírus také prístupné a preto sa prostredníctvom dýchacích ciest dokáže šíriť do tela tak rýchlo. Podľa vedcov sa rovnaké celuly nachádzajú aj na sliznici oka a dokonca v čreve, čo by mohlo potvrdzovať teórie o prenose prostredníctvom stolice.

Preskúmanie týchto proteínov a to, ako ich vírus využíva na svoje šírenie, je zásadným krokom v poznaní jeho správania. Štúdia by mohla zohrať kľúčovú úlohu v snahe zminimalizovať prenos patogénov a rovnako je zásadným bodom vo procese vývoja vhodnej liečby.