08. 04. 2021 06:00 | WASHINGTON/

NASA vysvetlila, ako vznikla "dúha", ktorú na Marse zachytila sonda Perseverance

Predmetnú fotografiu urobila kamera pripevnená na zadnej časti robotického vozidla Perseverance.

Údajná dúha sa objavila v ľavom hornom rohu fotografie s vrtuľníkom Ingenuity.
Údajná dúha sa objavila v ľavom hornom rohu fotografie s vrtuľníkom Ingenuity. Foto: Profimedia.sk

Americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) objasnil ďalšiu "záhadu", ktorá vyvolala množstvo špekulácií. Údajná dúha, ktorá sa objavila v ľavom hornom rohu snímky zachytávajúcej vrtuľník Ingenuity, má jednoduché vysvetlenie.

„Mnohí ľudia si to všimli a pýtali sa: Môže sa Marse vyskytnúť dúha?' Odpoveď je Nie, nie je to možné. Dúha vzniká pri odraze svetla od okrúhlych kvapiek vody a tá sa na Marse vyskytuje iba v podobe ľadu. Tento oblúk je iba odlesk objektívu," uviedla NASA na sociálnej sieti.

Údajna dúha sa objavila v ľavom hornom rohu fotografie s vrtuľníkom Ingenuity.
Údajna dúha sa objavila v ľavom hornom rohu fotografie s vrtuľníkom Ingenuity. Foto: Profimedia.sk

Predmetnú fotografiu urobila kamera pripevnená na zadnej časti robotického vozidla Perseverance, na ktorej - na rozdiel od tej vpredu - nie je namontované tienidlo.  Na fotografiách sa tak môžu vplyvom slnečných lúčov objaviť aj takéto rušivé prvky.

Ingenuity sa pripravuje na prvý let

Ingenuity má v najbližších dňoch absolvovať prvý skúšobný let na Marse. Pôjde o prvý let stroja na inej planéte zostrojeného človekom.

Ingenuity bol pripevnený k robotickému vozidlu Perseverance, ktoré na Marse pristálo 18. februára tohto roka.

Misia má za úlohu predovšetkým hľadať potenciálne stopy života, ktorý mohol na Marse existovať v minulosti. Monitoruje aj klímu a geológiu planéty a zhromažďovať vzorky hornín a prachu, ktoré by neskôr mali byť prepravené na Zem.

Jediná úloha vrtuľníka Ingenuity je uskutočňovať skúšobné lety.