19. 05. 2020 10:11 | LEVOČSKÉ VRCHY/TV Markíza

Smutný koniec jednej električky, kus našej histórie zhorel do tla

Ruskí vojaci z nej chceli mať poľnú kuchyňu.

Zhorená električka v Levočských vrchoch.
Zhorená električka v Levočských vrchoch. Foto: TV Markíza
Zhorená električka v Levočských vrchoch.
Zhorená električka v Levočských vrchoch.
Štítok zo zhorenej električky v Levočských vrchoch.

To, čo v Levočských vrchoch ostalo po ruských vojakoch, ľahlo popolom. V bývalom vojenskom výcvikovom priestore Javorina zhorela 109-ročná električka. Paradoxne nikdy tam nejazdila a nikdy tam neboli ani koľajnice.

„Dodnes tú lokalitu vlastne aj my v rámci svojich pracovných povinností voláme ako ruský tábor a práve po príchode ruských vojsk niekde v období rokov 1968 až 1970 sa v tejto lokalite budovali vtedy aj zázemia pre ruskú armádu," konštatoval riaditeľ Vojenských lesov a majetkov Kežmarok Michal Dudák.

Torzo vraku je ukryté hlboko v lese, na mieste, kde by ste čakali čokoľvek iné, ale toto určite nie. Poriadne sa doň zahryzla nielen hrdza, ale najnovšie ho ktosi aj podpálil. Požiar videli zamestnanci lesov, ktorí robia pravidelné protipožiarne služby.

Kto ju podpálil nevedno, ale kým tam prišli, bolo po všetkom. Našli iba obhorený skelet. Pátrali sme po tom, prečo ju tam vojaci dotiahli. Špekuloval aj jeden z reštituentov, ktorí sa v oblasti roky snaží o prinavrátenie pozemkov.

Tatranská električka.
Tatranská električka. Foto: TV Markíza
 

„Objavil som aj vagón, ale potom som si tak domyslel, že oni ho zrejme používali pri streľbách. Zrejme asi ho ťahali alebo, ako nejaký terč to používali," myslí si predseda bývalého Združenia za obnovu obce Ruskinovce Martin Pitoňák.

Člen Veterán klubu Železníc z Popradu Ján Sabaka pozná detaily, hlboko v lese je kus našej histórie. „Záhada je rozlúštená. V roku 1911 vyrobila továreň Ganz Budapešť pre Tatranské železnice električku. Nie jednu, ale tri, ktoré slúžili na tejto železnici na osobnú dopravu. Konkrétne, električka s číslom 48001 slúžila až do roku 1970 na Tatranskej železnici," tvrdí.

Premávala z Popradu na Štrbské pleso, ale jazdila aj do Tatranskej Lomnice.

Keď ju Železnice vyradili, ruskí vojaci neváhali. „Tak to bola vtedy doba, kedy sa rozbíjalo všetko staré nepotrebné. Takéto vozidlá a konkrétne z Tatranskej železnice slúžili ako rôzne chlievy, úle a táto vraj mala slúžiť ako poľná kuchyňa," vysvetlil.

Jeden artefakt sa podarilo zachrániť

Nadšenci chvíľu uvažovali, že ju zrenovujú a skončí v múzeu, ale po požiari je jej osud spečatený. No vraj sa na ňu nezabudne. „V archíve máme uložený výrobný štítok z tejto električky. Dali sme ho dole ešte predtým, ako bol nájazd vandalov. Podarilo sa práve zachrániť aspoň tento cenný artikel," dodáva Sabaka.

Štítok zo zhorenej električky v Levočských vrchoch.
Štítok zo zhorenej električky v Levočských vrchoch. Foto: TV Markíza
 

Prežila takmer 60 rokov v Tatrách, dokonca aj vojnové časy. Dvadsať rokov slúžila ruským vojakom. Vyčíňanie podpaľačov je pre ňu konečnou. Správca územia si myslí, že opachu už nemá význam v oblasti nechávať. Skelet zlikvidujú, aby neostal v lese.

Ktovie akého ruského dôstojníka nápad to bol dotiahnuť stroj do lesa. Teraz je už len spomienkou na zašlé časy, ktoré mnohým narobili vrásky na duši. Veď dodnes sa tu ľudia domáhajú späť svojich pozemkov. No a ak vrak neodpracujú, pôvodný majiteľ svoj les získa aj s touto podpálenou haraburdou.

V Levočských vrchoch nakrúcal reportér Ján Tribula

 

Celé Televízne noviny si pozrite na markizaplus.sk.

Komentáre ( 0)